Misbruik
Aptroot concludeert daaruit dat mensen met een oudere auto langer moeten wachten. Hij wil dat minister van Verkeer en Waterstaat Camiel Eurlings de regeling verbiedt. Het Kamerlid vindt dat Amsterdam het parkeerbeleid misbruikt voor milieu- en inkomensbeleid. Wethouder Tjeerd Herrema denkt dat het voorstel standhoudt, omdat mensen met een schonere auto van een snellere wachtlijst gebruik maken en niet financieel worden beloond.
VVD: 'Amsterdam discrimineert bezitters oude auto's'
VVD-Kamerlid Charlie Aptroot beschuldigt het Amsterdamse stadsbestuur van discriminatie. De gemeente geeft vanaf april in de twee…
Voorrang
Aptroot zelf was niet bereikbaar voor commentaar, maar raadslid Robert Flos van de Amsterdamse VVD-fractie wil wel uitleg geven. ‘Overigens zijn wij niet tegen het hele plan, maar wel tegen de huidige invulling. met de nadruk op CO2-reductie in plaats van op fijnstof. Het college kiest voor zuinige auto’s, niet voor schone auto’s, zoals wij liever zouden zien.’ Flos weet dat de oude vergunningen blijven bestaan, maar dat van de 1000 parkeervergunningen er 50 worden gecompartimenteerd. ‘Als iemand zijn vergunning inlevert, krijgt degene met een zuinige auto voorrang boven mensen met reguliere auto’s. Dan moet je soms wel 1, 2 of 5 jaar wachten. Dat kun je discriminerend noemen.’
Minima
De VVD komt eigenlijk op voor de minima met de oudere auto. Flos: ‘GroenLinks maakt dat niets uit. Zij dringen erop aan oudere auto’s te vervangen. Maar in de praktijk zijn dat vaak mensen met lagere inkomens.’ Flos rekent op Haagse steun voor Aptroot van CDA, PVV, misschien D66 en de kleine christelijke partijen. ‘De SP is ook vast tegen, want die waren ook tegen de milieuzones.’
Structurele maatregelen
Een fractiemedewerker van de Tweede Kamerfractie van de SP beaamt dat. ‘Mensen straffen voor hun oude auto is de verkeerde kant op redeneren. Zij gaan juist goed met hun auto om. We begrijpen de overweging van de VVD goed. Zelf willen we dat Eurlings structurele maatregelen moet nemen door alleen auto’s met schone motoren toe te laten. Dan hoeven gemeenten ook niet dit soort maatregelen tegen vuile auto’s te nemen.‘
Reacties: 2
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Voertuigen met een geldige type goedkeuring dienen tot het moment van sloop te worden toegelaten op alle openbare wegen. Het is te gek voor woorden dat we in een klein land als nederland worden overgeleverd aan de willekeur van gemeenten. Hier moet de rijksoverheid zsm een stokje voor steken!
Ik begin langzamerhand me af te vragen of de A van de PvdA nog wel correct is, en geen misleidende advertentie.
Gezien de huidige situatie (economie) kunnen veel 'arbeiders' niet een nieuwe en schone auto aanschaffen (of nog niet).
Dat de Partij voor de "Arbeid" deze arbeid straks kostbaar en onmogelijk gaat maken, is een zorgelijke ontwikkeling.