De Schiedammer Fred van Overbeeke gaat woensdag aangifte doen tegen onder anderen oud-burgemeester Wilma Verver-Aartsen van Schiedam. Zij moest het veld ruimen nadat ze werd beticht van machtsmisbruik.
Aangifte wegens declaraties oud-burgemeester Schiedam
Tegen oud-burgemeester Wilma Verver van Schiedam wordt aangifte gedaan wegens haar declaratiesgedrag, door Schiedammer Fred van Overbeeke.
Declaraties
Dat maakte Van Overbeeke dinsdag bekend. Ook doet hij aangifte tegen de voormalig locoburgemeester Menno Siljee en de toenmalig directeur financiën van Schiedam omdat die de declaratie hebben ondertekend. Van Overbeeke vindt dat de drie personen moeten worden vervolgd. ,,De zaak blijft nu boven de markt hangen en dat is niet goed voor Schiedam'', aldus Van Overbeeke.
Veiligheidsglas
Verver zou veiligheidsglas in de ramen van haar woning hebben laten plaatsen en de rekening daarvoor bij de gemeente hebben ingediend. Ze zou daarbij niet de nota hebben overlegd. Van Overbeeke, die de declaraties na een zogeheten Wob-verzoek in handen kreeg, stelt dat er een eind aan de discussie moet komen. Via de Wob (Wet openbaarheid van bestuur) kunnen mensen inzage krijgen in informatie van de overheid.
Verver zou veiligheidsglas in de ramen van haar woning hebben laten plaatsen en de rekening daarvoor bij de gemeente hebben ingediend. Ze zou daarbij niet de nota hebben overlegd. Van Overbeeke,
die de declaraties na een zogeheten Wob-verzoek in handen kreeg, stelt dat er een eind aan de discussie moet komen. Via de Wob (Wet openbaarheid van bestuur) kunnen mensen inzage krijgen in informatie van de overheid.
na een zogeheten Wob-verzoek in handen kreeg, stelt dat er een eind aan de discussie moet komen. Via de Wob (Wet openbaarheid van bestuur) kunnen mensen inzage krijgen in informatie van de overheid.
Reacties: 58
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
gedoe met een beslaglegging op het woonhuis door een aannemer die nog zo'n 3 ton van Verver tegoed heeft
ambtenaren doen een boekje open over machtsmisbruik, vriendjespolitiek en integriteitschendingen door de toenmalige burgemeester.
Bureau BING wordt ingevlogen en doet onderzoek.
Kennelijk voelt Verder al aankomen wat er uit het BING onderzoek naar voren gaat komen en stapt in juni 2011 op. Natuurlijk wel met een fraaie wachtgeldregeling en een door de CvdK geregeld "eervol ontslag."
de directeur van de gemeente is dan al vertrokken want ook hij voelt nattigheid en is de regie volkomen kwijt.
eind augustus 2011 is de presentie van het BING rapport en de uitkomsten zijn ronduit schokkend te noemen.
De overige leden van het college stappen op omdat zij niets hebben gedaan om de blonde tornado in bedwang te houden.
8.CvdK Franssen benoemt Joan Leemhuis-Stout,de vriendin van mw. Verver, tot waarnemend burgemeester. Verver sleept totaal onverwacht nog eeen prijs binnen en dat is die van de bestuurlijke Patjepeeër van het jaar 2011 (Premtime)
Daarvoor moet eerst de zoon van Leemhuis Stout (JanWillem) even geparkeerd worden in Dordrecht. Leemhuis jr. is op oneigenlijke gronden in Schiedam aangenomen door Wilma Verver-Aartsen.
de gemeenteraad eist een onderzoek naar het declaratiegedrag van Verver en de overige collegeleden.
Ernst & Young onderzoekt en rapporteert. Een nietszeggend rapport dat heel veel vragen oproept.
De raad wil een enquete maar krijgt hiervoor niet de benodigde meerderheid van de stemmen bij elkaar. Met name de drie eerder afgetreden (en direct weer in de Raad teruggekeerde) wethouders weten de zaak aardig te masseren /traineren.
uiteindelijk gaat er een onderzoekscommissie aan de slag, waarvan iedereen eigenlijk al weet dat er niets bijzonders aan het licht zal gaan komen. De voorman van de VVD in Schiedam, Hans Meijer, is de grootste tegenstander en wil eigenlijk helemaal geen onderzoek. Er is immers niets aan de hand!
het is dus niet echt opmerkelijk dat de volledig gedownsizede uitkomsten van het onderzoek van de commissie inderdaad aanstuurt op het snel dichtgooien van de boeken en het advies afgeeft om toch vooral maar vooruit te gaan kijken!
de inwoners van Schiedam zijn al het bestuurlijk geblunder en politieke spelletjes inmiddels meer dan zat en één van die inwoners meldt over te zullen gaan tot het doen van aangifte tegen Wilma Verver (VVD), ex wethouder Menno Siljee (PvdA) en voormalig directeur Michel van de Groenendaal. Reden hiervoor is dat de drie hun handtekening hebben gezet onder declaratie van Verver (levering van veiligheidsglas voor haar woonhuis) zonder dat deze was voorzien van afschriften van een betalingsbewijs en/of kwitantie. Ook blijkt dat de aannemer het geld nooit heeft ontvangen van Verver.
Dit zijn de meest prominente highlights van een -op alle fronten- falend gemeentebestuur en een in een diepe winterslaap gesukkeld college van de stad Schiedam gedurende de periode juni 2006 t/m begin december 2012.
Vreemd hè, dat gebrek aan vertrouwen in het openbaar bestuur in het algemeen en dat van het bestuur van de stad Schiedam in het bijzonder!
Hoeveel mensen hebben geen problemen gehad met sjoemelende slecht presterende aannemers? De bewiste aannemer werd niet lang geleden door de NMA op vingers getikt en heeft voor tonnen geschikt om straf te voorkomen.
2.Vrijwel alle ambtenaren waar zij direct mee te maken had liepen met haar weg. Alleen droeftoeters dioe niets presteerden vreesden haar en maakte misbruik van het onderzoek om anoniem rekening met haar te vereffenen.
BING schrijft op wat opdrachtgever wil horen en landelijk is het rapport gekraakt omdat het veel op de Story lijkt maar geen spoor van bewijs levert;
Verver stapte eerder op omdat haar leven tot een hel wordt gemaakt en zij en haar gezin bedreigd werden en een locaal internet forum anoniem haat zaait en Justitie grijpt niet in ivm vrijheid van meningsuiting.
Directeur had regie helemaal niet en geloofde domweg niet meer in zijn leidinggevende die nog geen eitje kon bakken
Rapport is zo ondermaats dat het de lachers in heel bestuurlijk Nederland op de hand kreeg. Geen spoor van een bewijs en directeur BING is door tuchtrechter een disciplinaire maatregel opgelegd omdat het onderzoek niet objectief, niet zorgvuldig, niet integer en niet professioneel was (waarom schrijft niemand daar iets over ?) Het rapport is een kruising tussen de Story en Prive en gaat er in als een borrel in een ouderling maar er klopt feitelijk geen donder van.
7 de overige collegleden stapten op onder ongehoorde druk vanuit hun achterban door het haatklimaat wat op het internetforum werd gezaaid. Er gaat voortdurende een dreiging uit van die berichten. De meeste collegeleden zaten er pas en worden op 1 hoop gegooid met oudgedienden en hebben helemaal niets misdaan. De gekte overheerste.
8 Onder strakke regie wordt Verver in de media kapotgeschreven.
9.De zoon van Leemhuis is helemaal niet door haar aangenomen en het gaat om de lichts denkbare functie van loopjongen en de vele publiciteit erover wijst op een hetze en op wraak van een enkele haatdragende ambtenaar die ze al jaren niet allemaal op een rijtje had en dikke maten was met de betrokken journalististen.
De gemeenteraad had alles geeist omdat in Schiedam de straat regeert en het internetforum dagelijk de politici onder ongekende druk zet.
Er is helemaal niets verkeerd geweest aan declaratiegedrag collegeleden maar dat verkoopt slecht in de media en men wil maar niet horen dat er niet onrechtmatig is gehandeld en er geen zelfverrijking heeft plaatsgevonden. Dat past niet in het geschapen haatklimaat vergelijkbaar met de Puttense zedenzaak. OOk daar bleek er sprake van massahysterie. .
12 Een raadsenquete over niets is weggegooid geld, Er werd totaal niet op losgedeclareerd, er kon vrijwel nooit wat en enkele zaken werden extreem zwaar aangezet in de media.
Die Meijer van de VVD is misschien een van de weinigen die zijn verstand nog niet heeft verloren.
Het ging nog over 2 declaraties en die gekken van dat internetforum hebben het imago van Schiedam voor jaren verwoest want er was geen zak aan de hand. Het enige dat men aantoonde was dat Verver invloedrijke vijanden bij de media had. Misschien is dat haar enige en grootste fout. Zij was controversieel vanwege haar directheid en gedrevenheid .Haar stijl paste niet bij dit linkse bolwerk.
17 Terwijl de kogels je in dit gebied regelmatig om de oren vliegen gaan we kostbare tijd van Justitie steken in dit soort inzin van een opgezweepte seniele bejaarde ??????
JUSTITIE PAK DAT INTERFORUM AAN WEGENS SMAAD EN LASTER en Schiedam wordt weer een normale saaie stad die het altijd al was
Johan/Klaas denkt goed ingevoerd te zijn en draait weer eens zijn goed gedeclareerde verhaal af.
Sinds Dirk is de geloofwaardigheid van Klaas beneden NAP (Nieuw Almerens Peil) gezakt.
Jammer.
De Schiedamse burger wacht de loop der dingen met grote belangstelling af.
Beste Burgermans,
Bijna raak is helemaal mis. Niet 1 casus van het ING-rapport kan de toets der kritiek van een jurist doorstaan, maar laat ik ter adstructie de belangrijkste casus typeren, de teruglopende inkomsten van de aannemer. Het AD meldde voor het onderzoek in het bezit te zijn van een mail waaruit bleek dat Verver opdracht had gegeven geen zaken meer te doen met de aannemer. BING besteedt 50 pagina's van de 150 om zich in allerlei bochten te wringen omdat men kennelijk teleurgesteld was dat er geen direct bewijs gevonden was. Het AD meldde na het onderzoek nooit de mail te hebben gehad en BING concludeerde dat Verver zich soms negatief over aannemer had uitgelaten en dus de schijn tegen had. Op facilitaire opdrachten werden ruim 8 maanden voor het conflict tussen haar en de aannemer in eigen beheer gedaan omdat dat veel goedkoper was.Niet zij maar een wethouder van de SP ging over die facilitaire afdeling en deze zou zich nooit voor haar karretje hebben laten spannen. Voor BING is dat gat van 8 maanden geen enkel probleem, maar een jurist noemt zoiets een bewijs uit het ongerijmde en het ontbreken van causaal verband en zo kan ik van elk voorbeeld wat je noemt gehakt maken. Het is allemaal informatie van personen die op grote afstand stonden van de materie, gekwetst of gefrustreerd waren en haar nu eens een hak wilde zetten omdat zij haar niet mochten, maar niet 1 casus is met bewijs gestaafd. En ook het zoontje van Leemhuis kreeg een tijdelijk contract zoals dagelijks in heel Nederland zonder werving gebeurt omdat in Schiedam niemand dat lakeiwerk wilde doen 7 dagen per week van vroeg tot laat voor een hongerloontje. Hij was de enige ezel die het wel wilde. Er was werk voor 3 personen, Dat er geen vacatureruimte was heeft niets met integriteit te maken en hij kreeg pas 2,5 jaar daarna die baan en zo kan ik wel doorgaan. Bepaalde personen in Schiedam (buurman, aannemer, paar gekwetste ambtenaren, paar rancuneuze politici en journalisten) lustten Verver niet en zij moest hoe dan ook hangen. Dit lijkt me niet bepaald iets waar je als Schiedammer trots op kan zijn als je zo je nest vervuilt zonder gegronde reden. De ongekende felheid waarmee op tegengeluiden wordt gereageerd is veelzeggend over de hetze die er nu al 1,5 jaar in Schiedam heerst. Vergeet die Verver jullie opzet is geslaagd je bent van haar af en dat is wat waar jullie al jaren van droomden. Jullie leugens zijn zo gecultiveerd dat je er zelf echt in bent gaan geloven.
Haat verblindt! Het staat vast dat Verver controversieel was door haar gedrevenheid, tomeloze inzet en directheid. Maar vergelijk de casus eens met die van bondscoach van Gaal. Volgens velen een vakman maar door zijn optreden roept hij weerstand op, maar het is iets geheel anders dan hem ervan te betichten dat hij na de trainingen de voetballen ontvreemdt en mee naar huis neemt. Dat is volgens mij de kern van deze hele zaak. Allergie is iets anders dan niet-integer gedrag. Stel je nu eens voor dat ik gelijk heb, denk je dan dat de aanstichters in Schiedam dit willen horen?
Waarde Johan,
Fijn dat u weer de moeite neemt om te reageren. Beduidend minder prettig is de wijze waarop u uw bijdrage van 13.01 uur van een nogal minachtende badinerende slotzin meent te moeten voorzien. ("Jullie opzet en jullie leugens.")
Ik behoor niet tot een groep die u -in uw beantwoording richting mij- kunt duiden als "jullie". Voor alle duidelijkheid, de kwestie Verver intrigeert mij al geruime tijd en van een (niet al te forse) afstand heb ik de zaak gevolgd. Enerzijds vanwege interesse en anderzijds vanwege raakvlakken met mijn eigen werkomgeving.
In uw bijdragen bent u vooral bezig met ontkennen en gaat u voorbij aan de vragen die ik u heb gesteld. Mogelijk bent u bereid deze alsnog te beantwoorden om zo de discussie op niveau met elkaar te kunnen blijven voeren.
En ja... ingeval u uw gelijk kunt aantonen zullen er vermoedelijk meerdere mensen zijn die geïnteresseerd zijn in uw kant van het verhaal.
Excuses,
"minachtende badinerende" is een beetje teveel van het goede. 'Badinerende' hoort niet thuis in deze zin.
Waarde Burgermans, excuus voor de wellicht generaliserende toon, maar een grondige lezing van het BING rapport met een kritische en juridische bril laat weinig aan de verbeelding over. Het is een sprookje en er wordt heel eenzijdig naar het doel toe geredeneerd en dat noemen we tunnelvisie. Ontlastende verklaringen en bewijzen werden stelselmatig weggelaten. Verver had een aantal vijanden en die werden ruim aan het woord gelaten over wat zij via via hadden vernomen. Positieve zaken werden weggelaten. Geen rechter zou een spaan van zo'n bewijsllast overlaten. De accountantskamer deed in deze zaak 2 uitspraken die haaks stonden op elkaar en alleen de voor Verver nadelige uitspraak werd uitvergroot. Er was in Schiedam een uiterst complex krachtenveld binnen raad en college en Verver was slechts een onderdeel daarvan. Collegeleden waren aan elkaar gewaagd en na haar komst werd er in Schiedam op vele terreinen topprestatie neergezet. Er was wel een set van spelregels voor declareren en de ambtelijke managers behoorden voor hun komst bij Schiedam tot de absolute top op hun vakgebied en gaven dagelijks repliek aan de bestuurders op ongezoute wijze en lieten niet over zich lopen. Het beeld van slaafse jaknikkers slaat heelmaal nergens op. En een angstcultuur was er na het BING-rapport en niet daarvoor. Ook binnen grote delen van het ambtenarenapparaat heerste een sterke anarchistische onderstroom. Vreemd dat al die bestuurdres en ambtenaren er in de Schiedamse context achteraf zo bekaaid afkwamen. Op zijn minst zou de vraag gesteld moeten worden hoe zoiets kan? Er heerst bij een deel van de Schiedamse bevolking een extreem soort anarchisme en niemand deugt in hun ogen. Omdat het nieuwe beleid gebaseerd is op verkeerde aannames zal er geen zegen op rusten. Er was in essentie maar 1 probleem men wilde kostte wat kostte af van Verver en men koos daarvoor de slechts denkbare en meest kostbare en meest destructieve weg. Zoek er niet meer achter want er is niet meer. Er werd niet met geld voor persoonlijke doelen gesmeten.....het bekt goed maar het is muv misschien een paar extremiteiten een fabel. Financieel is de stad zo afgezakt dat binnen 2 jaar voor een failissement gevreesd moet worden. De nieuwe burgemeester en gemeentesecretaris zijn als helden binnengehaald, maar in Schiedam duurt dat warme gevoel maar even en die stad heeft al meer dan 25 jaar een negatieve reputatie dus ver voor de Ververperiode. De zwaarste kwalificatie die ik in sommige cases zou geven is die van beetje dom of naief, maar meer ook niet.
Ik blijf van mening dat het onderzoek Verver overgedaan moet worden en dat conclusies gebaseerd moeten zijn op feiten en niet op basis van anonieme roddels. Ik weet zeker dat een oud hoofdcommissaris zoals Blaauw met 2 goede rechercheurs of oud rechters een heel ander licht op deze zaak werpen..Een paar jaar terug dacht ook iedereen dat de 2 van Putten de daders waren in een moordzaak en dat bleek een enorme dwaling. Dit onderzoek is niet gebaseerd geweest op feiten maar op beelden en het heeft het imago van de overheid enorme schade toegebracht. Nu zal er altijd een zweem blijven hangen dat het niet klopte. In deze zaak waren er veel te veel emoties in het spel.
Petje af voor Johan. Ik ben al 35 jaar ambtenaar in Schiedam en hij slaat spijker op zijn kop. Dat Internetforum is erger dan de Spaanse inquisitie. Wat een stelletje foute hypocriete lieden zeg. Anoniem liegen en bedriegen. Wie stopt ze?
Goedemorgen Martien,
U vergelijkt appels (Verver Schiedam) met peren (Keelvenkwestie Someren) en dat leidt tot niets. De kwestie in Someren kende ik niet maar inmiddels heb ik me daar in verdiept en kan ik u zeggen dat er imo geen overeenkomsten en/of raakvlakken zijn in beide zaken, uitgezonderd de inschakeling van BING als onderzoeksbureau. Dat er sprake is van ontevredenheid over een methode van onderzoek, de feitelijke vastlegging en de uitkomsten is niet meer dan logisch. Eén (of meerdere) van de -in het onderzoek- betrokken partijen zal (zullen) nl. niet gelukkig zijn met het uiteindelijke resultaat. En voor de goede orde, over de kwestie in Someren kan en wil ik geen oordeel vellen. Dat laat ik over aan betrokkenen. Het lijkt in ieder geval verstandig om beide zaken afzonderlijk te toetsen. Ook de door u genoemde vooraanstaande wetenschapper (v.d. Heuvel) zal zich -en daar ben ik van overtuigd- nimmer bezondigen aan het vergelijken van deze twee volledig verschillende kwesties.
Wat zou er op tegen zijn de feiten in de zaak Verver te laten toetsen door 3 gezaghebbende juristen die een second opinion geven. Ik volg dit dossier al enige tijd maar er wordt vanaf het begin door alle partijen met modder gegooid. Misschien ligt de waarheid wel in het midden.
Waarde Burgermans ik denk dat martien een punt heeft. Juist bij een integriteitsonderzoek mag je op zijn minst verwachten dat de onderzoeker integer is en de kaarten niet van te voren gemerkt heeft ja toch? Nou daar komt die dan een tipje van de sluier. De directeur van BING is de meest door de tuchtrechter op de vingers getikte accountant van Nederland in de afgelopen 12 jaar...googel zeg maar even. Daarnaast is het curieus dat de onderzoeker dikke maten was met de griffier van de gemeente die toch bekend stond als aartsvijand van Verver omdat meneer al 6 jaar een torenhoge loonsverhoging wilde en die van haar niet kreeg. Beiden voerden de pen van het onderzoek...hoe noemen ze dat ook alweer? de schijn tegen hebben? Ik vrees dat er in dit dossier geen helden blijken te zijn. Wees op je hoede voor personen die claimen de integriteit zelve te zijn want dat zijn de ergste. En ik ken op zijn minst een paar mensen die van Ien Dales een baantje hebben gekregen dus gooi die rede ook maar in de open haard rond de kerst.
@Martien @Johan @Sal,
Ik ben inderdaad niet voldoende ingevoerd in de Keelven kwestie en kan me er slechts zeer oppervlakkig een beeld bij vormen. In relatie tot de kwestie Verver is het interessant om de gemeentelijke kwesties en de overige conflicten (buren, aannemer, rechtzaken, beslagleggingen, vermeende gaslekkage in de woning, media uitlatingen, tucht uitspraken taxaties, kogelvrijglas, waarde woning vs werkelijke waarde woonhuis, hoogte hypotheek etc.) eens apart tegen het licht te houden. Dat voert te ver voor deze druilerige vrijdagmiddag de 14e december. Misschien iets voor de kerstdagen! En op welk forum doelt Johan (en nu ook Koos) in zijn eerdere bijdragen?
Op het Forum Schiedam Stad waren de meeste conclusies van BING al te lezen voordat het onderzoek nog moest beginnen. Dat is vreemd. Op deze wijze kan je geen objectief onderzoek meer verwachten. Rechtsvinding moet plaatvinden in alle rust op basis van feiten. Ik beweer geenszins dat alle aantijgingen onzin zijn, maar doordat het onderzoek aan alle klanten rammelde, het een litanie aan verdachtmakingen bevatte, een sfeer van massahysterie daar stevig aanwezig is en was en omdat uiterst vijandig gereageerd wordt op contrabewijzen heb ik zo sterk mijn twijfels over de zuiverheid en kwaliteit van dit proces. Het gaat mij helemaal niet om Verver, maar om het gevoel dat we 16e eeuwse praktijken van kwaadsprekerij kennelijk weer normaal zijn gaan vinden. Verver was al helemaal de grond in geschreven en was totaal kansloos nog voordat het onderzoek begon. In het strafrecht word je dan soms vrijgelaten zelfs als je het gedaan hebt. De vijandige houding jegens haar was en is niet normaal, dat staat vast. Die kwestie van de bezwaarschriftencommissie had betrekking op het feit dat zij de samenleving wilde beschermen tegen een ernstige en gevaarlijke zedendelinquent en dat zij een formalist annex kommaneuker tegenover zich trof, die haar eigen prestige belangrijker vond dan dit maatschappelijke belang. Je zou zeggen petje af voor Verver, maar nee hoor bij haar wordt het als iets oneerbaars gepresenteerd en dat is nu precies wat ik bedoel.
Dank @Sal, bij gelegenheid zal ik er zeker eens even voor gaan zitten. Duurt even alvorens je zo'n site begrijpt en weet waar je je op moet focussen.
Een welgemeend goed weekend toegewenst.
Op het forum kan je de dossiers Interiteitsonderzoek en gevolgen van BING raadplegen, bij voorkeur voor, tijdens en vlak na het onderzoek. Nog 1 discrepantie het was Verver die bij Justitie aandrong op onderzoek ook door Rijksrecherche en dat is toch wel vreemd want die krijgen alles boven tafel. Ik hoop dat mensen met gezond verstand die BB lezen ook zullen gaan inzien dat er in Schiedam veel meer aan de hand is/was. Wat de kwaadsprekers niet inzien is dat men het openbaar bestuur in het algemeen en Schiedam in het bijzonder onvoorstelbaar heeft beschadigd. Verver was veeleisend, uitgesproken, soms lastig en eigengereid, maar stak nooit iets in haar zak noch deed zij aan zelfverrijking. Het is de grootst mogelijke onzin dat zij een angstcultuur veroorzaakte. Het is volgens de sociale psychologie onmogelijk dat 1 persoon daartoe in staat is en vergeten wordt dat een burgemeester in Nederland helemaal niet de baas is. Ook de directeur is ten onrechte door het slijk gehaald, maar ik vond hem een uiterst capabele manager en ik heb er honderden gekend.
Ook een heel goed weekend toegewenst Burgermans en Martien. Ik denk dat we allemaal hetzelfde nastreven in deze zaak, gerechtigheid. Mijn stelling is dat slechte integriteitsonderzoeken rampzalige gevolgen kunnen hebben. Als BING werk goed had gedaan was deze nare nasleep er nooit geweest. Je kan iemand niet zonder feiten zo maar beschuldigen, dan is het medicijn erger dan de kwaal. In dit soort onderzoeken moeten getuigen onder ede worden verhoord en motieven van betrokkenen moeten worden gecheckt. Er is wat afgelogen en gefantaseerd in dit onderzoek, vreselijk. Wat is de waarde van een verklaring als degene die verklaart op dat moment een arbeidsconflict heeft of er beter van denkt te kunnen worden of rekening te vereffenen?
@Sal en @Johan,
Mw.Verver was burgemeester in Voorschoten alvorens zij naar Schiedam vertrok. Aan Voorschoten ging een periode van wethouderschap in Harderwijk vooraf. Ik hoop eigenlijk van jullie of van anderen iets meer te weten te komen over haar staat van dienst en de basis van waaruit zij het openbaar bestuur is ingerold. Reden hiervoor is dat ik graag zou willen proberen vast te stellen waar er -in de basis- mogelijk aanknopingspunten te vinden zijn die van invloed kunnen zijn geweest op het echec in Schiedam. Van de meeste openbaar bestuurders is er het nodige aan informatie omtrent opleiding, ervaring etc. te vinden en met wat gerichte zoekacties op het world wide web, heb je zo het nodige gevonden. Wie kan mij hiermee op weg helpen?
Waarde Burgermans, mij staat bij dat ze in die 2 steden verbijsterd waren over het echec Schiedam. Men vond haar een stevige bestuurder, gedreven met tomeloze inzet en een doorzetter, maar integriteitsschendindingen pasten totaal niet in het beeld dat men van haar had. Mijn analyse is dat zij in Schiedam vanaf dag 1 persona non grata was en dat door haar optreden om ondanks alle tegenwind toch zaken voor elkaar te krijgen te veel vijanden heeft gemaakt. Ik denk dat ze onder een onmenselijke zware druk moest werken en dan zal ze wellicht wel eens uit haar rol zijn gevallen of minder oplettend zijn geweest. Misschien had ze veel beter op haar tellen moeten passen, maar kan je uberhaupt normaal functioneren in zo'n vijandige omgeving? Ik wens je veel succes bij je speurtocht en denk dat je het vooral moet zoeken in het Schiedamse krachtenveld en in psychologie. De Schiedamse ambtenarij kent een sterke anarchistische onderstroom en ik was dan ook verbijsterd toen ik vernam dat deze boefjes volgens BING gebukt gingen onder een angstcultuur. Briljant en zo naief. De nieuwe gemeentesecretaris werd paar maanden terug hemel in geprezen en binnen 3 weken noemde men hem op dat forum een dictator. De man heeft echter zijn sporen verdiend in het openbaar bestuur en dat geldt ook voor die voormalige topambtenaren uit Schiedam die ineens nergens meer voor deugden. Het verhaal is dus zeer eenzijdig, onevenwichtig en curieus. Feiten en motieven daar zou het om moeten gaan.
@Sal,
je staande houden in een dergelijke vijandige omgeving (zoals u schrijft) is een kunst op zich. Daarvoor dien je te beschikken over leiderschapskwaliteiten en een rugzak vol kennis en ervaring. Was mw. Verver wel de juiste persoon voor de functie van burgemeester in Schiedam? De stap lijkt me te groot maar, met de juiste bagage had het wellicht een kans van slagen gehad. In hoeverre is mw. Verver bestuurlijk onderlegd en/of opgeleid om een dergelijke functie te kunnen vervullen? Concreet probeer ik bijv. vat te krijgen op de kwestie met de buren. In het BING rapport is daar veel over geschreven en via internet is de rechterlijke uitspraak te raadplegen. Deze laat aan duidelijkheid maar weinig te wensen over. Hoe kun je je -als burgemeester van een stad- in een dergelijke positie manoeuvreren? Je kunt toch op je vingers natellen dat dit uiteindelijk volledig verkeerd gaat aflopen en dat zoiets dan van invloed is op je positie van 1e burger. Dat is nu wat ik bedoel met (levens) ervaring, bestuurlijke kunde en een stuk inlevingsvermogen. U kunt me wel of niet verder helpen Sal?
Beste Burgermans, ik ken de ins and outs van dat burengeschil onvoldoende. Op TV zijn er programma's aan burenruzies gewijd en wat ik daarvan weet is dat het soms extreem escaleert en men elkaar naar het leven staat en daar heb je er 2 voor nodig. Ja als burgemeester moet je er alles aan doen om daar buiten te blijven. Geen idee wat zich precies heeft afgespeeld. Haar CV ken ik niet maar die moet toch te googelen zijn. Opleiding, ervaring en mensenkennis zijn relevant maar geen garantie voor succes. Vaak bekruipt mij een gevoel dat in ons land een burgemeester ongelofelijk aardig gevonden moet worden en tja dan kom je al snel bij de altijd lachende littenknipper terecht. Er zitten veel discrepanties in dit ambt. Aan de ene kant moet je je stad op de kaart zetten en presteren, zichtbaar zijn en aan de andere kant lijken de vrijwel onzichtbare burgemeesters het nog het beste te doen in de beeldvorming en media. Mijn intuitie zegt me dat het geschetste extreem negatieve beeld over haar in de media niet strookt met haar eerdere conduitestaat. Ik blijf erbij dat er in die stad veel meer aan de hand is/was. Veel succes met uw speurtocht.
Ik hoop dat iedereen veel van deze zaak geleerd heeft. Alleen maar verliezers en schade. Het aangifte doen tegen een persoon wetende dat het leven van die persoon al verwoest is getuigt van een haatdragendheid die niet echt past bij de Kerstgedachte. Wat wil die Schiedamse Benidormbastard nou precies? Brandstapel, vierendelen, de waagschaal, electrocutie door Tegellichter ? Ik hoop dat de nieuwe burgemeester deze lieden van het forum eens goed toespreekt en aangeeft dat zij de stad verwoesten met hun destructief gedrag en lulkoek.
Ik heb dat internetforum Schiedam eens bestudeerd, tjezus hoe kan je zoiets gedogen als Justitie? Wat een fanatieke haatdragende lieden zeg. Een sekte is er niets bij. Als je collectief en anoniem smaad en laster verspreid is dat dan geen criminele organisatie? De sekteleider is ene Tegellichter. Nou die zouden ze graag bij het Vaticaan inlijven wat een gluiperd zeg.
Frank helemaal mee eens! Die lui zijn ronduit ziek en zijn totaal geobsedeerd. Get a Life. Ga het aantal draaiingen van de Schiedamse windmolens tellen. hahaha.
@Sal,
toch nog maar even de moeite genomen om via google wat naspeuring te doen naar CV, palmares en/of conduïtestaat. Echter tevergeefs. Dat vind ik wel opmerkelijk en niet passend bij een openbaar bestuurder van een dergelijk formaat. Daar moet toch meer over bekend zijn?
Voor wat betreft dat forum. Heb er al het nodige op gelezen en ja.. de schrijvers aldaar zijn duidelijk niet gelukkig met de gang van zaken in Schiedam en de wijze waarop collegeleden en de gemeenteraad geacteerd hebben. Bedreigingen of wat daar voor door moet gaan ben ik er (vooralsnog) niet tegen gekomen. Al met al bevat dat forum een berg aan informatie welke voor niet insiders nauwelijks goed valt te bevatten. Ik laat dat Schiedam stad dan ook fmaar voor wat het is en verdiep me, bij voorkeur, zelf in de kwestie omdat ook ik van mening ben dat onterecht beschuldigen van personen nimmer valt te accepteren.
Geachte Burgermans, in januari/februari 2011 begon de opstartfase van een herbenoeming van Verver. Ruim daarvoor werd er intern druk gespeculeerd dat zij hoe dan ook ten val moest worden gebracht door een handjevol extreem fanatieke tegenstanders, politici, journalisten, ambtenaren, aannemer e.d. Deze op het forum overactieve door haat en emotie gedreven agitatoren wachtten precies het juiste moment af en gingen toen actief via het forum allemaal laster verspreiden voorafgaande aan het onderzoek. Het AD claimde in het bezit te zijn van een voor Verver belastende mail en dat bleek achteraf gelogen. Los van wat Verver wel of niet verkeerd heeft gedaan, het valt misschien in het niet bij dat stiekeme achterbakse gedrag van die lieden. Internetbashing en onbeperkte mediavrijheid is volgens mij zeer gevaarlijk. Onlangs las ik verhaal dat de Telegraaf met opzet iemand in kwaad daglicht had gesteld, terwijl men wist dat het gelogen was. Is dat misdadig of niet? Het leven van deze Rotterdamse ondernemer werd er door verwoest. Is het gewenst dat ons binnenlands bestuur afglijdt naar het niveau waar de straat regeert? Er zit zoveel haat en frustratie jegens het openbaar bestuur. Dat lijkt me niet gezond, de meeste bestuurders doen elke dag keihard hun best en misschien zijn de verwachtingen wel veel te hoog gespannen. Verver werd door velen begin 2011 op handen gedragen en bracht het ook tot plaatsvervangend korpschef van deze regio. Het is domweg onmogelijk dat er ineens niets meer van iemand deugt en zij een radicale persoonsverwisseling heeft ondergaan. Aangifte tegen een oud burgemeester doen omdat deze nog een bonnetje moet overleggen, ziek vind ik het. Laat die vrouw met rust.
Onder mijn eigen naam post ik soms artikelen op het forum Schiedamstad dat een rol is gaan spelen in de commentaren op een kort bericht in Binnenlands Bestuur dat een burger aangifte heeft gedaan tegen de voormalige burgemeester van Schiedam, een voormalig wethouder en de voormalig directeur Financiën van de gemeente. Opvallend is dat enkele anonieme posters zich in hun commentaren niet beperken tot de zaak in kwestie en de reden van de aangifte maar een uitzinnige poging doen recht te praten wat krom is in het totale dossier. Juist degene die de aangifte gedaan heeft is op een objectieve wijze te werk gegaan nadat hij met een beroep op de Wet Openbaarheid Bestuur inzage heeft gevraagd in declaraties van het gemeentebestuur over de periode 2008 tot 2010. Zonder commentaar zijn opvallende nota’s op het forum geplaatst en heeft een ander lid van het forum duiding gegeven aan de omvang en typering van de nota’s en declaraties. Daaruit is naar voren gekomen dat er, met name door de ex-burgemeester, op kosten van de burger excessief gedeclareerd is. Ondanks dat er sinds 2007 een ook door de Gemeente Schiedam ondertekend Integriteit bestaat zijn deze, voor iedere burger als normaal beschouwde richtlijnen met voeten getreden. Daarnaast zijn nog meer onregelmatigheden aan het licht gekomen zoals het op kosten van de gemeente laten maken van portrettekeningen die ook in de privéwoning van de burgemeester opgehangen werden. Het voert te ver om hier meer voorbeelden van te vermelden. Toen echter de gemeenteraad na een intern georganiseerd raadsonderzoek de zaak onder het tapijt wilde moffelen heeft de heer Van Overbeeke, zich beroepend op zijn recht als verdediger van het algemeen belang, aangifte gedaan.
Weinig lezers van Binnenlands Bestuur zullen zich verdiept hebben in de zaak en daardoor grijpen enkele commentatoren het bericht aan om schijnbewegingen te maken die niet alleen los staan van dit specifieke geval maar ook pertinente onwaarheden te debiteren die ten gunste van de ex-burgemeester zouden moeten uitvallen. Om dan tevens tot de slotsom te komen dat een aantal fanatiekelingen op een forum een complete hetze begonnen zijn tegen Wilma Verver. Het feit is echter dat Verver een declaratie heeft ingediend voor het aanbrengen van veiligheidsglas in haar woning, dat er geen onderliggende betalingsbewijzen zijn geleverd, dat ex-wethouder Siljee en ex-directeur Financiën de betaling aan Verver gefiatteerd hebben en dat de aannemer die het glas geplaatst heeft verklaard heeft dat betaling nooit heeft plaatsgevonden. In feite zou de zaak simpel opgelost zijn als Verver een betaalbewijs overlegd had. De aangifte is gebaseerd op het idee dat de ex-burgemeester ruim 6.500 euro in eigen zak gestoken heeft en dat dit bedrag de burgers van Schiedam ontstolen is. De aangever heeft overigens inmiddels op het forum Schiedamstad in een uitgebreid en helder exposé aangegeven wat zijn beweegredenen zijn.
Het is begrijpelijk dat dit op zichzelf staande geval in een bredere context geplaatst kan worden. Want tenslotte:
verschenen er in het AD berichten over een privé-conflict tussen ex-burgemeester en een aannemer,
circuleerden er geruchten over het ‘kaltstellen’ van de aannemer voor gemeenteopdrachten door de burgemeester persoonlijk,
circuleerden in de stad al tal van geruchten over het zonnekoning-gedrag van de burgemeester
was bekend dat de burgemeester het in privé niet nodig vond om rekeningen van ingeschakelde ondernemingen te betalen – en verschenen hierover ook verhalen uit de pre-Schiedam periode
speelde een privé-conflict met de buren (die door de rechtbank in het gelijk gesteld waren)
speelde een zaak van een ondernemer die ten einde raad was en door toedoen van de burgemeester in de cel gezet werd wegens bedreiging (tot in hoger beroep is de man tweemaal vrijgesproken)
maakte de gemeente Schiedam gebruik van de diensten van een chauffeursonderneming waarvan haar zoon mede-eigenaar was en is inmiddels bekend dat, ondanks een ontkenning harerzijds, zij een rol had in het inhuren van deze firma,
werd de zoon van mevrouw Leemhuis-Stout, die in een later stadium interim-burgemeester van Schiedam zou worden, dankzij Wilma Verver aangesteld bij de gemeente (alwaar zijn meest nuttige taak het uitlaten van de hond van de familie Verver was),
was ook bekend dat Verver een simpel credo voor de ambtenaren had: of je bent voor me of je ligt er uit,
werden twee taxateurs van het huis van de Ververs veroordeeld wegens frauduleus handelen en het doen van te hoge waardebepaling van het woonhuis van de Ververs (waarbij nooit te bewijzen zal kunnen worden dat dit op instigatie van de ex-burgemeester gedaan is),
maakt het BING-rapport, dat na het schielijk verdwijnen van de burgemeester verscheen, melding van een aantal andere kwesties die Burgermans J. al in de commentaren alhier opgesomd heeft.
De commentator Johan (waarvan beweerd wordt dat het de nickname is van voormalig ‘top’ambtenaar Hans Boet) maakt het in zijn post op 12 december wel heel bont door een serie punten te noemen die hetzij onwaar zijn, hetzij een opiniërend karakter hebben. Het is een optelsom van fictie en onwaarheid die hij op dit podium plaatst. Bij mij rijst de vraag welk belang deze Johan heeft bij het vertroebelen van een journalistiek bericht over het doen van aangifte door een burger die geen vertrouwen heeft in het zelfreinigend vermogen van B&W en gemeenteraad in Schiedam. Zijn taalgebruik en stellige beweringen passen wel bij de manier waarop Hans Boet (bijnaam Cowboy Boet – een bijnaam die hij zelf ook eer aandeed met zijn Facebook-postings). Ik heb zelf de speciale gemeenteraadsvergadering bijgewoond die belegd was naar aanleiding van het raadsonderzoek rond wat is gaan heten ‘de bonnetjesaffaire’ en ben geschrokken van het niveau van de gemeenteraadsleden en de machinaties van de lokale VVD en PvdA met in het kielzog coalitiepartijen Groen Links en CDA. Ik ben blij dat iemand het aandurft om de zaak alsnog aan de kaak te stellen. Op 1 punt ben ik het met Johan eens als hij op 13 december meldt dat een gedegen politieonderzoek een ander licht op de zaak zou werpen. Ik ben er namelijk van overtuigd dat een strafrechtelijk onderzoek ook tot strafrechtelijke vervolging op meerdere punten zou leiden.
Geachte Wim, toen ik je bijdrage las dacht ik eerst dit lijkt me een geniuanceerd iemand. En toen las ik dat het het serieus meent dat de zoon van Leemhuis was ingehuurd om de hond van Verver uit te laten en dan denk ik hebben die anderen geen punt dat emoties en feiten in deze zaak dwars door elkaar heenlopen. U meent dit toch niet echt? Zo ja waar baseert u dit op?
Ik lees net op het internetforum dat volgende week de bonnetjes van 10 jaar geleden in Voorschoten ook worden opgevraagd. Kan het RIAGG Schiedam niet ingrijpen met gedragsdeskundigen ? Is dit een obsessie of niet? Hoe leg je een gek uit dat ie gek is en hoe bewijs je iets dat nooit is gebeurd? One flew East one Flew west, one flew over the Cookoo's nest.
Laat deze zaak rusten in ieders belang. Er zijn belangrijkere zaken en vraagstukken in het leven. Ik proef naast ongekende woede en frustratie ook veel sensatiezucht. Wie kan het nou wat schelen die bonnetjes van jaren terug ?
Als ambtenaar die dicht bij het vuur zat kan ik beamen dat Verver in hoog aanzien stond bij de afdelingen waar ze over ging. Ze was enorm gedreven, direct, besluitvaardig en werkte dag en nacht en stak nooit iets in haar zak. Binnen grote groepen van het personeel is het als een shock ervaren hoe respectloos zij bejegend is. Anonieme verdachtmakingen en besmeuring via internet bleken een dodelijk en effectief wapen.De sociale druk die daarvan uitgaat is enorm, want als je er tegen verzet staat de andere dag jouw naam op internet. Dus kozen en kiezen alle medewerkers voor hun eigen hachje. In Schiedam is de democratie vervangen door de wil van de straat.
@cor
Natuurlijk heeft JW Leemhuis niet alleen maar het hondje van de Ververs uitgelaten. Ik heb dit genoemd omdat ik anders had moeten schrijven dat mevrouw Verver de zoon van een vriendin een baan had aangeboden terwijl deze Leemhuis niet competent leek. Bovendien heeft een poster op Wel.nl in 2011 al gemeld dat de hond uitlaten schijnbaar onderdeel van het takenpakket was.
@Fred
Een houding als de uwe zorgt er volgens mij voor dat het van kwaad tot erger wordt in Nederland.
We dwalen af. Volgens mij moeten we -met uw aller goedvinden- weer terug naar de basis. Via een goede kennis uit de omgeving van Nijmegen heb ik inmiddels wat meer informatie aangereikt gekregen over mw. Verver en haar schoolcarrière. Dat ga ik nu eerst maar eens bestuderen. Ik worstel nl. nogal sterk met de vraag: "wie is eigenlijk precies mevrouw Verver?" en om de één of andere reden blijft dat almaar knagen.
Zo op het eerste gezicht is sprake van een bestuurder die zonder een relevante staat van dienst omstreeks 1985 (op 27 jarige leeftijd) de gemeentelijke politiek is ingerold (Harderwijk) In 1994 resulteert dat in functie van raadslid (VVD). 4 jaar later wordt ze wethouder. Amper drie jaar later roept het ambt van burgemeester en wel in Voorschoten. In 2006 vertrekt ze naar Schiedam. V.w.b. opleiding kom ik niet veel verder dan lagere school gevolgd door de HAVO en binnen enkele jaren daarna een verhuizing naar Harderwijk. Over een HBO of universitaire studie vind ik geen gegevens.
Een stormachtige carrière zonder al teveel significante wapenfeiten. Dat er een hele lijst aan nevenfuncties kan worden opgemaakt zegt me uiteindelijk niet zoveel. Het is namelijk een soort van traditie in Nederland dat een burgemeester tal van dergelijke functies krijgt aangeboden/ toebedeeld. Hoe meer, hoe beter in sommige gevallen en vooral goed voor het imago. Het is vaak meer ceremonieel dan functioneel maar goed, het maakt je CV ineens een stuk interessanter en completer.
Basiscondities waaraan een burgemeester moet voldoen volgens de handreiking "benoemingsproces burgemeester":
-integriteit
-stressbestendigheid
-onafhankelijkheid
-signaalgevoeligheid
-identificatie
-bindend vermogen
Gezien de aard van de functie en voor het algemene kennis-, werk-en denkniveau kunnen er geen objectieve minimumeisen gesteld worden. Wel moet de Commissaris van de Koningin zich een beeld kunnen vormen van de affiniteit, kennis en ervaring van kandidaten .......
Nou, dat moet dan goed hebben gezeten als je het verloop van de carrière van mw. Verver volgt. De commissaris van de koningin was er kennelijk van overtuigd dat een wethouderschap van een kleine drie jaar in het overwegend rustige Harderwijk (ca. 42.000 inwoners), een burgemeesterschap van een kleine 5 jaar in het pittoreske Voorschoten (ca. 23.000 inwoners) voldoende grondslag zou moeten bieden voor de overstap naar het toch wel roerige en probleemrijke Schiedam (ca. 75.000 inwoners).
Is ze nu pootje gelicht in Schiedam of gestruikeld door toedoen van eigen tekortkomingen? Ben er nog niet uit, maar het blijft me wel bezighouden.
"Gezien de aard van de functie en voor het algemene kennis-, werk-en denkniveau kunnen er geen objectieve minimumeisen gesteld worden. "
Dit lijkt mij nu de kern van het probleem.
Een functie als besturuorgaan, met eigen bevoegdheden, met zware verantwoordelijkheden op gebied van orde en veiligheid, en toch geen objectieve minimumeisen kunnen stellen?
Dat is toch vragen om amateurisme en bijbehorende moeilijkheden?
@Criticus,
Vermoed inderdaad dat daar de schoen wringt. In dit land zijn er teveel openbaar bestuurders die zonder kennis van zaken een belangrijke positie hebben weten te verwerven, veelal met wat hulp van de partij en/of politieke vrienden. Het gaat er dan niet meer om wat je kunt maar slechts wie je kent. Zo hebben we -sinds kort weer een staatssecretaris van Economische Zaken (Sharon Dijksma PVDA). Economie is een niet echt onbelangrijk speelveld in de huidige financieel zeer zware tijd. En dan doet de PvdA daarvoor een beroep op een persoon die geproefd heeft aan de studie rechten en bestuurskunde doch beide opleidingen niet heeft voltooid. Ze gaat zich vnl. bezighouden met landbouw, natuur en voedselkwaliteit?? Tsja..de baantjes carrousel moet natuurlijk wel in beweging blijven.
Is het met Verver ook zo gegaan? Het heeft er in ieder geval alle schijn van! De weelde van het kunnen omgaan met de verkregen macht, kon zij niet dragen. Ze schoot door en was niet aanspreekbaar op haar mindere kwaliteiten.
Je ziet het vaker bij topmanagers die door hun scoringsdrift in eerste aanleg hoge ogen gooien. In de organisatie worden ze op handen gedragen en de lagere echelons tonen vnl. ontzag en respect . Dat is prima zolang de topper maar met beide benen op de (werk)vloer blijft staan. Als hij/zijn dat niet kan en dus gaat zweven... moet er iemand in de organisatie zijn die hem/haar weer back to earth haalt en houdt. Daarnaast dient er -en dat is zeker niet minder belangrijk- correctief worden opgetreden in de privé sfeer. Als ze je daar ook gaan zien en behandelen als de burgemeester, directeur, topmanager of topbestuurder dan verlies je alle contact met de realiteit!
Kortom: daar heeft de partner een belangrijke taak door de "topper" weer back to basics te krijgen.
"jij zou die vuilniszakken toch buiten zetten vanochtend? Nou, waarom heb je dat gvd weer niet gedaan. Gooi ze maar in de achterbak van je dikke lease auto en breng ze nu maar lekker zelf bij de vuilstort"
"ja maar schat......,"
Niks te schat, ben je al weg?
Met mijn bijdragen alhier probeer ik -op een objectieve wijze- te achterhalen waar en wanneer het fout is gegaan met mevrouw Verver-Aartsen als openbaar bestuurder. Is ze gestruikeld door eigen toedoen of is ze het slachtoffer van een samenzwering? Was zij een integer en oprecht bestuurder die, voor zowel zichzelf als voor anderen, de lat hoog legde of had ze meerdere agenda's en valt haar wijze van leidinggeven zich inderdaad te kenschetsen zoals BING dit in haar rapport omschrijft (blz. 144)?
-dominant en directief
-duldt geen tegenspraak
-intimiderend en bedreigend
-manipulerend
-rancuneus
-past verdeel en heers tactiek toe
-handelt op basis van persoonlijke voorkeuren en
doet aan vriendjespolitiek
In aanleg onstond er een geanimeerde discussie met bijdragen van @Johan, @Martien, @Koos, @Sal, @Frank, @Joop, @Kees, @Fred en @Cor Kethel. Zij gaven feedback of kwamen met zienswijzen die een mogelijk ander licht op de zaak konden werpen. Helaas moet ik constateren dat die discussie nu lijkt dood te bloeden. Ik zet mijn zoektocht echter onverminderd voort, zij het achter de schermen.
Wens u allen prettige kerstdagen toe alsmede een gezond en veilig 2013.
Met vriendelijke groet,
J. Burgermans
@Martien,
Het is wellicht zinvol om nog even te benadrukken dat mw. W. (Wilma) Verver-Aartsen in juni 2011 zelf onslag heeft genomen (dat was dus 2,5 maand voor het verschijnen van het BING rapport) en dat de voorzieningenrechter in Rotterdam al haar bezwarenl terzijde schoof v.w.b. de publicatie van het rapport. Evenals de Accountantskamer.
En dat 6 man sterk het rapport voor publicatie goedkeurden: waarnemend burgemeester JoanLeemhuis-Stout, Daan van der Spek (gemeentesecretaris a.i.), het hoofd communicatie, de teamleider Juridische Zaken, Marcel Houtkamp (fractievoorzitter van D66 en namens de Raad de opdrachtgever voor het onderzoek) en Jan Gordijn (griffier).
Juist het eigenstandige opstappen is eigenlijk als meest onlogische stap te kenschetsen in dit Schiedamse dossier. Als er niets aan de hand is dan vertrek je niet. Dan wacht je (hoe vervelend dan ook) de resultaten van het onderzoek af en zorg je nadien voor een goed onderbouwd en krachtig verweer.
Achteraf via de accountantskamer, College van Beroep, de media (of een combinatie van die drie) proberen om alsnog je gelijk te halen is dan toch echt een gepasseerd station, lijkt mij!
Dit alles wekt toch echt de schijn dat pootje lichten minder voor de hand ligt dan zelf gestruikeld te zijn.
In opdracht van de raad deed Bing een onderzoek naar het gedrag van de burgemeester (e.a.) voorzover zij al dan niet de geldende integriteitsnormen in acht heeft genomen. Die normen liggen vast in de bestaande gemeentelijke verordening, de Algemene wet bestuursrecht, jurisprudentie, etcetera. De vraag van de raad naar aanleiding van een stroom van geruchten was: Is deze Wilma Verver-Aartsen wel een integere ambts- en gezagsdrager? Volgens de Gemeentewet mag een raad onderzoeken zelf uitvoeren, bijv. in de vorm van een raadsenquête, maar mag die ook uitbesteden. Zelf onderzoeken is in dit geval onmogelijk want dan onderzoekt men niet alleen de burgemeester als zelfstandig bestuursorgaan, maar tevens als onderdeel van het bestuur (b&w) en als voorzitter van de raad. De burgemeester is staatsrechtelijk verweven in het gemeentebestuur.
Let wel, de opdracht van de raad aan Bing was dus een toetsing aan integriteitsnormen, niet een onderzoek naar strafrechtelijke misdragingen en ook niet een onderzoek naar civiele wantoestanden waar het burgerlijk wetboek op ziet. Of de oud-burgemeester dus al dan niet gelijk heeft in haar private procedure met de aannemer is niet aan de orde, wél of zij al dan niet het college en ambtenaren daarbij heeft betrokken.
Let wel, de uitkomst van het onderzoek diende aan de raad gerapporteerd te worden. Zo luidde de opdracht aan Bing die mede door burgemeester Verver-Aartsen werd ondertekend. De bedoeling was dat ook hier de normale raadsbehandeling zou worden gevolgd, namelijk een debat over de uiteindelijke rapportage in de raad, en dus ook met de voorzitter. Zodoende kon de burgemeester antwoord op de raadsvragen geven, en voorzover nodig, zich verdedigen tegen in haar ogen onjuiste conclusies.
Door haar plotselinge ontslagneming op 15 juni 2011, toen het Bing-onderzoek in de beginfase verkeerde, doorbrak de burgemeester de beoogde gang van zaken. Bij het uitkomen van het rapport kon de mede-opdrachtgever niet meer in het raadsdebat betrokken worden. Tot frustratie van de raad moest deze over het Bing-rapport oordelen zonder eventuele tegenargumenten of ontkenningen uit de mond van de betrokkene te horen. De raad kon dan ook niet anders dan de conclusies van het rapport overnemen. Er was geen reden er aan te twijfelen. Het is een beetje als bij rechtszaken, als er geen tegenspraak is, word je bij verstek schuldig geacht.
Waarom heeft Wilma, inmiddels privépersoon, niet de gemeenteraad gedagvaard? Daarop zou ik willen antwoorden: wat valt de raad te verwijten? Hoewel ik (even uit het blote hoofd) aanneem dat de raad als bestuurslichaam rechtspersoonlijkheid bezit en in rechte betrokken kan worden, lijkt het burgerlijk- noch het bestuursrecht aanknopingspunten te bieden. Zij heeft haar baan niet verloren door het Bing-rapport. Ze is vrijwillig vertrokken. En bovendien – was ze gebleven en had zij zich verdedigd – dan nog zou het rapport-op-zich geen directe rol hebben gespeeld bij een eventueel ontslag, want dat voltrekt zich langs de lijnen van de Gemeentewet. Ontslag wordt verleend door de kroon.
Volgens de Gemeentewet kan een gemeenteraad bij een conflict slechts een ‘aanbeveling‘ doen. Er moet aan vele voorwaarden worden voldaan.
Artikel 61b
1.De burgemeester kan te allen tijde bij koninklijk besluit op voordracht van Onze Minister worden ontslagen.
2.Indien sprake is van een verstoorde verhouding tussen de burgemeester en de raad, kan de raad, door tussenkomst van de commissaris van de Koning, een aanbeveling tot ontslag zenden aan Onze Minister.
3.Voordat de raad verklaart dat van een verstoorde verhouding tussen de burgemeester en de raad sprake is, overlegt hij met de commissaris over de aanleiding tot die verklaring.
4.Een aanbeveling vormt geen onderwerp van beraadslagingen en wordt niet vastgesteld dan nadat de raad tenminste twee weken en ten hoogste drie maanden tevoren heeft verklaard, dat tussen de burgemeester en de raad sprake is van een verstoorde verhouding.
5.De oproeping tot de vergadering waarin over de aanbeveling wordt beraadslaagd of besloten, wordt tenminste achtenveertig uur voor de aanvang of zoveel eerder als de raad heeft bepaald, bij de leden van de raad bezorgd. Zij vermeldt het voorstel tot de aanbeveling.
6.De commissaris brengt advies uit aan Onze Minister over de aanbeveling.
7.Onze Minister wijkt in zijn voordracht slechts af van de aanbeveling op gronden ontleend aan het advies van de commissaris dan wel op andere zwaarwegende gronden.
Artikel 61c
1.De beraadslagingen, bedoeld in de artikelen 61, derde en vierde lid, 61a, derde lid, en 61b, derde lid, vinden plaats met gesloten deuren. Van deze beraadslagingen wordt een afzonderlijk verslag opgemaakt dat niet openbaar wordt gemaakt.
Op grond van dit artikel wordt ook duidelijk waarom commissaris Jan Franssen eigenlijk liever zo snel mogelijk af wilde van de in opspraak geraakte burgemeester, en dan liefst op eigen verzoek zodat hij niet de omslachtige en geruchtmakende procedure van artikel 61b hoefde te volgen. Liever een tussentijds vrijwillig ontslagje met een predikaat ‘eervol‘ als een kers op de taart.
Dus… Wilma Verver-Aartsen beschikte, mede door haar vrijwillige ontslagneming, niet over een rechtsgrond om de raad aansprakelijk te stellen.
@Martien
U heeft het er maar druk mee, dus dit maal een korte reactie mijnerzijds want, ik wil het beslist niet op mijn geweten hebben dat ik u -zo kort voor de feestdagen-
met extra werkzaamheden belast.
Ik begrijp uw redenering niet. De zaak van de Schiedamse hoofdambtenaar is door dezelfde tuchtrechters behandeld als die van mevrouw Verver. U prijst de Accountantskamer ‘voor het niet over één nacht ijs gaan als ze onrecht bevestigen bij de ambtenaar’. Dan moet het omgekeerd toch zo zijn dat diezelfde Accountantskamer ook niet over één nacht ijs is gegaan om alle klachten van mevrouw Verver ongegrond te verklaren?
En via de Hel (Inferno), verplaatsen we ons dan door het Vagevuur (Purgatorio) naar het Paradijs (Paradiso) en maken we er gezamenlijk -en vermoedelijk geheel onbewust- onze eigen La divina Commedia van.
(een eigentijdse variant op het meesterwerk van Dante Alighieri, Italiaanse dichter, schrijver en politicus).
@Martien,
Bij herhaling laat ik u weten dat ik niet uit ben op veroordeling maar slechts probeer te achterhalen waar, wanneer en hoe het in Schiedam fout is gegaan met mevrouw Verver.
Voor wat betreft de profetische hersenspinsels van BING in 2009 ontwaar ik nu niet direct een link met de Schiedamse kwestie. Ten aanzien van de Keelvenkwestie ligt dit mogelijk anders. Kunt u mij aangeven of ik iets over het hoofd zie en zo ja, wat dan?
In uw inhoudelijke reactie stelt u het navolgende:
"Die staan immers in de regel bij persoonsgebonden onderzoek garant voor de nodige ruis die het gehoor voor de waarheid belemmert of het zicht ontneemt op belangrijke feiten, zo heb ik geleerd. Daarbij is vervolgens eerlijk hoor en wederhoor enorm belangrijk. Als dat elementaire recht bij een definitief rapport, vóórdat het wordt voltooid en publiekelijk gemaakt, wordt geschaad dan bekruipt je toch echt het vermoeden dat het erom ging de betrokken bewindspersoon niet geheel onpartijdig mee pootje te lichten c.q. van de troon te stoten (zie ook mijn eerder reactie). Ik denk dan althans: de mevrouw is simpelweg hetzelfde overkomen als een groepje troublemakers in Someren."
Met deze reactie loopt u nu zelf al ruimschoots voor de fanfare uit en claimt u dat de principes van het recht op hoor en wederhoor in de zaak Verver mogelijkerwijze zijn geschaad. Dan toch maar weer even terug naar juni 2011. Toen nam mevrouw Verver ontslag en op dat moment was het BING onderzoek nog volop gaande. Pas eind augustus 2011 heeft BING haar rapport aan de gemeenteraad van Schiedam overhandigd. Mijns inziens heeft mevrouw Verver -door haar eigenstandige vertrek- haar eigen rechten geschaad in relatie tot het onderdeel hoor maar bovenal wederhoor! Ergo, haar ontslag op eigen verzoek is in mijn optiek het begin geweest van de vrije val.
@Martien,
De voorbije dagen heb ik me kunnen inlezen in de Keelvenkwestie, uw klachten over het onderzoek en alle reacties van de Groep Smeijers. Ik stelde het al eerder; de enige overeenkomst in beide zaken (Schiedam / Someren) is die van de betrokkenheid van onderzoeksbureau BING. Andere (inhoudelijke) overeenkomsten zijn er niet. En zelfs niet een klein beetje! Drie opmerkelijke punten zijn mij opgevallen:
In uw zaak stelt u nadrukkelijk dat Anja Thijs destijds natuurlijk meteen haar consequenties moest trekken toen het politieke voorrangsspel met de BZN uitkwam in plaats van bedriegelijk ontwijkgedrag te vertonen. "ze is als veroorzaakster eerstverantwoordelijk bestuurder voor de Keelvenkwestie. Allen die haar de hand mee boven het politieke hoofd hielden en (blijven houden) zijn medeverantwoordelijk."
BING heeft vanaf het moment van verkrijgen van de opdracht -december 2009 tot medio april- 33 mails van klagers ontvangen, geprint 50 bladzijden. De onderzoekers hebben, hoewel het een en ander gewend de mails als 'stalkend' ervaren. Niet beledigend maar wel ongepast in de situatie.
BING stelt in haar beoordeling over het onderwerp bejegening het navolgende:
"Naar onze mening zou het de klagers sieren als zij zich bereid verklaren tot het voeren van een verzoenend gesprek met betrokkenen."
ad. 1:
Mevrouw Verver was, als burgemeester, de eerstverantwoordelijke bestuurder in de Schiedamse kwestie. En, in het hele stuk fungeerde ze tevens als de hoofdrolspeelster. Ik val in herhaling maar... het was mevrouw Verver zelf die er geen trek in had om te wachten op de uitkomsten van het integriteitsonderzoek en derhalve op eigen verzoek (in juni) haar ontslag indiende. Nadien sleepte zij de gemeente / gemeenteraad van Schiedam voor de rechter om publicatie van het rapport te voorkomen (zonder succes overigens). Waarom toch dat eigenstandige opstappen en vervolgens proberen om publicatie te voorkomen? En voor alle duidelijkheid; ik heb nergens kunnen terugvinden dat het opstappen van mevrouw Verver gelijk gesteld kan worden aan het "trekken van consequenties". In dat geval had ze namelijk berouw moeten tonen en haar betrokkenheid /schuld moeten bekennen, kortom een mea maxima culpa.
Uit de uitspraak van de voorzieningenrechter in Rotterdam:
3.2. [eiseres] heeft aan haar vorderingen ten grondslag gelegd dat de gemeente onzorgvuldig - en daarmee onrechtmatig - handelt indien zij het rapport van BING verspreidt en openbaar maakt vóórdat [eiseres] de gelegenheid heeft gekregen dit te lezen en hierop te reageren.
Zoals ter zitting toegelicht gaat het haar niet zozeer om een reactie op de conclusies die BING in het rapport aan de feitelijke bevindingen verbindt, maar om een reactie op die feitelijke bevindingen zelf. [eiseres] stelt dat zij er belang bij heeft hierop te kunnen reageren en eventuele feitelijke onjuistheden recht te zetten, zodat de gemeente hiermee rekening kan houden, bijvoorbeeld door BING te vragen die reactie te verwerken in een nieuwe versie van het rapport. Als het rapport eenmaal is verspreid of openbaar gemaakt, is het mogelijke kwaad al geschied, aldus [eiseres].
3.3. De gemeente heeft bestreden dat [eiseres] aanspraak kan maken op inzage vooraf en stelt dat zij een redelijke gelegenheid heeft gehad - en benut - om te reageren op de feitelijke bevindingen. De gemeente wijst er op dat [eiseres] op of omstreeks 12 augustus 2011 een 124 pagina's tellend stuk van BING heeft ontvangen ("Onderzoek Schiedam Bevindingen 12-08-2011) dat de feitelijke bevindingen bevat. Volgens de gemeente is [eiseres] uitdrukkelijk in de gelegenheid gesteld hierop (binnen vier dagen) te reageren en heeft zij van deze gelegenheid gebruik gemaakt door middel van een reactie van circa 3,5 pagina's tekst.
En... nog even voor de volledigheid;
eind augustus 2011 stapten alle wethouders op naar aanleiding van het BING rapport. Waarom? Omdat er niets mis was! Lijkt me sterk...
ad. 2
De strekking van de mails die u hebt toegezonden aan betrokken bestuurders (Someren) zouden -ingeval er sprake zou zijn geweest van het verzenden van soortgelijke mails aan mevrouw Verver- in de Schiedamse kwestie onherroepelijk hebben geleid tot het doen van aangifte bij politie of justitie onder de noemer "bedreiging". Verver ging prat op het fenomeen "bedreigingen". Voor zover ik nu heb kunnen vaststellen lijkt het er op dat nimmer sprake is geweest van bedreigingen.
ad. 3
In de Schiedamse kwestie heeft de betrokken aannemer op haar website persberichten geplaatst en die staan er -zo heb ik kunnen vaststellen- nog steeds. Eén van die berichten trok mijn aandacht. En wel om het navolgende:
"Wij hebben vanochtend op ons verzoek een gesprek gehad met twee wethouders in een poging verdere escalatie te voorkomen en rechtreeks met elkaar te communiceren. Wij hebben dit gesprek als constructief ervaren. Helaas is de genoemde brief aan de gemeenteraad door de wethouders in dit gesprek met ons niet ter sprake gebracht." http://www.vdtempel.nl/site/vdtempel/nieuws/arti …
U, heer Driessen, bent betrokkene in de Keelvenkwestie en het zit u allemaal heel erg hoog. Dat is me inmiddels wel genoegzaam duidelijk geworden. Uw pijlen zijn voornamelijk gericht op het onderzoeksbureau en de betreffende onderzoekers. Die strijd moet u -indien u van mening bent dat u het gelijk aan uw zijde heeft- vooral blijven voeren. Echter, de overeenkomsten zoals door u gesuggereerd in relatie tot de Schiedamse kwestie kan ik -met de beste wil van de wereld- niet ontwaren. In mijn optiek blijft het appels met peren vergelijken en of dit nu hele of halve stukken fruit betreft is, naar mijn bescheiden mening, niet relevant. Ook halve appels en peren kunnen we namelijk niet met elkaar vergelijken.
Zoals eerder gemeld zet ik mijn verdere zoektocht naar de oorzaak van de val van mevrouw W.M. Verver-Aartsen achter de schermen voort en richt me daarbij geheel en alleen op hetgeen er in Schiedam is voorgevallen.
Wens u een goede jaarwisseling toe.
Met vriendelijke groet,
Burgermans
@Martien,
ik kan het niet laten om u nog 1 deel van de rechtelijke uitspraak voor te houden in relatie tot hetgeen u schrijft...maar weet dat het (in ieder geval voor dit jaar) echt een laatste reactie betreft;
"Tot zover deze belevenis uit de praktijk rond de professionele en wetenschappelijke integriteit bij BING. Terug naar Schiedam: ik wist nog niet dat mevrouw Verver maar 4 dagen kreeg om te reageren op dat veelomvattende gecompliceerde concept-rapport. Wij kregen slechts 14 dagen om zo’n zelfde “boek” te doorgronden en eventueel een gemotiveerde deskundige weerlegging op schrift aan te leveren. Een “redelijke gelegenheid”? "
De gemeente heeft bestreden dat [eiseres] aanspraak kan maken op inzage vooraf en stelt dat zij een redelijke gelegenheid heeft gehad - en benut - om te reageren op de feitelijke bevindingen. De gemeente wijst er op dat [eiseres] op of omstreeks 12 augustus 2011 een 124 pagina's tellend stuk van BING heeft ontvangen ("Onderzoek Schiedam Bevindingen 12-08-2011) dat de feitelijke bevindingen bevat. Volgens de gemeente is [eiseres] uitdrukkelijk in de gelegenheid gesteld hierop (binnen vier dagen) te reageren en heeft zij van deze gelegenheid gebruik gemaakt door middel van een reactie van circa 3,5 pagina's tekst.
Indien aangenomen zou moeten worden dat sprake is van (dreigende) strijdigheid met de tussen de gemeente en BING gemaakte afspraak dat de bevindingen vooraf voor een reactie worden voorgelegd aan de betrokkene, [eiseres], zou verspreiding en openbaarmaking in beginsel onzorgvuldig zijn. Deze afspraak zal immers uit een oogpunt van zorgvuldigheid (mede) ten behoeve van [eiseres] zijn gemaakt.
Dit is echter niet aannemelijk geworden. Namens [eiseres] is ter zitting niet (langer) betwist dat het 124 pagina's tellende stuk als relaas van feitelijke bevindingen heeft te gelden als hiervoor bedoeld en dat [eiseres] de gelegenheid heeft gekregen en heeft benut om hierop te reageren. Gesteld noch gebleken is dat [eiseres] heeft verzocht om een langere termijn voor haar reactie, laat staan dat een langere termijn haar is geweigerd.
@Martien,
U moest even op mijn reactie wachten vanwege vakantieverplichtingen. Jazeker...het kan slechter!
Op 13 december 2012 om 15.36 uur schreef u:
"Mijn advies: staak de discussie tot na de uitspraak van de Centrale Raad van Beroep over de beide beroepen in dit dossier. Die zal ongetwijfeld grondiger antwoord geven op ook de inhoudelijke aspecten, mede gezien de uitstraling van dit dossier.
En misschien gebeurt er tussentijds nog wat anders wat u nog te denken geeft. Er zijn meer zaken onder de rechter."
Ik ben er van overtuigd (en deel uw mening) dat het inderdaad verstandig is om verder af te wachten op de uitspraken in de beide beroepsprocedures. Kunt u mij aangeven wanneer die uitspraken vallen te verwachten?
met vriendelijke groet,
J. Burgermans
Heel mijn leven ben ik uitermate sceptisch geweest over complottheorieen. Maar wat ik in Schiedam meegemaakt hebt grenst aan het ongelovelijke. Slechts een handjevol mensen hebben onder strakke regie geheel ten onrechte een heel college en de ambtelijke top naar huis kunnen sturen op basis van het dagelijks verspreiden van leugens en roddels en BING heeft in een stijl waar de Story en Prive slechts een puntje aan kunnen zuigen opgeschreven wat een paar haatdragende en gefrustreerde personen vertelden. Dit is een van de grootst mogelijke dwalingen in het openbaar bestuur in de vaderlandse geschiedenis. Een gedegen contra-onderzoek is in het belang van dit openbaar bestuur want er is een beeld geschapen dat er in Schiedam alles mis was met de integriteit en uit eigen ervaring weet ik dat er helemaal niets mis was op dat vlak.
Het is waar dat na het BING-onderzoek leidinggevenden onder ongehoorde druk zijn gezet het niet op te nemen voor de oud burgemeester, oud collegeleden en oud topambtenaren opdat de waarheid niet boven tafel mocht komen omdat de gemeenteraad kritiekloos het bizar slechte BING-rapport had omarmt. Maffiapraktijken een ander woord heb ik er niet voor.
Waarom ettert deze zaak zo lang voort? Omdat het onderzoek aan alle kanten rammelde en de waarheid wel erg veel geweld aan werd gedaan. Wat gaan de heren en dames bestuurders en bewindslieden zeggen als na pakweg jaar blijkt dat de hele affaire een broodje aap was? Tot aan het BING-onderzoek werd Verver op handen gedragen door politici en ambtenaren. Wat ging er fout? Prachtig thema voor een dissertatie.
Niet integer handelen in het openbaar bestuur is een gotspe, maar bewust niet integer onderzoeken en het valselijk beschuldigen van personen door een integriteitsbureau is een misdaad. Het enige motief dat ik destijds kon verzinnen was dat een smeuig en geruchtmakend onderzoeksrapport BING grote commerciele winst kon opleveren, maar als dit niet het motief was wat heeft die directeur van BING dan bewogen? Van diverse direct uiterst betrouwbare personen en direct betrokkenen heb ik vernomen dat het onderzoek doorgestoken kaart was, maar wie gelooft zoiets ?
Iedereen die het openbaar bestuur een warm hart toedraagt moet bepleiten dat het onderzoek over moet of door onafhankelijke deskundigen gecheckt moet worden op degelijkheid. Dit heeft Nederland zo'n grote schade toegebracht en het was feitelijk volstrekt onjuist. Net als bij de Puttense moordzaak was er een dynamiek manifest waarbij de media aan de haal gingen met onjuiste informatie en zo'n proces lijkt nauwelijks te stuiten en iedereen duikt dan en denkt vooral aan de eigen hypotheek. Minister neem u verantwoordelijkheid en entameer een contra-onderzoek en als blijkt dat ik gelijk heb zouden de verantwoordelijke bestuurders met slappe knieen die wegkeken van deze zaak hun conclusie moeten trekken en dient BING ontmanteld te worden. Door de affaire Schiedam is het binnenlands bestuur neergezet als bananenrepubliek.
Mij bekruipt het gevoel dat de extreme mediasoap Schiedam inderdaad niet fris is geweest. Als integriteitsonderzoekers geen verantwoording hoven af te leggen dan plaatst men hen in een zeer machtige positie en doet de inquisitie na vele eeuwen weer haar intrede in ons land. Geen van de commerciele integriteitsbureaus kwalificeert en legitimeert zich om de plaats van de rechter in te nemen en ik beschouw deze omissie van de wetgever als een ernstige ondermijning van onze rechtstaat. Het is quasi rechtspraak.
Beste @Martien ik heb je relaas altijd authentiek en eerlijk gevonden en ik denk dat je groot onrecht is aangedaan. Voor mij is integriteit eerlijkheid en ik ben werkelijk geschokt door de vele manipulaties en valse streken die BING tijdens onderzoeken toepast. Waarom is dit nodig? Je doet een objectief onderzoek en het zou je niet uit moeten maken wat de uitkomst is want je bent geen partij als onderzoeksbureau. Ik beschouw het rapport Schiedam als het morele failliet van e forensische accountancy. Laat het lezen door een goede rechercheur in opleiding en hij/zij maakt er gehakt van. Geen spoor van een bewijs. Nog nooit zo'n onevenwichtig en gekleurd verhaal gelezen.
De heer Overbeeke is de enige bestuurder van de Schiedamse Internetsite Stad Schiedam die onder aansporing van (oud)SP-leden al 2 jaar Verver uitmaakte voor alles wat slecht is. Er speelt in Schiedam een geheel ander kwestie dan integriteit, namelijk hoe vaak en hoe lang mag je straffeloos personen via internet anoniem besmeuren en beschadigen voordat Justitie ingrijpt ? De afgelopen maanden hebben veel bekende Nederlanders hun beklag gedaan over het vuil dat over hen via internetfora is uitgestort. Verver, de andere collegeleden en topambtenaren waren decennia van onbesproken gedrag en na de vuilspuiterij op dit internetforum deugde er ineens niets meer van ze. Wie gelooft zoiets ? Ik zou willen spreken van een curieuze discrepatie.
Martien, Sal en George ik ben het met jullie eens. Ik hoop dat 2e kamer iets doet met jullie adviezen en observaties. Als ik advies van de Nationale ombudsman lees denk ik vaak, ok wel gewaagd, maar integer. Waarom heb ik dat gevoel bij commerciele organisaties als BING en door hen zelf geproclameerde eerlijkheidsmatra's helemaal niet? Misschien omdat deze zich zelf in een "onafhankelijke" toetsende rol hebben geplaatst, maar aan wie leggen zij verantwoording af over fouten? Integriteitsonderzoeken zouden aan de hoogste zorgvuldigheidseisen moeten voldoen want het afnemen van iemands integriteit is een van de zwaarst denkbare maatschappelijke sanctie in ons internettijdperk. Terwijl men in ons strafrecht uiterst terughoudend is met het in de openbaarheid gooien van persoonsgegevens, kan je op internet ongestraft bijna alles over iemand roepen.
Ik wil de mensen die op dit onderwerp reageren er graag op wijzen dat reactiemogelijkheden zijn bedoeld om te reageren op de inhoud van een artikel. Het is niet de bedoeling dat de reactiemogelijkheid wordt gebruikt als chatkanaal. Ook beschuldigingen die wij als redactie niet hebben kunnen verifiëren, worden verwijderd.Overigens wil ik er verder op wijzen dat Laurens, Gerard, Koos, Sal en George een en dezelfde persoon zijn, die onder een vals e-mailadres reacties publiceert.
Ook de cursus Schrijven met de vork gevolgd?
@Hoofdredacteur,
Het is inderdaad maar beter om een punt te zetten achter de discussie alhier. Eens zal wel duidelijk worden wat de overeenkomsten en de tegenstellingen zijn met betrekking tot de, onder dit artikel, geplaatste reacties. Uw site is echter niet de geëigende weg om e.e.a. te analyseren en/of te bekritiseren. Inhoudelijk zijn we -en terecht dat u dat stelt- in meer dan ruime mate van het oorspronkelijke artikel afgedwaald én dit kennelijk ook nog eens op een, zo meen ik tenminste uit uw reactie te kunnen opmaken, afkeurenswaardige wijze. Het is goed om dan in te grijpen.