Utrecht ontmoedigt autogebruik ambtenaren
Utrechtse ambtenaren krijgen per 1 mei een volledige woonwerkvergoeding als zij met het openbaar vervoer naar hun werk gaan. Komen zij met de fiets, dan krijgen zij 15 cent per kilometer. Automobilisten krijgen niets.
Schoon
De gemeente vergoedt alleen nog ‘schoon’ woonwerkverkeer. Dat heeft zij besloten tijdens de onderhandelingen met de vakbonden en wethouder Giesberts. Concreet houdt het in dat de gemeente ambtenaren een ov-abonnement aanbiedt en fietsende ambtenaren een vergoeding geeft van 15 cent per kilometer. Mensen met een lichamelijke beperking of die niet anders dan met de auto kunnen komen behouden wel hun kilometervergoeding van 15 cent per kilometer. Ook mensen vanwege hun functie perse met een auto moeten komen krijgen een vergoeding (18 cent per kilometer).
Aantrekkelijk
‘Op deze manier willen we een aantrekkelijke werkgever zijn voor nieuw personeel. Soms is de afstand namelijk een probleem om hier te komen werken. Daarbij is het een stimulans voor ons eigen personeel om de auto te laten staan’, aldus een woordvoerder van de gemeente. De gemeente heeft geen doelstellingen geformuleerd over het aantal ambtenaren dat met het openbaar vervoer moet komen. ‘Het zijn puur nieuwe arbeidsvoorwaarden die uit het onderhandelingsakkoord met de vakbonden komen.’
Vroeger op
Maandag bleek uit een rapport over de kosten en baten van het openbaar vervoer van het Centraal Planbureau (CPB) en het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) dat bij 90 procent van de autoreizen de reis met het openbaar vervoer van deur tot deur meer dan twee keer zo lang duurt. Dat geldt ook in de spits. Moeten Utrechtse ambtenaren voortaan vroeger op, als ze een vergoeding willen krijgen? ‘Dat onderzoek ken ik niet. Het hangt denk ik van de gemeente af. Utrecht is natuurlijk een grote stad en met de auto ben je ook lang bezig een parkeerplaats te vinden.’
Positief
Van de ambtenaren krijgt de gemeente in ieder geval al heel veel positieve reacties op de nieuwe woonwerkvergoeding. ‘Zij willen het graag. En iemand die koste wat kost met de auto wil komen, moet dat vooral doen. Alleen moet die dus zelf voor de kosten opdraaien.’
Misschien worden de enorme pakketten papier dan ook wat minder :-)