Advertentie
bestuur en organisatie / Redactioneel

Reiskosten: € 214.464,-

Vermoeid kwamen ze terug: burgemeesters, commissarissen van de koningin, wethouders, gedeputeerden en hoge ambtenaren. Zo’n trip naar Shanghai, naar de World Expo 2010 gaat je niet in de koude kleren zitten.

22 juli 2010

Een lange reis is uiterst vermoeiend, zelfs al reis je zoals de meesten business class. Natuurlijk zijn er armoedzaaiers uit de kleinere provincies die economy class vlogen, maar ja, wat hebben die nu in Shanghai te zoeken? Liever reis je als vertegenwoordiger van een Nederlandse wereldstad of van een uiterst prominente provincie zo luxe mogelijk. Maar in Nederland kun je dan wachten op de hoon van het kiezersvolk aangevoerd door de pers, terwijl je dan toch veel uitgeruster arriveert om te netwerken.

Op de World Expo in Shanghai staat de hele wereld al die Hollandse burgervaders, van al die belangrijke steden, juichend te verwelkomen. Natuurlijk weet de Chinese of Indiase zakenman waar Eindhoven, Utrecht, Rotterdam en Amsterdam liggen. Op een hoopje bij elkaar ergens in het noordwesten van Europa, een gebied dat in de volksmond de Benelux heet. Om van die Hollandse provincies maar te zwijgen. Wie kent ze niet in China?!

De teller staat dit jaar inmiddels op 214.464 euro aan reiskosten voor de openbare bestuurders van Nederlandse bodem die allemaal afreisden naar Shanghai om daar de wereld te overtuigen dat Amsterdam een betere kennisinfrastructuur heeft dan de provincie Utrecht of de provincie Brabant met als middelpunt van de wereld de gemeente Eindhoven. (Zie artikel op pagina 20)

Maar we zijn er nog niet, want de kersverse burgemeester van Groningen en leden van het college van B en W van Breda moeten ook nog afreizen naar het verre China. Evenals bestuurders van de provinciën Gelderland en Limburg. Hun reiskosten komen bovenop het hierboven genoemde bedrag.

De doelstellingen van al die reislustige bestuurders zijn uiterst concreet: netwerken, kennis en kunde delen, onze kennisregio’s introduceren... En na zo’n reis horen we er nooit meer iets van.

Het is curieus dat vrijwel elke grote stad of provincie afreist, zonder te beseffen dat op wereldschaal Limburg, Flevoland, Eindhoven, Groningen, Den Haag of zelfs Amsterdam en Rotterdam weinig voorstellen. Shanghai heeft al veel meer inwoners dan Nederland. En dat is nu precies de schaal waarop dit soort handelsmissies naar een World Expo van nut kunnen zijn. Eén kleine Nederlandse delegatie is veel effectiever dan die vele nietszeggende groepjes. Oh ja, en veel goedkoper.

Maar ik wed dat iedereen al bezig is z’n business class ticket naar de World Expo 2012 in Yeosu in Zuid Korea te boeken. Heel belangrijk dat netwerken.

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

henk d / arbeider
ach ja he witte boorden , maar nee hoor dit doen wij niet in nl , wij zijn allemaal heel braaf behalve natuurlijk als de hoge heren zelf hun zakken kunnen vullen en reisjes op kostende gemeenschap kunnen maken
Wiet ten Doeschate / directeur ixad-communicatie en vormgeving. Maastricht
Onbekend maakt onbemind. Dat geldt voor al die Nederlandse steden en provincies en dus reizen bestuurders naar China. Het geldt ook voor de pers en voor de heer Van Zwam. Want het schrijft smeuïg natuurlijk, 'ons' geld verkwisten met snoepreisjes, maar is dat ook zo? Juist omdat we een klein land zijn, maar economisch bijna een grootmacht, is het belangrijk ons gezicht te laten zien. Als het resultaat is dat in China iedereen vergeet dat Klazinaveen iets anders is dan Nuth, maar Holland blijft hangen, dan moeten we ziet zeuren. stel nou dat er één buitenlands bedrijf zich in ons land gaat vestigen dankzij de gelegde contacten. Of dat er één nieuw langlopend exportcontract getekend kan worden. Dan zijn die paar ton toch een schijntje? Kan het zijn dat de heer Van Zwam onbekend is met de cijfers en resultaten en hij de reizen daarom niet bemind? Vandaag kunnen we in deze nieuwsbrief ook lezen dat de winst van het opheffen van de waterschappen 'slechts' € 70 miljoen zou zijn. Jaarlijks terugkomend neem ik aan. Blijkbaar een klein bedrag. Kijk, dat vind ik nou vreemd, want met zo'n bedrag kunnen we een aantal zeer wezenlijke projecten financieren.
Kraal / ambtenaar
Wat leveren al die reizen naar Shanghai op?
Zo zijn er ook vele bestuurders vertrokken naar New York in het kader van het 400-jarig bestaan. Ook business class om daar te netwerken.
Daarna wordt er meestal nooit meer wat van gehoord over wat het opgeleverd heeft.
De reizen van bestuurders naar verre oorden behoren jaarlijks verantwoord te worden aan gemeenteraad of provinciale staten, waarbij tot vijf jaar na de reis duidelijk wordt gemaakt wat voor rendement de reis heeft gehard voor de samenleving.
Broadcaster / gemeenteambtenaar
Goed dat eindelijk eens iemand wat van die snoepreisjes zegt. Een middelgrote gemeente in Nederland (150.000 inwoners) heeft ooit een delegatie naar Toronto (2.500.000 inwoners) gestuurd om de openbaar vervoersproblematiek te bestuderen (In Toronto hadden ze wel een Metro). Zegt die muis tegen die olifant: 'Wat stampen we lekker he?" Ook deze gemeente had jarenlang de gewoonte China-tripjes te organiseren. Wat de stad hier mee opschoot is mij in ieder geval nooit duidelijk geworden.
Advertentie