Overslaan en naar de inhoud gaan

Maastricht verplicht cursus papierophalen

De #gemeente Maastricht verplicht vrijwilligers die oud papier ophalen een cursus te volgen.

Vrijwilligers die in Maastricht oud papier inzamelen, moeten eerst verplicht een cursus ‘veilig oud papier ophalen’ volgen. Dit beleid geldt sinds 1 januari, na een ongeluk eerder dit jaar met studentes die papier ophaalden.

Kraakperswagen
De studentes liepen op teenslippers en sprongen achterop de zogeheten kraakperswagen. ‘Dat ging mis, ze moesten met botbreuken naar het ziekenhuis’, vertelt een woordvoerder van de gemeente. Van Gansewinkel kreeg als verantwoordelijke instantie een boete van de arbeidsinspectie. Na de zomer klopte het bedrijf aan bij de gemeente met de vraag of de vrijwilligers opgeleid kunnen worden en veiligheidskleding kunnen krijgen, om vedere boetes te voorkomen. Zo’n opleiding krijgen de eigen medewerkers van Van Gansewinkel immers ook.

Onderscheid

Bij het papier ophalen wordt onderscheid gemaakt tussen vrijwilligers die op de stoep lopen en diegene die achterop de kraakperswagen staan. Voor die laatste groep is de training van één dagdeel verplicht, voor de eerste groep niet.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

60.000 euro

Het opleiden duurt één dagdeel en kost ongeveer 135 euro per vrijwilliger. Oorspronkelijk was het idee van de gemeente om bij alle 22 verenigingen vijf vrijwilligers op te leiden. Dat vonden de verenigingen zelf te weinig, uiteindelijk is besloten dat per vereniging vijftien vrijwilligers de opleiding gaan volgen. De kosten voor de trainingen worden betaald door de gemeente, die hier ruim 60.000 euro voor heeft vrijgemaakt.

Compensatie

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Na de training mogen de vrijwilligers direct aan de slag. Omdat de trainingen al in januari starten, hoeft het niet lang te duren voordat de verenigingen zelf weer oud papier mogen ophalen. Tot die tijd regelt de gemeente. De verenigingen worden gecompenseerd voor de inkomsten die zij mislopen.

Reacties: 16

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

de Graaff

Is dit serieus? Dan is Nederland niet ziek, maar terminaal ziek. Te belachelijk voor woorden. Nog even en als je een keer naast de wc plast, moet je een plasdiploma halen.....

Op 3 januari 2014, 18:17
Ron de Loos

Is dit het einde of wordt het nog gekker. Straks diploma halen voor het vegen van de stoep, boodschappen doen, rolstoel duwen, schoonmaker op een sportvereniging of misschien wel voor thuis, of moeten we opk nog andere idiote diploma's gaan halen. Dit slaat helemaal nergens meer op. Overheid bemoei je niet met dit soort rare dongen, maar ga eens besturen.

Op 4 januari 2014, 11:52
Leon Coenen

Het moet niet gekker worden. Ben maar blij dat je nog vrijwilligers krijgt die gratis en um sonst deelnemen aan een actieve samenleving. Laat het initiatief bij de burgers en verenigingen en doe niet zo betuttelend.

Op 4 januari 2014, 20:02
Janet

Volgens mij is het voldoende als gesteld wordt dat je verplicht dichte schoenen aan moet hebben als je op de wagen meegaat. Een veiligheidshes kan je natuurlijk krijgen van het bedrijf of van de gemeente. Maar daar houdt het volgens mij wel mee op.

Op 5 januari 2014, 10:28
Stokje

Totaal bezopen. Waar bemoeit de Arbeidsinspectie zich mee ? En de gemeente laat zich ringeloren, hetgeen de burgës 60.000 euro kost. Maar wat wil je, in de stad van die homo's aflebberende burgemeester.

Op 5 januari 2014, 12:00
Cor

een beetje instructie en je gezonde verstand gebruiken kan geen kwaad natuurlijk want wie gaat er nu in hemelsnaam op teenslippers oud papier ophalen maar om er nu zo op te reageren gaat wel heel erg ver.

Op 5 januari 2014, 16:52
Andries van den Berg

Waarom moet dit commerciele werk door vrijwillgers worden gedaan ????

Op 6 januari 2014, 08:49
Hans van Wegen / BPA

kwestie van opvoeden, want werken doe je niet op teenslippers. trouwens ook winkelen niet.
teenslippers zijn voor in de badkamer of aan het strand.
is Nederland de weg kwijt?

Op 6 januari 2014, 09:05
J. van der Hoest

Wellicht had met een eenvoudige instructiebijeenkomst en een korte handleiding kunnen worden volstaan.

Op 6 januari 2014, 11:45
Rinus Janssen

Waarom zo moeilijk. Zou het niet beter zijn de vergunning van het ophalen aan papier te voorzien van informatie hoe men zich moet kleden en gedragen. Mensen kunnen en moeten zelf hun verantwoordelijkheid nemen. Reactie is weer een gevolg van enkele dwazen die in de fout gaan en andere zoals de vervoerder en overheid (lees burgers) extra geld kosten. Jammer dat het zo moet gaan. Het geld kunnen beter gebruiken voor zinvolle dingen zoals de zorg voor ouderen en gehandicapten.

Op 6 januari 2014, 12:19
Marcel

@H. Werkendam: omdat het geld dat voor dat vrijwillgerswerk wordt betaald naar de vereniging gaat. De vrijwilligers zorgen met hun vrijwilligerswerk zodoende voor inkomsten voor hun vereniging........

Op 6 januari 2014, 12:43
K. de Beer

Nog een geluk dat ze niet in de kraakpers gevallen zijn. Ik vind dat je van vrijwilliggers een gezonde portie boerenverstand mag verwachten. Eigen schuld, dikke bult in dit geval. Onzin om daar 60.000 euro voor uit te gaan trekken.

Op 7 januari 2014, 09:37
T. Baijer

Aansprakelijkheidsrisico voor de werkgeverszorgplicht (arbo). Maastricht is niet de werkgever en zal ook geen direct toezicht op de dagelijkse werkzaamheden van het inzamelen kunnen houden. Ik neem aan dat Van Ganzewinkel ook nog deze opleiding verzorgt..en de factuur aan verenigingen stuurt... Administratieve eenvoud... Verrekenen kan ook direct. Spaar kosten en moeite, Maar goed, is weer oud papier natuurlijk.... En scheelt weer aanbesteden?

Op 7 januari 2014, 11:51
T. Baijer

Verenigingen kunnen ook afwegen het personeel met wagen in te huren tegen het commercieel tarief. De opbrengsten wegen dan op tegen de kosten. Zodra verenigingen samenwerken is 1 factuur voldoende en is de jaarplanning ineens klaar. Dat vermindert bij iedereen de tijd nodig voor planning, overleg, factureren en overige personeelsinzet. Dus ook bij de overheid. Botsende belangen behoren dan tot het verleden. Arbo-risico blijft dan waar het hoort, bij de werkgever. Succes.

Op 7 januari 2014, 12:14
Tinus

Dat kan toch ook schriftelijk, kan 't gelijk mee...

Op 8 januari 2014, 08:25
Hans Waijboer

Dit zijn Amerikaanse toestanden! Vrijwel iedereen kent wel een anekdote met betrekking tot het rigide beleid zoals dat al lang in de USA gepraktiseerd wordt voor de meest onbenullige "schade" (6 advocaten, 10 miljoen dollar etc. wegens "gederfde levensvreugde", u kent die verhalen wel..
Schandalig dat Maastricht hiervoor zo'n groot bedrag moet reserveren. Een gemiste kans voor de Gemeente van Nederlandse Gemeenten. Zij hadden wellicht de mogelijkheid om gezamenlijk deze belachelijke ARBO-onzin in de prullenbak te gooien.

Op 13 januari 2014, 19:32

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in