Waarschuwingssystemen
De PvdA denkt daarbij aan het verplicht stellen van bewegingssensoren en waarschuwingssystemen op vrachtwagens die de stad binnenkomen. Die moeten chauffeurs op gevaarlijke plekken een seintje geven over het gevaar van de dode hoek.
30 km-zone
Gerson kondigde al aan dat hij wil onderzoeken of hij op bepaalde plekken binnen de ringweg A10 een 30 kilometerzone kan invoeren. De PvdA wil dat hij nog een stap verdergaat. Zo willen de sociaal-democraten dat de wethouder verder kijkt naar distributiecentra aan de rand van de stad die winkels in de binnenstad op een milieuvriendelijke manier kunnen bevoorraden. Dit is niet alleen goed voor de luchtkwaliteit, een stokpaardje van de gemeente, maar het zorgt ook voor minder grote vrachtwagens in de stad wat de verkeersveiligheid ten goede zou moeten komen, aldus de partij.
Afleverpunt
De PvdA neemt een voorbeeld aan de regio Arnhem-Nijmegen, waar proeven al hebben aangetoond dat het mogelijk is vrachtverkeer in stadscentra terug te brengen. Sinds april vorig jaar heeft Nijmegen bijvoorbeeld een afleverpunt waarvandaan ruim zeventig aangesloten ondernemers in de binnenstad met milieuvriendelijk transport worden bevoorraad.
Verkeersdrukte
Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO vinden het een goede zaak dat de partij werk wil maken van de verkeersveiligheid in Amsterdam, lieten zij donderdagavond in een reactie weten. Wel vinden zij dat er gedegen onderzoek aan vooraf moet gaan. Een van de mogelijke bezwaren tegen gebruik van een bewegingssensor in het centrum van een stad is verkeersdrukte. Passerende auto's en fietsers zullen de sensoren voortdurend laten afgaan en dat kan ertoe leiden dat de vrachtwagenchauffeur er minder alert op wordt, waarschuwen de organisaties.
Dagranddistributie
Een ander punt is dat bij het verminderen van overlast door vrachtwagens verder moet worden gekeken dan een afleverpunt. TLN en EVO willen graag zogeheten dagranddistributie, waarbij goederen ook 's ochtends vroeg en 's avonds laat kunnen worden bezorgd. Daarnaast zien zij veel in het opzetten van goederenuitleverpunten, verzamelpunten aan de rand van het centrum voor kleinere winkels.
Onderzoek naar betere verkeersveiligheid in hoofdstad
De Amsterdamse afdeling van de PvdA heeft verkeerswethouder Hans Gerson gevraagd zich sterker te maken voor de verkeersveiligheid in de…
Dagranddistributie
Een ander punt is dat bij het verminderen van overlast door vrachtwagens verder moet worden gekeken dan een afleverpunt. TLN en EVO willen graag zogeheten dagranddistributie, waarbij goederen ook 's ochtends vroeg en 's avonds laat kunnen worden bezorgd. Daarnaast zien zij veel in het opzetten van goederenuitleverpunten, verzamelpunten aan de rand van het centrum voor kleinere winkels.
Een ander punt is dat bij het verminderen van overlast door vrachtwagens verder moet worden gekeken dan een afleverpunt. TLN en EVO willen graag zogeheten dagranddistributie, waarbij goederen ook 's ochtends vroeg en 's avonds laat kunnen worden bezorgd. Daarnaast zien zij veel in het opzetten van goederenuitleverpunten, verzamelpunten aan de rand van het centrum voor kleinere winkels.