De maatschappelijke waarde van musea in de Gooi en Vechtstreek
De waarde is hoger dan de maatschappelijke kosten.

De maatschappelijke waarde van twaalf musea in de regio Gooi en Vechtstreek is groter dan de maatschappelijke kosten, zowel binnen de regio als voor heel Nederland. Dat blijkt uit dit onderzoek dat Atlas Research heeft uitgevoerd in opdracht van twaalf samenwerkende musea in de regio Gooi en Vechtstreek.
Onderzoeksthema's
Atlas Research vertaalt complexe maatschappelijke vraagstukken naar heldere en praktische antwoorden. Dit doen wij aan de hand van vier thema’s:
- Woonklimaat & aantrekkingskracht
- Sociaal domein & welzijn
- Economie & arbeidsmarkt
- Kunst & cultuur
In dit onderzoek staan de volgende musea centraal: het Comenius Museum, het Dudok Architectuurcentrum, Museum Weesp, het Huizer Museum, Kasteel-Museum Sypesteyn, Pinetum Blijdenstein, Museum Hilversum, Nederlands Vestingmuseum, Forteiland Pampus, Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid, Muiderslot en Singer Laren. In dit rapport onderzoeken we de maatschappelijke waarde van bovengenoemde groep samenwerkende musea in de regio Gooi en Vechtstreek en zetten dit tegenover de maatschappelijke kosten. Bovendien wordt de waarde van vrijwilligers uitgelicht, welke voor het grootste deel niet gemonetariseerd konden worden.
Onderzoeksthema's
Atlas Research vertaalt complexe maatschappelijke vraagstukken naar heldere en praktische antwoorden. Dit doen wij aan de hand van vier thema’s:
- Woonklimaat & aantrekkingskracht
- Sociaal domein & welzijn
- Economie & arbeidsmarkt
- Kunst & cultuur
Voor dit onderzoek nemen we vijf maatschappelijke waarden mee, volgens een framework ontwikkeld door Atlas Research, namelijk het plezier dat mensen beleven aan het bezoeken van musea (gebruikswaarde), de waarde die mensen hechten aan het wonen in de buurt van musea (optiewaarde), de waarde die voortkomt uit de trots en identiteit die mensen ontlenen aan de museumcollecties (bestaanswaarde), de waarde uit bestedingen door toeristische museumbezoekers en werkgelegenheid (economische waarde), en de waarde die educatieve schoolbezoeken bijdragen aan de ontwikkeling van kinderen (sociale waarde).

Digitaal platform Atlas voor gemeenten
Van inzicht naar beleid. Bekijk hier de video.

Brandvideo Atlas Research
Voor de twaalf musea komt dit samen uit op een totale maatschappelijke waarde van €15,2 miljoen euro (€12,1 miljoen voor regio Gooi en Vechtstreek, €3,1 miljoen voor de rest van Nederland). Hier tegenover staan kosten uit overheidssubsidies, welke in totaal €6,2 miljoen euro bedragen. Dit komt in totaal uit op een saldo van €9,0 miljoen euro per jaar (€10,2 miljoen euro voor de regio Gooi en Vechtstreek en -€1,2 miljoen euro voor de rest van Nederland).

Digitaal platform Atlas voor gemeenten
Van inzicht naar beleid. Bekijk hier de video.
Voor meer informatie, download dan onze whitepaper.

Brandvideo Atlas Research

Contact
Nancy Blaker Senior onderzoeker blaker@atlasresearch.nl | Francine Burema Onderzoeker burema@atlasresearch.nl | Joost Poort Onderzoeker poort@atlasresearch.nl |
Onderzoeksthema's
Atlas Research vertaalt complexe maatschappelijke vraagstukken naar heldere en praktische antwoorden. Dit doen wij aan de hand van vier thema’s:
- Woonklimaat & aantrekkingskracht
- Sociaal domein & welzijn
- Economie & arbeidsmarkt
- Kunst & cultuur

Digitaal platform Atlas voor gemeenten
Van inzicht naar beleid. Bekijk hier de video.
