Ondersteuningsaanbod
In het rapport wordt geconcludeerd dat de gemeenten op de goede weg zijn. Is bij financiële tegemoetkoming het probleem dat het ondersteuningsaanbod nog ontbreekt, andere hulpmiddelen voor mantelzorg zijn vaak in gemeenten wél aanwezig (educatie, visie en beleid, informatie, advies en begeleiding, emotionele steun, praktische hulp en respijtzorg) .
Optimaal
Ambtenaren en mantelzorgers weten vaak echter niet dat de middelen er zijn en dat ze er recht op hebben. Met andere woorden ‘er is wel een ondersteuningsaanbod, maar het bereik valt tegen.’ Bovendien zijn bij veel gemeenten de basisfuncties nog ‘in ontwikkeling’. Dat betekent dat er aan wordt gewerkt, maar ze nog niet helemaal optimaal zijn.
Bewustwording
Volgens Frea Broekman van de VNG moet er als gemeente worden gekeken wat er kan worden gedaan. Het probleem van het beperkte bereik verklaart zij als volgt: ‘een deel van het probleem zit in het feit dat de gemeente vaak niet weet wie de mantelzorgers precies zijn. Maar de mantelzorgers zelf weten vaak ook niet dat zíj als mantelzorgers worden aangemerkt en dus aanspraak kunnen maken op middelen. Er moet worden gezorgd dat er daaromtrent meer bewustwording is. Daarvoor zijn niet alleen de gemeenten de aangewezen organisaties, maar ook de organisaties die zich bezighouden met mantelzorg zouden hieraan kunnen bijdragen.’
Mantelzorgers doen te weinig beroep op gemeente
Gemeenten hebben veel middelen om mantelzorgers te ondersteunen maar het bereikt hen die het nodig hebben nog te weinig.Dat blijkt uit…
Bewustwording
Volgens Frea Broekman van de VNG moet er als gemeente worden gekeken wat er kan worden gedaan. Het probleem van het beperkte bereik verklaart zij als volgt: ‘een deel van het probleem zit in het feit dat de gemeente vaak niet weet wie de mantelzorgers precies zijn. Maar de mantelzorgers zelf weten vaak ook niet dat zíj als mantelzorgers worden aangemerkt en dus aanspraak kunnen maken op middelen. Er moet worden gezorgd dat er daaromtrent meer bewustwording is. Daarvoor zijn niet alleen de gemeenten de aangewezen organisaties, maar ook de organisaties die zich bezighouden met mantelzorg zouden hieraan kunnen bijdragen.’
Reacties: 3
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Dat komt ook omdat die mensen keihard bezig zijn te zorgen voor hun naasten en geen tijd hebben om zich kapot te ergeren aan de ellenlange formulieren die je moet invullen om een habbekrats te kunnen krijgen. De gemeente geeft je een pak papier en zoek het maar uit. Allemaal moeilijke vragen. Hoezo tien pagina's met persoonlijke gegevens invullen voordat je een stoeltjeslift krijgt afgewezen? Schei uit zeg. De gemeente heeft als uitgangspunt een grondig wantrouwen tegen haar eigen burgers en doet er alles aan om op vormfouten een roep om hulp te laten sneuvelen.
Afgelopen woensdag was ik op bezoek bij een mantelzorger. Een vrouw, type "niet kakelen; eieren leggen" . Ze is 73 en zorgt al 8 jaar voor haar man die na een herseninfarct halfzijdig verlamd is. Hij is voor de zorg afhankelijk, zijn karakter is veranderd en van zijn vaardigheden om een grote winkelketen te runnen is niets meer over. Voor de buitenwereld doet hij zich goed voor maar zij weet wel beter…… Ook als mensen in haar omgeving zeggen dat het zo goed gaat.
Deze vrouw heeft zich volledig toegelegd op het zorgen voor haar man. Vanwege alle spanningen heeft zij een paar jaar geleden ook een hartinfarct gehad. Ze is geopereerd en maakt het nu goed. Ze heeft de zorg goed georganiseerd. Ze redden het wel………
Maar nu de kern: ik vroeg haar of zij zich mantelzorger voelde. Nee! Was haar oprechte antwoord. Zij voelt zich de echtgenoot van haar man die toevallig is getroffen door een CVA. En hier gaat het om. Alle mantelzorgers zijn mensen zoals u en ik die ernaar streven om zo’n normaal mogelijk leven te leiden. Een moeder van een gehandicapt kind voelt zich moeder. Als zij zich profileert als mantelzorger drukt zij haar kind in de rol van patiënt. En dat is nou net hetgene wat ze niet wil. Daarom zijn mantelzorgers niet thuis als zij aangesproken worden als mantelzorger. Dit wetende vraagt het van onder andere gemeenten een heel andere creatieve aanpak om mantelzorgers te bereiken.
Mantelzorgers komen in aanmerking voor het zgn. mantelzorgcompliment als degene waarvoor ze zorgen een AWBZ-indicatie heeft, m.a..w een indicatie voor het verpleeghuis. Zo'n indicatie heeft de mevrouw in het voorbeeld van de heer Snijder vermoedelijk zelfs nooit aangevraagd, laat staan dat ze om een paar euro als compliment komt vragen!