Advertentie

Maastrichts protest tegen megaloods

Inwoners van de Maastrichtse wijk Limmel protesteren zaterdag tegen de bouw van een groot distributiecentrum in hun buurt. Zij willen dat op het braakliggende terrein tussen hun wijk en de Maas woningen worden gebouwd, en geen loods van 200 bij 70 meter met 116 laaddecks voor grote trucks.

28 augustus 2021
640px-Delft---Gall-Gall-distributiecentrum---2008---panoramio.jpg

Inwoners van de Maastrichtse wijk Limmel protesteren zaterdag tegen de bouw van een groot distributiecentrum in hun buurt. Zij willen dat op het braakliggende terrein tussen hun wijk en de Maas woningen worden gebouwd, en geen loods van 200 bij 70 meter met 116 laaddecks voor grote trucks.

Extra fijnstof
De loods ontsiert volgens de boze inwoners niet alleen de wijk, het maakt de bouw van ruim 800 gewenste woningen onmogelijk en zorgt ook voor verkeersoverlast en extra fijnstof in hun wijk en de naburige Noorderbrug over de Maas. Een groep bewoners en plaatselijke politici zijn van plan vanaf elf uur te demonstreren in hun wijk.

 

Voorbereidingsbesluit 
De gemeente had plannen voor de bouw van 814 woningen op het braakliggend stuk grond, maar een zakenman kocht de grond onlangs op met de bedoeling er een groot distributiecentrum te bouwen. De bestemming voor het braakliggende stuk land is bedrijventerrein. Om er woningbouw mogelijk te maken, zoals de gemeente en de buurt wenst, had er een voorbereidingsbesluit voor het gebied genomen moeten worden. Dat is niet gebeurd.


Vervroegd
De zakenman bouwde eerder een enorme loods langs de A2 tussen Roosteren en Born. Hij liet enkele dagen geleden bulldozers en vrachtwagens op het terrein in Maastricht zetten om het terrein bouwrijp te maken. De gemeenteraad van Maastricht zou op 29 september over de toekomst van het terrein praten, maar heeft de vergadering vervroegd naar 7 september. (ANP)

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Ab / beleidsmedewerker
Terecht protest. Dit centrum dient alleen de ondernemer. Die zet er straks Polen aan het werk en de bevolking heeft op alle mogelijke manieren het nakijken. Hier worden de lasten afgewenteld op de maatschappij, de lusten alleen voor de ondernemer. Na vijf jaar krijgen de Polen een verblijfstitel voor onbepaalde tijd, stoppen ze met het werk en kunnen ze zich inschrijven voor een sociale huur woning en een uitkering. Als ze al niet eerder arbeidsongeschikt zijn geraakt van het order picken en één van de vele wachtenden zijn voor een WIA uitkering. De trucks rijden onze wegen kapot en de chauffeurs komen uit Moldavië. Dit is een sprinkhaan bedrijf, alleen maar plukken. Jeff Bezos achterna.
F. Hakstro / Beleidsmedewerker
@Bertus Er wordt geen cent verdiend in de distributiesector. Veel bedrijven maken nauwelijks winst, een race to the bottom. Maar er zit veel geld achter van grote investeerders. Tellen we de maatschappelijke kosten er nog bij op, zoals de onderhoudskosten van door vrachtauto’s vernielde infrastructuur, congestie en de bijkomende kosten van arbeidsmigratie (de voertaal is meestal Pools in distributiecentra) dan is het inderdaad zwaar verliesgevend. Erg zuur dat inwoners van Maastricht ook nog eens moeten fluiten naar hun woning. Op de camping kunnen ze ook al niet meer terecht met de tent of de caravan, want daar worden in een rap tempo vakantiechaletjes gebouwd. Nee, niet om vakantie in te vieren, maar om Polen in te zetten. Verdient beter dan al die lullige kampeerders.
Advertentie