De huidige werkwijze geeft bestuurders een soort (financiële) zekerheid die geen zekerheid is.
De controle op de begrotingsrechtmatigheid is de spiegel van het budgetrecht.
Beleidsvoornemens in verkiezingsprogramma's moeten doorgerekend worden, ook voor de langetermijneffecten.
Het probleem 'achterstallig onderhoud' is deels onzichtbaar, waardoor er geen druk bestaat om het op te lossen.
Waar de financiële positie van de provincies met toenemende onzekerheid is omgeven, nemen de taken en verwachtingen juist toe.
In een interview noemt Rekenkamer-president Arno Visser het gemeentefonds als voorbeeld van de te ingewikkelde overheid.
‘Wat we hiermee vooral willen laten zien, is dat raden veel invloed kunnen hebben als ze zelf initiatief nemen.'
Na jaren onderhandelen is de complexe wetgeving er eindelijk door. Nu gaat de Eerste Kamer met de wet aan de slag.
Het oprichten van een onafhankelijk instantie voor toezicht zou in dit geval 'wel een mogelijkheid kunnen zijn'.
Almelo is het niet eens met de aanpak omdat die ‘het totale financiële verlies door het mislukken van het GGiD’ zou verhullen.