Overslaan en naar de inhoud gaan

'Vuurwerkverbod uiteindelijk misschien overal'

In de toekomst breidt het vuurwerkverbod, zoals dat in een deel van Hilversum geldt, zich wellicht uit over heel Nederland, zegt…

In Hilversum geldt deze jaarwisseling een vuurwerkverbod in een deel van het centrum. Vuurwerkhandelaren probeerden het verbod via de rechter van tafel te krijgen, maar de Raad van State bepaalde afgelopen week dat het van kracht blijft. In de toekomst breidt het vuurwerkverbod zich wellicht uit over heel Nederland, zegt burgemeester Pieter Broertjes van Hilversum in een interview met het ANP.

In een deel van het centrum van Hilversum mag geen vuurwerk meer worden afgestoken, gaat dat gebied in uw stad de komende jaren uitbreiden?

'Nu is het nog een pilot, waarvan we gaan kijken of het helpt tegen overlast. Als dat zo is, dan zullen zich vast meer buurten melden voor een vuurwerkverbod.' 

Hoe wordt het gehandhaafd?

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

'Er zijn extra beveiligers en politiemensen op straat. Wie wordt betrapt, krijgt eerst een waarschuwing. Wordt iemand voor de tweede keer betrapt, dan volgt een boete. Hoe hoog die is weet ik niet, dat is aan het Openbaar Ministerie.'

Ziet u uiteindelijk een vuurwerkverbod voor heel Nederland?

'Misschien wel. Het breidt zich steeds verder uit. Je ziet het verschuiven: vorig jaar waren er 33 vuurwerkvrije zones in Nederland, dit jaar zijn het er al 56. Het draagvlak neemt dus toe. Toen ik vier jaar geleden burgemeester werd, had ik niet gedacht dat het zo snel zou gaan.'

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Waarom is het zo belangrijk voor u?

'De maatschappelijke schade door vuurwerk is gigantisch. Toen ik aantrad als burgemeester was de situatie volstrekt uit de hand gelopen. Er was voor miljoenen schade en er waren veel gewonden, met letsel aan ogen en handen. De stad was bijna een belegerde vesting, met veel politie op de been en vóór mijn tijd zelfs de ME. Artsen en ziekenhuizen zetten zich schrap. Het oud-en-nieuwfeest is op deze manier geen feest. Het is maar een kleine minderheid van 14 procent die vuurwerk afsteekt, terwijl de grote meerderheid er last van heeft.'

Hoe viert Hilversum deze oudejaarsnacht?

'Op het marktterrein is een feest met een dj en er is een grote vuurwerkshow. We doen dat al een paar jaar, dit wordt de derde keer. Het is een model dat in het buitenland al gangbaar is. Ikzelf ga lopen door de stad, mee met de politie en brandweer, ik stap binnen bij wat feesten en tegen middernacht ben ik op het marktterrein voor de centrale vuurwerkshow. Gezellig en veilig, dat is ons doel!' (ANP)

Reacties: 14

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

tony

Wat een onzin zeg! gewoon lekker zelf blijven afsteken elk jaar is mijn doel. vuurwerkshows hoef ik niet. wie betaald dat..juist de belasting waar ik ook aan mee betaal.dan koop ik dus liever zelf vuurwerk en steek het zelf af. en wat dacht je van ongeregeldheden bij shows of mensen die er dronken naartoe rijden. en bovendien willen de meeste mensen om 12 uur thuis zijn om elkaar nieuwjaar te wensen en dan is het leuk om even voor je huis naar het vuurwerk te gaan kijken.en dus niet om nog eens in de auto te moeten stappen om naar een show te gaan als je al een glaasje op hebt. belachelijk idee dus zo'n vuurwerk show!

Op 27 december 2015, 21:51
H. Heezen

Moedig van de burgemeester om te luisteren naar mensen die overlast ervaren. Vanwege de overvloed aan gevaarlijk en veel te zwaar illegaal vuurwerk is het feestje volkomen uit de hand gelopen en verpesten de vuurwerkliefhebbers het voor zich zelf.
De samenleving kan dit niet tollereren en hulde voor de burgemeester die de overlast bestrijd.
Volgens mij is het over vijkf jaar gewoon afgelopen met het particuliere vuurwerk. Tradities zijn mooi maar overlast en gewonden door illegaal vuurwerk moeten we natuurlijk geen traditie noemen.
Het heeft wat tijd nodig maar het verbod komt er beslist aan. Net als het verdwijnen van zwarte piet. Het komt, maar niet ineens.

Op 28 december 2015, 09:32
Post

We hebben helaas te maken met mensen die door hun onverantwoordelijk gedrag, het aan zich zelf te wijten, hebben, dat er weerstand is ontstaan tegen het gebruik van particulier vuurwerk. Er wordt gebruik gemaakt van ongecontroleerd levensgevaarlijk en illegaal vuurwerk met alle schade en leed van dien. Het handhaven is een onmogelijke zaak geworden. Ik ben nooit een tegenstander geweest van het afsteken van vuurwerk, maar dan moet er op een verantwoorde wijze mee worden omgegaan.
Een goed alternatief is, dat door de gemeenten initiatieven worden ontplooid en het door vakkundige mensen laat uitvoeren.
Dit heeft niets met betutteling te maken.

Op 28 december 2015, 10:39
bram

Dus vuurwerkliefhebbers verpesten het voor zichzelf? Net zoals voetballers het voor zichzelf verpesten? Wat een onzin. Met legaal vuurwerk heb ik totaal geen probleem. Mijn huisdieren (honden en katten) kunnen er tegen. Wel mogen ze van mij de handelaren van het illegale spul harder aanpakken.

Op 28 december 2015, 13:56
H.(Appie) Kootstra

Wij kunnen beter alles afschaffen in Nederland,niks mag meer alle traditie's moeten weg.
?

Op 28 december 2015, 14:16
Rogier

Feitelijk komt een vuurwerkverbod neer op het afschaffen van vuurwerkspectakel tijdens de jaarwisseling. Want shows zijn maar op een plek te zien, waar nog maar een klein deel naar toe zal komen, want ja je moet ervoor gaan rijden, wat na de champagne niet meer kan. Bovendien vanzelfsprekend geen alternatief voor wie zelf afsteken leuk vindt. En voor je het weet stellen de zuurpruimen de kosten van zo'n show weer ter discussie (zoveel geld voor een feestje???). De hele sfeer van oud-en-nieuw om middernacht de straat op rond het afsteken met de buren te spreken verdwijnt ook. Waarom zou je nog de straat opgaan. Een illusie is natuurlijk ook dat er zonder vuurwerk op zo'n avond geen overlast zal zijn. Relschoppers heb je sowieso. Handhaving is lastig, zoals de politie al heeft laten weten.
Die Broertjes is gewoon een vuurwerkhater. Hij ziet er zelf geen lol in, ziet het al verklaring voor de problemen rond oudjaar ergo verbieden. Alles wordt erbij gesleept - van levensbedreigende kruitdampen tot omvallende hondjes aan toe - om de eigen afkeer maar te kunnen uiten. Terwijl 95% van de afstekers gewoon verantwoord omgaat met vuurwerk. Dat willen de zuurpruimen dus afpakken. Dat gaat dus niet gebeuren, die paar burgemeesters en wat Groenlinksers blijven het elk jaar lekker roepen, maar wij steken gewoon af, KNALLEN!!!

Op 29 december 2015, 01:27
Mike

Illegaal vuurwerk (en de leveranciers daarvan) veroorzaakt m.i. de grootste ellende (schade en letsel).
Bijna automatisch (à la Pavlov) is dan de reactie om legaal vuurwerk dan maar geheel te verbieden.
Daarmee los je het probleem dus niet op, zeker als je de handhaving van zo'n verbod niet kunt waarmaken.
Ik denk dat hier een cultuurverandering voor nodig is, inclusief de tijd en communicatie/voorlichting die daarvoor nodig zijn.
Er worden steeds meer handelaars/smokkelaars van illegaal vuurwerk betrapt en er worden ook steeds meer grote partijen in beslag genomen.
Feitelijk zijn de daders niets beter dan drugdealers, compleet met de maatschappelijke ellende die ze veroorzaken. Hoog tijd om ze ook zo te behandelen, dus inclusief de bijbehorende strafmaat.

Op 29 december 2015, 10:11
Andre

Heel langzaam komt het besef in NL dat het zo niet langer kan met die "traditie". Er worden weer heerlijke etiketten op mij geplakt door tokkie V6! Wat een ongenuanceerd gel.l door die vuurwerk "liefhebbers".

Op 30 december 2015, 15:14
Kees

Deze burgemeester is zijn tijd vooruit. Heel moedig en goed!

Op 30 december 2015, 22:25
Andre

Steun het manifest op vuurwerkmanifest.nl
Hierin kan een ieder zijn steun geven aan een verbod op consumentenvuurwerk!

Op 31 december 2015, 08:07
Kaas !

Lees dat asielzoekers in Duitsland les krijgen in vuurwerk afsteken, zo diep zit hun oorlogstrauma dus niet.

Op 31 december 2015, 10:14
Andre

Gelukkig nieuwjaar allemaal. En voorstanders van vuurwerk: lees eens
http://www.ad.nl/ad/nl/15008/Jaarwisseling/artic …

Op 1 januari 2016, 08:52
w. kruf

Wat is veiligheid? Brussel blaast het centrale vuurwerk evenement af omdat de veiligheid niet is te handhaven,
maatschappelijke problemen? Het verkeer maakt meer dan 1000 dodelijke slachtoffers per jaar, waaronder kinderen .Het de maatschappij miljarden en een hoop dokters inzet. Toch verbieden we de auto niet?

Op 4 januari 2016, 10:59
Hilde van Heusen - Smulders

Ben altijd weer blij om in de eigen omgeving te kunnen genieten van andermans vuurwerk. Ik kan er geen geld aan uitgeven. Daarnaast wil ik ook niet indirect betalen voor massale bijeenkomsten waar je van eigen belastinggeld, georganiseerde gemeentelijke vuren mag aanschouwen. Mensen hebben nog voor 65 miljoen euro over om af te schieten binnen de eigen leefomgeving, dit is meer als dat we over hebben voor andere "goede" doelen. Laat ons dat kleine genot van enkele uren per jaar en dat er altijd - overigens een KLEIN - aantal debielen zijn die niet met vuurwerk om kunnen gaan of dat wat - met name ouderen - aanstoot aan die korte herrie hebben; lighten up, het is 1x per jaar en ik moet er echt niet aan denken wanneer de een of andere idioot zich geroepen voelt om tijdens een massabijeenkomst iets te doen; zijn we veeeeeeel verder van huis. Ben sowieso niet voor massale bijeenkomsten, kijk wat er laatst nog in alle anonimiteit gebeurde (Keulen) en wat een idiote boodschap er vervolgens aan de dames wordt afgegeven (te laten begeleiden tijdens het Carnaval...!?!?!?!). Die idioten moeten ze hard aanpakken en de dames moeten zich juist gesterkt voelen om zich nog openlijker sterk te tonen en af te zetten tegen alles wat hun kracht, eigenheid en gelijkheid, in dreigt te dammen! Weet de politiek geen raad met de eigen eerder genomen beslissingen en het resultaat; belast dan niet de gemeenschap zelf maar de veroorzaker!

Op 7 januari 2016, 13:51

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in