Slim formulier ‘Individuele Inkomenstoeslag’
Wat maakt een formulier ‘slimmer’
Diverse organisaties bieden met behulp van Schulinck In-Form het formulier ‘Individuele Inkomenstoeslag’ aan. Samen met deze organisaties proberen we dit formulier steeds ‘slimmer’ te maken.
Nieuwsbrief Sociaal Domein
Blijf op de hoogte
Krijg net als ruim 30.000 andere professionals elke week het laatste nieuws. Meld u aan.
De oudere versies van dit formulier registreerden alleen de aanvraag en er werd alleen gecontroleerd op de correctheid van de peildatum. De verwerking van de aanvraag verliep echter nog op dezelfde wijze in de backoffice applicatie. In de loop van de tijd hebben we dit formulier steeds ‘slimmer’ gemaakt.
Nieuwsbrief Sociaal Domein
Blijf op de hoogte
Krijg net als ruim 30.000 andere professionals elke week het laatste nieuws. Meld u aan.
Wat maakt een formulier ‘slimmer’:
- Gebruik maken van informatie die al beschikbaar is over de situatie van de aanvrager. Dit zijn prefill gegevens die wordt getoond in het formulier of op basis waarvan de route in het formulier wordt bepaald;
- Alleen de vragen stellen die nodig zijn in de situatie van de aanvrager. Een nog niet bekende aanvrager moet andere (en vaak meer) vragen beantwoorden dat een aanvrager die al bekend is voor de organisatie;
- Direct antwoord geven aan de aanvrager. Op basis van de beschikbare informatie en ingevulde gegevens door de aanvrager kan – als dat mogelijk is – direct een toekenning of afwijzing geproduceerd worden. Er is dus een directe beoordeling die zelfs direct kan leiden tot een betaling.
- Automatische verwerking in de backoffice. Direct verwerking van alle geregistreerde informatie in de backoffice applicatie. Van een werkproces tot een uitkeringsdossier met betalingscomponenten.
Voor het formulier ‘Individuele Inkomenstoeslag’ zit de grootste uitdaging in de beoordeling van het uitzicht op inkomensverbetering. Is dit uitzicht aanwezig, dan bestaat er mogelijk geen recht op deze toeslag. Organisaties proberen dit al zo duidelijk mogelijk vast te leggen in de backoffice applicatie. Daarmee kan deze informatie voor bekende aanvragers direct gevuld worden.

Schulinck Opleidingen Sociaal Domein
De opleider voor gemeenten in Nederland
Volg een open opleiding, of informeer naar een incompanyopleiding.
Schulinck kennisbanken
Altijd actueel en onderhouden door onze juristen. Binnen 2 werkdagen antwoord op uw vraag van de juridische helpdesk.
Lees meer over de kennisbanken.
Daarmee kan een ‘slim’ formulier voor een bekende aanvrager direct leiden tot een toekenning (zonder verder beantwoorden van vragen omdat alle informatie al bekend is) terwijl een onbekende aanvrager een uitgebreid formulier moet invullen zonder dat direct een besluit kan worden genomen.

Schulinck Opleidingen Sociaal Domein
De opleider voor gemeenten in Nederland
Volg een open opleiding, of informeer naar een incompanyopleiding.
Voor meer informatie: Schulinck In-Form Portaal
Schulinck kennisbanken
Altijd actueel en onderhouden door onze juristen. Binnen 2 werkdagen antwoord op uw vraag van de juridische helpdesk.
Lees meer over de kennisbanken.

5912 PL Venlo
Nieuwsbrief Sociaal Domein
Blijf op de hoogte
Krijg net als ruim 30.000 andere professionals elke week het laatste nieuws. Meld u aan.

Schulinck Opleidingen Sociaal Domein
De opleider voor gemeenten in Nederland
Volg een open opleiding, of informeer naar een incompanyopleiding.
Schulinck kennisbanken
Altijd actueel en onderhouden door onze juristen. Binnen 2 werkdagen antwoord op uw vraag van de juridische helpdesk.
Lees meer over de kennisbanken.