Advertentie

Burgemeesters zien niets in gekozen burgemeesterschap

Het overgrote deel van de Nederlandse burgemeesters ziet niets in een gekozen burgemeesterschap. Dit blijkt uit een enquête van Nieuwsuur onder 237 burgemeesters.

03 oktober 2017

Het overgrote deel van de Nederlandse burgemeesters ziet niets in een gekozen burgemeesterschap. Dit blijkt uit een enquête van Nieuwsuur onder 237 burgemeesters.

Tien procent
Een op de tien burgemeesters verklaart zich voorstander van het gekozen burgemeesterschap. Tweederde van de eerste burgers wil de benoemingsprocedure zo houden als deze is, zo blijkt uit het onderzoek.

Kroonjuwelen
Het gekozen burgemeesterschap geldt als een van de ‘kroonjuwelen’ van D66. Naar verluidt zou het onderwerp momenteel op de formatietafel liggen. Een burgemeester wordt in Nederland door de Kroon benoemd. Dit gebeurt nadat het kabinet met de benoeming heeft ingestemd op grond van een voordracht door de minister van Binnenlandse Zaken. Dat gebeurt weer op aanbeveling van de gemeenteraad. Aspirant-burgemeesters solliciteren bij een vertrouwenscommissie van raadsleden. Die commissie draagt een kandidaat voor. In de regel neemt de raad die voordracht over.

Experiment
Bij wijze van experiment is eerder in verschillende gemeenten - (Delfzijl, Best, Vlaardingen, Boxmeer, Leiden, Zoetermeer, Utrecht en Eindhoven) een raadplegend burgemeestersreferendum gehouden, waarbij de bevolking kon kiezen tussen twee kandidaten. De ervaringen daarmee waren niet al te best, de opkomst was laag en de keuze beperkt.

Baantjescarrousel
Toch is er ook de nodige kritiek op het benoemde burgemeesterschap. Veel mensen zien het als een baantjescarrousel. Om tot een gekozen burgemeester te komen moet de grondwet worden aangepast, want daar staat tot nu toe in dat de benoeming door de Kroon gebeurt.

Transparant
Maar veel burgemeesters zitten niet te wachten op verandering van de procedure. In het onderzoek van Nieuwsuur geven 89 van hen aan te vrezen voor de gevolgen van een gekozen burgemeester. Want dat zou bijvoorbeeld best Prins Carnaval kunnen zijn. Burgemeesters zijn ook niet van mening dat de huidige procedure te weinig transparant is. 80 procent van hen vindt de procedure doorzichtig genoeg.

Reacties: 6

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Arjan
Deze enquête: de kalkoenen vragen wat zij vinden van kerstfeest.
Uw emailadres wordt enkel gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is enkel zichtbaar voor de redactie.
Daan
1- Ik wil wedden dat t geen moer zou uitmaken wanneer Prins Carnaval zou worden gekozen in - pak um beet - Groningen.



2- Het 'Prins Carnaval-argument' geldt voor alle democratische verkiezingen. Toch is ie daarin nog nooit verkozen.



3- Ernstiger dan de verkiezing van prins Carnaval, is de verkiezing van voormalig hoofdredacteuren van nationale kranten tot BM (Pieter Broertjes van de Volkskrant in Hilversum). Wat voor conclusies moeten burgers daaruit trekken? Wat zegt dat over de controlerende rol van de journalistiek?



Wel, dat t stinkt lijkt me duidelijk. En de walm is erger dan die van bier...
Uw emailadres wordt enkel gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is enkel zichtbaar voor de redactie.
Heukers
Deze burgemeesters voelen het inderdaad feilloos aan: driekwart van hen zou nooit in die functie zijn getreden als we in Nederland een systeem van gekozen burgemeester hadden.
Uw emailadres wordt enkel gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is enkel zichtbaar voor de redactie.
August Biels / gewezen ambtenaar
Tja, het huidige systeem van benoemingen (de pensioencarroussel) heeft deze heren (en enkele dame) hun positie bezorgd: ze kijken er wel voor uit om dat te veranderen.



Ik blijf er bij: de functie van burgemeester kan worden opgedoekt. Punt uit. Ooit ingesteld als ’s Rijks pottekijker, die controleert of die boertjes het allemaal niet te dol maken. Een rol die niet meer past in deze tijd.



Voorzitter van de raad kan uit het midden van de raad worden gekozen. Voorzitter van het college kan ook uit het eigen midden van het college worden gekozen.



Portefeuilles van de burgemeester kunnen door één van de wethouders worden beheerd.



Protocollaire functies kunnen door de voorzitter van de raad of de nestor van de raad worden uitgevoerd, of welke andere constructie de raad daarvoor wenst.



In vergelijkbare zin kan ook de Commissaris des Konings worden opgedoekt.



Dus laten we er eens voor kiezen niet voorzichtig naar 1966 te stappen, maar laten we er voor kiezen de discussie aan te vangen over een oplossing voor de eenentwintigste eeuw.
Uw emailadres wordt enkel gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is enkel zichtbaar voor de redactie.
Paul / projectleider
@Aug

Ja het 'premier' model, hebben we landelijk toch ook enige ervaring mee.



Ja, zo spannend is dit toch allemaal niet meer. In ieder geval is de huidige invulling niet meer van deze tijd
Uw emailadres wordt enkel gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is enkel zichtbaar voor de redactie.
N Vollebergh
Ik zie wel wat problemen ontstaan met de democratische legitimiteit van de burgemeester zodra deze is verkozen. Kan de raad hem wegsturen als hij is verkozen? Hoe staat dat in verhouding tot de bevoegdheden die een burgemeester heeft?



Mijn voorstel is overigens om de burgemeestersfunctie geheel af te schaffen. De voorzitter van de raad en het college kunnen door die organen uit het midden worden gekozen. Openbare orde kan een wethoudersportefeuille worden en ik zie liever dat noodbevelen komen vanuit een orgaan dat democratisch gelegitimeerd is.
Uw emailadres wordt enkel gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is enkel zichtbaar voor de redactie.
Advertentie