Inspanningen
Dat blijkt volgens staatssecretaris Ank Bijleveld (Binnenlandse Zaken) uit onderzoek dat TNS-NIPO in opdracht van haar heeft verricht. Het kabinet wil dat mensen minimaal een 7 geven voor dienstverlening rond zaken als verhuizen, trouwen en geboorte. Om dat rapportcijfer te halen, zijn er volgens Bijleveld meer inspanningen nodig.
Mager zesje voor dienstverlening overheid
De klantvriendelijkheid van de overheid schiet nog tekort. De waardering van mensen voor alle dienstverlening is vorig jaar niet toegenomen…
Administratieve lasten
Op Prinsjesdag kondigde ze al aan dat haar ministerie de top tien van problemen met administratieve lasten versneld wil aanpakken, zodat die volgend jaar zijn opgelost en niet pas in 2011 zoals aanvankelijk was afgesproken.
Reacties: 3
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Het simpele feit, dat hierop niet wordt gereageerd geeft aan, dat de interne relaties veel boeiender zijn voor de ambtenaar dan een daadwerkelijke directe betekenis voor de buitenwereld.
Ja, of een teken dat de ambtenaren en regeerders die hiervoor verantwoordelijk zijn in stilte beseffen dat zij nu eindelijk eens iets moeten doen tegen het gepraat over de gemeente als onderneming, klant(gerichtheid), targets, benchmarking, prestatie-indicatoren e.d., want dat kost al inspanning genoeg om de staat en zijn onderdelen weer terug te krijgen op zijn 'kerntaken'.
Ik ben er niet zo van onder de indruk. De overheid is geen provider van commerciële diensten. Ik vind het veel belangrijker overheidsdiensten duidelijk zijn over besluiten en de beleidsdoelstellingen. Ook moet er sprake zijn van een interactieve houding, waarbij de overheid ook gewoon NEE moet kunnen verkopen. Maar NEE moet wel beargumenteerd kunnen worden aan de hand van het beleid.