Reiskosten: € 214.464,-
Vermoeid kwamen ze terug: burgemeesters, commissarissen van de koningin, wethouders, gedeputeerden en hoge ambtenaren. Zo’n trip naar Shanghai, naar de World Expo 2010 gaat je niet in de koude kleren zitten.
Een lange reis is uiterst vermoeiend, zelfs al reis je zoals de meesten business class. Natuurlijk zijn er armoedzaaiers uit de kleinere provincies die economy class vlogen, maar ja, wat hebben die nu in Shanghai te zoeken? Liever reis je als vertegenwoordiger van een Nederlandse wereldstad of van een uiterst prominente provincie zo luxe mogelijk. Maar in Nederland kun je dan wachten op de hoon van het kiezersvolk aangevoerd door de pers, terwijl je dan toch veel uitgeruster arriveert om te netwerken.
Op de World Expo in Shanghai staat de hele wereld al die Hollandse burgervaders, van al die belangrijke steden, juichend te verwelkomen. Natuurlijk weet de Chinese of Indiase zakenman waar Eindhoven, Utrecht, Rotterdam en Amsterdam liggen. Op een hoopje bij elkaar ergens in het noordwesten van Europa, een gebied dat in de volksmond de Benelux heet. Om van die Hollandse provincies maar te zwijgen. Wie kent ze niet in China?!
De teller staat dit jaar inmiddels op 214.464 euro aan reiskosten voor de openbare bestuurders van Nederlandse bodem die allemaal afreisden naar Shanghai om daar de wereld te overtuigen dat Amsterdam een betere kennisinfrastructuur heeft dan de provincie Utrecht of de provincie Brabant met als middelpunt van de wereld de gemeente Eindhoven. (Zie artikel op pagina 20)
Maar we zijn er nog niet, want de kersverse burgemeester van Groningen en leden van het college van B en W van Breda moeten ook nog afreizen naar het verre China. Evenals bestuurders van de provinciën Gelderland en Limburg. Hun reiskosten komen bovenop het hierboven genoemde bedrag.
De doelstellingen van al die reislustige bestuurders zijn uiterst concreet: netwerken, kennis en kunde delen, onze kennisregio’s introduceren... En na zo’n reis horen we er nooit meer iets van.
Het is curieus dat vrijwel elke grote stad of provincie afreist, zonder te beseffen dat op wereldschaal Limburg, Flevoland, Eindhoven, Groningen, Den Haag of zelfs Amsterdam en Rotterdam weinig voorstellen. Shanghai heeft al veel meer inwoners dan Nederland. En dat is nu precies de schaal waarop dit soort handelsmissies naar een World Expo van nut kunnen zijn. Eén kleine Nederlandse delegatie is veel effectiever dan die vele nietszeggende groepjes. Oh ja, en veel goedkoper.
Maar ik wed dat iedereen al bezig is z’n business class ticket naar de World Expo 2012 in Yeosu in Zuid Korea te boeken. Heel belangrijk dat netwerken.
Reacties: 4
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Zo zijn er ook vele bestuurders vertrokken naar New York in het kader van het 400-jarig bestaan. Ook business class om daar te netwerken.
Daarna wordt er meestal nooit meer wat van gehoord over wat het opgeleverd heeft.
De reizen van bestuurders naar verre oorden behoren jaarlijks verantwoord te worden aan gemeenteraad of provinciale staten, waarbij tot vijf jaar na de reis duidelijk wordt gemaakt wat voor rendement de reis heeft gehard voor de samenleving.