Advertentie

Geen interesse voor ambtenaar van de toekomst

De ambtenaar van de toekomst komt er bekaaid vanaf in de vacatures die gemeenten publiceren. Gemeenten belijden wel met de mond dat ze een ‘partnerschap willen aangaan’ met ‘de moderne mondige burger’, maar de moderne competenties die daarbij horen, zijn niet terug te vinden in de vacatures. Tot die conclusie komt HR-dienstverlener Yacht in een analyse van 6.950 vacatures die tussen oktober 2016 en oktober 2017 door gemeenten werden gepubliceerd.

22 december 2017

De ambtenaar van de toekomst komt er bekaaid vanaf in de vacatures die gemeenten publiceren. Gemeenten belijden wel met de mond dat ze een ‘partnerschap willen aangaan’ met ‘de moderne mondige burger’, maar de moderne competenties die daarbij horen, zijn niet terug te vinden in de vacatures. Tot die conclusie komt HR-dienstverlener Yacht in een analyse van 6.950 vacatures die tussen oktober 2016 en oktober 2017 door gemeenten werden gepubliceerd.

Clichés 

De gemeentevacatures staan nog vol met clichés uit de oude doos (betrokken, 24 procent, sociaal, 23 procent, resultaatgericht, 26 procent), terwijl moderne competenties als klantgerichtheid, netwerken, verbinden en datagedreven erg weinig voorkomen. ‘Die laatste werd niet een keer genoemd’, zegt Mirjam Beerkens, adviseur bij Yacht en samensteller van het onderzoek. ‘De veranderende burger vraagt om een ander soort ambtenaar, maar die werven gemeenten niet bewust’, meent Beerkens. ‘Het probleem is: gemeenten vragen de nieuwe competenties niet uit, maar ze verwachten wél een moderne aanpak van die ambtenaren. Gemeenten willen dat ambtenaren van buiten naar binnen werken, maar dat blijkt niet uit de vacatures. Daarin lijkt het nog steeds alsof ze naar ambtenaren zoeken die van binnen naar buiten werken.’

Verstandig

Gemeenten zouden de daad bij het woord moeten voegen, en echt moeten inzetten op de moderne competenties, meent Yacht-onderzoeker Beerkens. Dat is urgent omdat gemeenten door de vergrijzing de komende jaren veel mensen nodig hebben en omdat ze in het sociaal domein de transformatie moeten faciliteren. ‘Als gemeenten daarin succesvol willen zijn, doen ze er verstandig aan om in vacatures de nadruk te leggen op de vaardigheden die passen bij de ambtenaar van de toekomst in plaats van die van vroeger. Gemeenten hebben de mond vol van de transformatie en vinden in hun communicatie écht dat het anders moet. Daar hoort een ander type ambtenaar bij. Dat weten gemeenten ook wel, maar zo ver zijn ze niet in hun werving.’

Arbeidsmarkt

Met het loslaten van de vacaturestops zijn gemeenten het afgelopen jaar enorm actief geweest op de arbeidsmarkt. In het derde kwartaal van dit jaar steeg het aantal gemeentevacatures met maar liefst 56 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2016. Het aantal vacatures in Groningse gemeenten steeg zelfs met 125 procent, aldus Yacht. In Utrecht was dat 103,5 procent en in Zuid-Holland 100,3 procent.

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Martin
Quelle surprise. Waarom zou de term "datagedreven" nou nergens voorkomen? Wellicht omdat een nietszeggend "buzzword" is?
Uw emailadres wordt enkel gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is enkel zichtbaar voor de redactie.
Frits van der Meer / hoogleraar Comparative Public Sector and Civil Service Reform
Weer reclame nu van Yacht.
Uw emailadres wordt enkel gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is enkel zichtbaar voor de redactie.
E.Doeve / jurid. beleid. medew ro
De gedreven ambtenaar drijft derwaarts in de oceaan vol uitdrijvers, die bedreven zijn in het herscheppen van de gewone ambtenaar, die wil praten met de klant. Gegevensdrijfzuchtige ambtenaren zijn afstandelijk.
Uw emailadres wordt enkel gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is enkel zichtbaar voor de redactie.
Norman Waalre
WERF BELEIDSMAKERS MET ICT-KENNIS

De overheid moet bij het werven van mensen op alle beleidsniveaus, uitgebreide ICT-kennis als prioriteit stellen. Daarbij gaat het vooral om ervaring en inzichten op het gebied van internet-communicatie.



De overheid moet leren, om zowel intern als met burgers, te communiceren via internetforums, internet-video's, digitale enquêtes, digitale formulieren, en andere digitale communicatievormen.
Uw emailadres wordt enkel gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is enkel zichtbaar voor de redactie.
Advertentie