Overslaan en naar de inhoud gaan

'Wildplassers en foutparkeerders kunnen gang gaan'

Door bezuinigingen is er een mogelijkheid dat gemeenten niet meer kunnen handhaven op kleinere vergrijpen als wildplassen, afval dumpen en…

Foutparkeren, afval dumpen en wildplassen zullen in de toekomst weer gaan toenemen. Dat vreest de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG). Doordat het kabinet de procesverbaal-vergoeding (pv-vergoeding) wil afschaffen, wordt het te duur voor gemeenten om dit soort overtredingen te handhaven.

Uitbesteden aan CJIB

Gemeenten bestraffen deze zaken via een bestuurlijke strafbeschikking. Dat betekent dat de gemeente welliswaar zelf handhaaft en beboet, maar de administratie uitbesteedt aan het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB).


Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Opbrengst naar Rijk

De kosten zijn dus voor de gemeente maar de opbrengst van de bekeuringen vloeit rechtstreeks in de staatskas. In 2005 is op initiatief van toenmalig Tweedekamerlid Buma een vergoeding per opgelegd proces verbaal ingevoerd. Het zou een tijdelijk oplossing worden. De VNG vreest dat de structurele oplossing volledige afschaffing van de pv-vergoeding is.
 
Niet kostendekkend 

‘Gemeenten moeten gewoon iets krijgen voor het aanpakken van deze overtredingen die de leefbaarheid beïnvloeden. Het is namelijk nog steeds niet kostendekkend,’ zegt Liane ter Maat van de VNG. ‘Straks hebben de overtreders de vrije hand of moet de politie zich hiermee bezighouden, ik neem aan dat die ook betere dingen te doen heeft.’ Volgens de VNG werkt het huidige systeem erg goed. ‘Van de huidige vergoedingen worden bijvoorbeeld BOA’s opgeleid, het gaat ook om kwaliteit. Er worden echt zoden aan de dijk gezet.’

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 6

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Flipper

Helaas werkt dat zo niet. Het kicken op het aanpakken van de eigen onderdanen vindt men van zo groot belang dat men dat zelfs als verliespost im kauf zal nemen. Jammer.

Op 23 april 2013, 07:32
Ricus Tiekstra

Penny wise, pound foolish

Op 23 april 2013, 08:31
Niek

Hier zie je maar weer dat als je afhankelijk bent van de Rijksoverheid, je in feite een speelbal bent.
De gemeenten hebben gekozen voor de bestuurlijke strafbeschikking en de administratie uit handen gegeven. Niet zo slim dus. Zelf baas in eigen gemeente blijven. Samenwerken, uitbesteden enzovoorts kost in de praktijk altijd meer, maar de bestuurders komen er vaak mee weg omdat de consequenties niet helder gemaakt worden.

Op 23 april 2013, 09:13
Zart

Het kan wel kostendekkend gemaakt worden.
U betaalt € 1300,- bruto per maand per BOA
in plaats van € 2500,- per maand.
Dan kunt u direct 2 BOA in dienst nemen.
Waar een wil is is een weg. U moet niet
alles van het Rijk verwachten. U kunt ook
de gemeentelijke belastingen, waaronder de
onroerende zaakbelasting gaan verhogen.
Bovendien vind ik, dat een gemeente transparanter
moet zijn met haar uitgaven. Met name de loonkosten
van de ambtenaren. De gemeente moet de uitgaven in het openbaar publiceren en specificeren, zodat de burgers ook een beeld krijgen wat er met de belastinggelden gebeurt. Uiteraard zijn cijfers en rapportages te manipuleren. Wanneer deze gegevens in de openbaarheid gepubliceert worden, kan men kunstmatig de loonkosten verhogen. Zo lijkt het dan, dat een ambtenaar meer kost, dan de werkelijkheid.
Daarom moet ook een onafhankelijke instantie toezien op de juiste uitvoering hiervan.

Op 23 april 2013, 09:25
Hannes Haganum

De VNG moet helemaal geen energie steken in het behoud van een verkokerde regeling, maar volop de lobby inzetten voor de 'bestuurlijke boete'. Gemeentes moeten zelf verantwoordelijk worden voor het aanpakken van overlast en verkeersveiligheid. Het is een gotspe dat je in Nederland een boete krijgt als je 7 kilomter te hard rijdt op de snelheid, maar als een maniak met 100 door de stad rijdt en rode lichten negeert. de pakkans dan nihil is. In Den Haag zijn in korte tijd al een paar doden gevallen door verkeerscriminelen. Er wordt ook minder gecontroleerd op rijden onder invloed. Steun het initiatief van enkele actieve burgemeesters, zou ik zeggen. Gemeentes moeten nu een sprong maken om eigen verantwoordelijkheid naar zich toe te trekken en ook meer financieel onafhankelijk te worden.

Op 23 april 2013, 09:26
Sjoerd Visser

De "oplossingen" ("bezuinigingen") zorgen niet voor correcte uitvoerbare oplossinge, maar zorgen juist voor meer problemen. Je kan dat al heel lang zien aan de afbraak aan alle kanten...maar de overheid gaat door als ervoor: niets lerende van de vele leermomenten en alarmsignalen die hen worden aangereikt. Ik durf te wedden dat de uitkomst van al die opgedrongen "oplossingen" dezelfde uitkomst zal geven als we tot nu toe hebben gehad: meer problemen en meer verlies.

Op 23 april 2013, 14:15

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in