De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft bij het kabinet een claim neergelegd van 20 miljoen euro voor gemaakte kosten voor de invoering van de huishoudtoets.
Gemeenten claimen voor kosten huishoudtoets
De VNG legt een claim van 20 miljoen neer bij het kabinet voor al gemaakte kosten voor de invoering van de huishoudtoets.
Voor niets
Waarschijnlijk hebben gemeenten de kosten voor niets gemaakt. Bij die toets wordt gecontroleerd of bijstandsouders terecht een uitkering krijgen als ze werkende kinderen hebben die thuis wonen. Eventueel wordt die gekort.
25 gemeenten
In het Lenteakkoord is de maatregel geschrapt, maar de gemeenten hebben wel kosten gemaakt, zegt de VNG. Het gaat om ongeveer 25 gemeenten, waaronder Den Haag, Utrecht, Rotterdam en Amsterdam. Maar ook kleinere gemeenten willen geld terug voor gemaakte kosten. De claim is in een overleg met staatssecretaris Paul de Krom van Sociale Zaken neergelegd.
In het Lenteakkoord is de maatregel geschrapt, maar de gemeenten hebben wel kosten gemaakt, zegt de VNG. Het gaat om ongeveer 25 gemeenten, waaronder Den Haag, Utrecht, Rotterdam en Amsterdam. Maar ook kleinere gemeenten willen geld terug voor gemaakte kosten. De claim is in een overleg met staatssecretaris Paul de Krom van Sociale Zaken neergelegd.
In het Lenteakkoord is de maatregel geschrapt, maar de gemeenten hebben wel kosten gemaakt, zegt de VNG. Het gaat om ongeveer 25 gemeenten, waaronder Den Haag, Utrecht, Rotterdam en Amsterdam. Maar ook kleinere gemeenten willen geld terug voor gemaakte kosten. De claim is in een overleg met staatssecretaris Paul de Krom van Sociale Zaken neergelegd.
Hardvochtig en ingrijpend
De VNG zegt dat gemeenten kosten hebben gemaakt voor onder meer ICT-aanpassingen en voorlichting. De vier grote gemeenten (G4) waren als snel na het Lenteakkoord gestopt met de huishoudtoets. Ze noemden het een "hardvochtige en ingrijpende maatregel". Ook andere gemeenten uitten forse kritiek op de toets.
Reacties: 3
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Tja de prijs voor een wetswijziging erdoor drukken in de kerstperiode zodat hij 1 januari kan ingaan, met een overgangsperiode waarna per 1 juli een enorm aantal uitkeringen herbeoordeeld moet zijn... computersystemen enorm aanpassen omdat voorheen maximaal 2 personen aan een uitkering gekoppeld waren en nu een flexibel en in principe oneindig aantal, training van de medewerkers over de toepassing van een totaal nieuw begrip (wie valt wnneer en op welke manier onder de huishoudinkomenstoets en welke uitzonderingen op de regel), voorlichting van klanten, heronderzoeken van reeds lopende uitkeringen zodat de klant ruim voor 1 juli weet waar hij aan toe is, beoordelen nieuwe aanvragen welke nu waarschijnlijk met terugwerkende kracht opnieuw moeten worden beoordeeld. En dat allemaal om het stapelen van uitkeringen (die vaak net toereikend zijn voor de betrokkenen gezien de steeds hogere kosten) tegen te gaan. Ik denk dat die 20 miljoen nog laag geschat is, en dat zijn dan alleen de kosten van de gemeenten, hoeveel heeft het rijk ervoor verspilt. De bezuiniging is weer typisch geld over de balk smijten geworden, in een tijd van extreme bezuinigingen, maar hadden we anders verwacht.
Nogmaals, wordt degene weer niet vergeten die de dupe werd, dus de betrokkenen zélf? Ook dié maakten kosten door uit huis te gaan, op kamers, inrichtingskosten etc. Nog maar niet te spreken over de emotionele zaken.
Gezien aan alles tegenwoordig een prijskaartje werd gehangen verbaasde het ons dat tot nu toe niet naar voren kwam.
20 miljoen ... Voor een toch mijns inziens simpele aanpassing.
Dat wil zeggen: Simpel als het bestaande ontwerp van de software flexibel was geweest op dat punt.
Programmeren is vooruitzien, en niet quick&dirty inbouwen.
In dit geval dus een database-ontwerp dat had moeten uitgaan van een tabel voor inwoners/gezinsleden in hetzelfde pand, en niet twee velden in dezelfde tabel.
En met een databasetrigger is het algoritme te implementeren.
Natuurlijk wel ook weer in een tabel opgeslagen, pet aanduiding van het moment van (her)berekenen.
20 Miljoen is dan erg veel, helemaal omdat al die gemeenten ook wel eens zouden kunnen gaan samenwerken op IT gebied.
De enige kosten per gemeente, is dan de daadwerkelijke implementatie, de "run" waarbij de database-structuur wordt aangepast.