of 59162 LinkedIn

Beoordelingsgesprek demotiveert

Medewerkers hebben vaak het idee dat de beoordelingen niet eerlijk tot stand komen. Daarin hebben zij gelijk. Het blijkt dat de beoordelingsscore die medewerkers krijgen maar voor een klein deel terug te voeren is op de prestatie. Andere factoren, die niets te maken hebben met de prestatie, spelen een rol. Zo worden mannen beter beoordeeld dan vrouwen, niet omdat ze beter zijn, maar omdat ze meer hun mening geven en managers geen zin hebben in een conflict.

Het beoordelingsgesprek is een ritueel dat tot veel frustraties leidt en absoluut en totale verspilling van tijd en geld. Dit blijkt uit onderzoek van docent Human Resources Management Kilian Wawoe van de Vrije Universiteit Amsterdam. 

Medewerkers hebben vaak het idee dat de beoordelingen niet eerlijk tot stand komen. Daarin hebben zij gelijk. Het blijkt dat de beoordelingsscore die medewerkers krijgen maar voor een klein deel terug te voeren is op de prestatie. Andere factoren, die niets te maken hebben met de prestatie, spelen een rol. Zo worden mannen beter beoordeeld dan vrouwen, niet omdat ze beter zijn, maar omdat ze meer hun mening geven en managers geen zin hebben in een conflict.

De beoordelingsgesprekken kosten minstens een miljard per jaar en leveren niets op. Sterker nog, uit het onderzoek blijkt dat ze contraproductief zijn. Ze zijn demotiverend, frustrerend en hebben geen positief effect op de prestatie. Wawoe ging op zoek naar alternatieven en kijk daarbij naar bedrijven die het anders doen. Wat hem daar opviel, is dat teams die op topniveau presteren allemaal werken met doorlopende coaching. Teamleden krijgen het hele jaar door te horen hoe ze hebben gepresteerd en hoe het nog beter kan.

Dat verhoogt de prestaties van medewerkers, maar ook de tevredenheid en verlaagt de kans op stress en een burn-out. Wawoe: ‘De beste teams worden ook nooit beoordeeld met een uitgebreide beoordelingsschaal, maar hoogstens met “geschikt” en “ongeschikt”. Op je rijbewijs staat ook niet hoe goed je kunt rijden: het voldoet of het voldoet niet. Als je vervolgens een betere chauffeur wil worden, moet je gecoacht worden op basis van je rijgedrag.’

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.