Overslaan en naar de inhoud gaan

Parkeerboetes zijn goudmijn voor Amsterdam

Amsterdam heeft de afgelopen jaren veel meer geld geïnd uit parkeerboetes. In 2005 kwam nog 5,7 miljoen euro binnen aan boetes; vorig jaar…

Uitbreiding
Aanleiding is de flinke uitbreiding van betaald parkeren in de stad. De toename lijkt zich ook dit jaar voort te zetten. In de eerste helft van 2010 kwam al 9,2 miljoen euro binnen bij de dienst van mensen die geen parkeerkaartje hadden gekocht.


Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Marcel Vossestein

Ja, de parkeerplek, zo dicht mogelijk bij de woonplek, werkplek en de sociaal-recreatieve bestemming.
De gemiddeld drie parkeerplaatsen per auto betekenen dat we er inmiddels minstens 21 miljoen zullen moeten hebben. Het overgrote deel is publiek bruikbaar. Daarvoor is gratis gebruik een verworven recht. Dagelijks betaalt de onwetende burger in vele hoedanigheden als bewoner, bedrijfseigenaar of als klant in zijn product voor de fikse sociale voorziening: parkeren als een eerste levensbehoefte!
Dat ontstond toen de notabelen in de steden over meer auto's begonnen te beschikken dan vroeger hun '(deel)'koetsen uit de stalhouderijen. Want natuurlijk mochten die aanzienlijken hun nieuwe verworvenheid - het rustend voertuig - gratis op straat laten staan. Geen enkel privaat eigendom mocht - zonder uitdrukkelijke toestemming of vergoeding - op publieke ruimte beslag leggen. Aanvankelijk schoorvoetend, maar nu soms ergerniswekkend, volgde de fiets.
Juist het vrijstellen van de deelauto van parkeerkosten geeft de deelauto in de grote steden een extra stukje doorslaggevend voordeel. In gebieden zonder betaald parkeren staat de deelauto daar al direct op achterstand.
Terwijl we zelfs in de gezondheidszorg de juiste kostentoedeling en zelfs marktwerking wensen, wordt een ongeremd bezit en gebruik van de auto en zeker ook het gebruik van parkeerplaatsen met grote hartstocht verdedigt.

Op 19 juli 2010, 08:19
Jack Ass

Even een paar uurtjes op bezoek bij je bejaarde moeder kost al snel 30 euro. Vreemd hé, dat die oudjes steeds vaker gaan vereenzamen omdat er geen familie meer langs komt. Leve de Amsterdamse parkeermaffia!

Op 19 juli 2010, 12:29

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in