Verplichte aanbesteding
Oppositie komt met nieuwe 'ov-wetgeving'
Vier oppositiepartijen bieden woensdag tijdens de ov-acties symbolisch een initiatiefwetsvoorstel aan dat tegemoet moet komen aan de zorgen…
D66, GroenLinks, SP en PvdA willen dat de steden zelf kunnen kiezen tussen het hebben van een eigen vervoerbedrijf of aanbesteden. De huidige kabinetsplannen schrijven een verplichte aanbesteding voor, waardoor drie publieke gemeentelijke bedrijven GVB, RET en HTM verkocht moeten worden.
Verzet
De initiatiefwet biedt volgens de indieners een oplossing om uit de impasse te komen. Want het personeel van de bedrijven verzet zich tegen de plannen van minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur). Zij vinden de aanbesteding niets en zijn ook tegen de extra bezuinigingen die de VVD-bewindsvrouw wil doorvoeren.
Eigen afweging
De VVD-wethouders in Den Haag, Amsterdam en Rotterdam zien er ook niets in. Het wetsvoorstel geeft hen de vrijheid om een eigen afweging te maken om wel of niet aan te besteden. Het voorstel wordt woensdag aangeboden tijdens een bijeenkomst op het Plein in Den Haag.
Reacties: 2
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Voor de grote steden met tram-, metro- en busnetwerken zou men moeten kiezen voor inbesteding om tot marktconforme dienstregelingstarieven te komen. In Vlaanderen blijken de voordelen van het behouden van centraal aangestuurde OV-systemen.
Schei nou toch eens uit met die verplichte aanbesteding. Laat de keuze aan de grote steden of zij wel of niet een 'eigen' vervoerbedrijf willen hebben. Met al dat gelazer over aanbestedingen is de ritprijs in de regio geen cent goedkoper geworden noch is de kwaliteit verbeterd. Houd HTM, RET en GVB gewoon in ere. Die gasten doen het goed. Wees daar tevreden mee.