De gemeente Rotterdam moet veel actiever expats, ofwel buitenlandse werknemers, naar de stad toehalen. Ze werken wel in de stad, maar echt wonen doen er te weinig, vindt de fractie van D66 in de gemeenteraad.
'Rotterdam moet beter lonken naar expat'
D66-raadslid Jos Verveen zegt de indruk te hebben dat Rotterdam wel goede service verleent, maar dat de gemeente de expats niet actief…
Verleiden
De partij heeft daarom vragen aan het college van burgemeester en wethouders gesteld. Directe aanleiding is een artikel in het AD waarin directeur Neil Dilk van de American School zegt dat de gemeente te weinig doet om buitenlandse werknemers te verleiden zich in Rotterdam te vestigen. Het woningaanbod zou onvoldoende zijn en aan de expats wordt te weinig service geleverd.
Aantrekkingskracht
D66-raadslid Jos Verveen zegt de indruk te hebben dat Rotterdam wel goede service verleent, maar dat de gemeente de expats niet actief benadert ,,en desnoods aan het handje meeneemt'', zegt Verveen. ,,Dat is een groot verschil met andere steden waar expats wel actief worden opgezocht. Alleen Amsterdam heeft een natuurlijke aantrekkingskracht op buitenlandse werknemers om er te gaan wonen.'' Hij vindt het een economisch verlies voor de stad als er relatief wel veel expats in Rotterdam werken, maar er in hun vrije tijd niet hun geld uitgeven. ,,Dat is een gemiste kans.'' De partij wil van het college onder meer weten wat het precies doet om buitenlandse werknemers als bewoners naar de stad te krijgen.
Reacties: 1
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
De American School heeft tijdens het interview met het AD ook aangegeven dat Rotterdam op de goede weg is en bezig is met een inhaalslag. Er worden veel initiatieven gestart om het woon- en leefklimaat voor expats te verbeteren. De stad is actiever geworden in het stimuleren en faciliteren van betere samenwerking tussen de verschillende partijen om meer expats aan de stad te binden.
De feedback die de American School van expats ontvangt heeft met name betrekking op de service-beleving van makelaars. Het komt regelmatig voor dat makelaars zich beperken tot het eigen woningaanbod, wat de expat een te beperkte keuze biedt, terwijl zij in andere plaatsen een betere service ondervinden. Bij de verplaatsing van het Europese Marketing kantoor van Unilever naar Rotterdam heeft de American School gezien dat partijen goed hebben samengewerkt om Rotterdam als woonplaats te promoten. Een mooi voorbeeld om mee verder te gaan en de kansen te benutten voor Rotterdam als internationale stad.