Advertentie
sociaal / Nieuws

Utrecht ontmoedigt autogebruik ambtenaren

Utrechtse ambtenaren krijgen per 1 mei een volledige woonwerkvergoeding als zij met het openbaar vervoer naar hun werk gaan. Komen zij met de fiets, dan krijgen zij 15 cent per kilometer. Automobilisten krijgen niets.

03 maart 2009

Schoon
De gemeente vergoedt alleen nog ‘schoon’ woonwerkverkeer. Dat heeft zij besloten tijdens de onderhandelingen met de vakbonden en wethouder Giesberts. Concreet houdt het in dat de gemeente ambtenaren een ov-abonnement aanbiedt en fietsende ambtenaren een vergoeding geeft van 15 cent per kilometer. Mensen met een lichamelijke beperking of die niet anders dan met de auto kunnen komen behouden wel hun kilometervergoeding van 15 cent per kilometer. Ook mensen vanwege hun functie perse met een auto moeten komen krijgen een vergoeding (18 cent per kilometer).

 

Aantrekkelijk
‘Op deze manier willen we een aantrekkelijke werkgever zijn voor nieuw personeel. Soms is de afstand namelijk een probleem om hier te komen werken. Daarbij is het een stimulans voor ons eigen personeel om de auto te laten staan’, aldus een woordvoerder van de gemeente. De gemeente heeft geen doelstellingen geformuleerd over het aantal ambtenaren dat met het openbaar vervoer moet komen. ‘Het zijn puur nieuwe arbeidsvoorwaarden die uit het onderhandelingsakkoord met de vakbonden komen.’

 

Vroeger op
Maandag bleek uit een rapport over de kosten en baten van het openbaar vervoer van het Centraal Planbureau (CPB) en het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) dat bij 90 procent van de autoreizen de reis met het openbaar vervoer van deur tot deur meer dan twee keer zo lang duurt. Dat geldt ook in de spits. Moeten Utrechtse ambtenaren voortaan vroeger op, als ze een vergoeding willen krijgen? ‘Dat onderzoek ken ik niet. Het hangt denk ik van de gemeente af. Utrecht is natuurlijk een grote stad en met de auto ben je ook lang bezig een parkeerplaats te vinden.’

 

Positief
Van de ambtenaren krijgt de gemeente in ieder geval al heel veel positieve reacties op de nieuwe woonwerkvergoeding. ‘Zij willen het graag. En iemand die koste wat kost met de auto wil komen, moet dat vooral doen. Alleen moet die dus zelf voor de kosten opdraaien.’

 

Reacties: 6

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

HMC van Heusen-Smulders / Managementondersteuner Algemeen & Communicatie
Helemaal goed, maar dan ook gewoon voor iedereen! En v.w.b. "hun functie persé", kan eigenlijk alleen maar gelden indien dit hulpverleners betreft. Verder kan iedereen gewoon naar het werk of elders met het OV. Daarnaast gewoon een aantal in verbruik goedkope en milieuvriendelijke auto's aanschaffen, die ingezet kunnen worden door iedereen die op dat moment ergens naartoe moet waar men met het OV niet kan komen. Burgemeester laat u van uw beste kant zien en toon voorbeeldgedrag, kom en ga met het OV en u ontvangt automatisch veel respect!
Misschien worden de enorme pakketten papier dan ook wat minder :-)
Ad
Aan het einde van het jaar zijn die kilometers ook weer aftrekbaar van de belastingen als je werkgever niets vergoedt...
Paul van den Eijnden / griffier
De betutteling slaat zelfs toe bij de lokale overheid! Natuurlijk zijn de ambtenaren, die reeds met OV komen enthousiast. Nog even en je mag in Nederland helemaal niets meer zelf uitmaken. Straks wordt de kleur van je regenpakje ook nog voorgeschreven....
Hans casteleijn / als lezer
Het idee is goed, maar de toepassing lijkt me rigide en bureaucratisch. Niet elke ambtenaar zit van 09.00 tot 17.00 achter een bureau ! En voor collega's met onregelmatige diensten is openbaar vervoer of de fiets meestal geen alternatief.

Ik vind het zeker zo belangrijk om de fiets en openbaar vervoer te stimuleren voor dienstreizen. Stel als gemeente goede en comfortabele dienstfietsen ter beschikking en promoot op een ludieke wijze het gebruik !


alexander / ambtenaar
Een overheidsorganisatie moet zoveel als mogelijk is lijken op een organisatie in het bedrijfsleven, propageert de overheid. Maar als het niet uitkomt - de arbeidsvoorwaarden , kijk eens naar bijvoorbeeld lease auto,s - dan maar even niet. Vervolgens wordt niet naar een pragmatische werkelijkheid gekeken, maar getracht de maatschappij weer te maken middels de arbeidsvoorwaarden deze keer. Men streeft naar nieuwe politiek, lees je dagelijks in de krant, maar wat is het verschil tussen het oude en het nieuwe. Politieke stokpaardjes en betutteling, ze zijn niet uit te roeien. Wil de real politiker nou eens opstaan ?
Johan Weijman / afdelingshoofd Burgerzaken
wat een ongelofelijk negatieve kop
Advertentie