Overslaan en naar de inhoud gaan

Klaar voor toenemende vraag naar schuldhulpverlening?

Vraag naar gemeentelijke schuldhulpverlening zal in de komende tijd toenemen. Bent u daar als gemeente klaar voor?

Schuldhulp

In deze opinie legt Jenny Vlemmings uit:

Nieuwsbrief Sociaal Domein

Blijf op de hoogte

Krijg net als ruim 30.000 andere professionals elke week het laatste nieuws. Meld u aan.

  • Waarom de verwachting is dat gemeenten steeds meer aanvragen voor schuldhulp zullen gaan krijgen;
  • Wat u in de stilte voor de storm kunt doen om uw processen te optimaliseren;
  • Welke ondersteuning u daarbij kunt inzetten.

Start met voorbereiden

Door de versoepelingen van de coronaregels worden veel schuldeisers actiever met het incasseren van vorderingen. Mensen met schulden voelen de druk toenemen. Daarnaast dreigen mensen die nog geen schulden hadden in de komende tijd door de prijsstijgingen van energie, boodschappen, huur, etc. met schulden te maken te gaan krijgen. Hoewel we van veel gemeenten horen dat ze het nu nog rustig hebben, zal de vraag naar schuldhulpverlening naar verwachting gaan toenemen. Een stilte voor de storm dus. Het is verstandig om de relatief rustige tijd voordat deze storm losbarst te gebruiken om uw gemeentelijke processen te optimaliseren. Zo kunt u het werk straks zo efficiënt mogelijk doen en bent u goed voorbereid op de stroom schuldhulpaanvragen die u (mogelijk) te wachten staat.

Nieuwsbrief Sociaal Domein

Blijf op de hoogte

Krijg net als ruim 30.000 andere professionals elke week het laatste nieuws. Meld u aan.

Optimaal intakeproces

Als de verwachte grote toestroom naar de schuldhulpverlening op gang komt, is het belangrijker dan ooit om te zorgen dat de intake snel en vlekkeloos verloopt. Het intakeproces moet daarom zo goed mogelijk zijn ingericht. Door de cliënten niet alleen zo snel mogelijk, maar kwalitatief ook zo goed mogelijk te helpen, wordt voorkomen dat schulden en problemen nog verder oplopen. Een slimme tool kan daarbij het verschil maken. Schulinck In-Take Schuldhulp bijvoorbeeld, biedt u als gemeente een uiterst efficiënte workflow. Die levert tijdwinst op, zodat uw organisatie niet alleen beter kan inspelen op een toenemende vraag naar schuldhulpverlening, maar ook nog eens meer tijd heeft voor persoonlijke aandacht voor de cliënt. De cliënt staat in het proces centraal en doordat u meer tijd heeft voor het persoonlijke contact, krijgt de cliënt een betere ondersteuning en is een duurzame schuldenvrije toekomst sneller in zicht. Goed nieuws voor cliënt én gemeente!

Schulinck Opleidingen Sociaal Domein

De opleider voor gemeenten in Nederland

Volg een open opleiding, of informeer naar een incompanyopleiding.

Schulinck kennisbanken

Altijd actueel en onderhouden door onze juristen. Binnen 2 werkdagen antwoord op uw vraag van de juridische helpdesk.

Lees meer over de kennisbanken.

Efficiënt, ondersteunend en flexibel

Schulinck In-Take Schuldhulp biedt tijdens de intake houvast, ondersteuning én voldoende flexibiliteit. U doorloopt de intake aan de hand van vragen en krijgt aan het einde een aanpasbaar advies, dat op maat is ingericht voor uw gemeente en de hulp die uw specifieke gemeente beschikbaar heeft. Zo krijgt de cliënt de best passende hulp die in uw gemeente wordt geboden.

Schulinck Opleidingen Sociaal Domein

De opleider voor gemeenten in Nederland

Volg een open opleiding, of informeer naar een incompanyopleiding.

De gemeentelijke schuldhulpverlener wordt met Schulinck In-Take Schuldhulp ondersteund om zelf te kiezen op welke manier hij of zij het intakeproces laat plaatsvinden. De gedachte daarachter is dat elke schuldhulpverlener het werk het beste doet als hij/zij er regie over heeft en dicht bij zichzelf kan blijven. Op die manier verloopt de intake zo natuurlijk mogelijk en bouwt de schuldhulpverlener sneller een vertrouwensband op met de cliënt. Met Schulinck In-Take Schuldhulp kan ieder gesprek anders verlopen, maar als eindresultaat krijgt de cliënt – bij welke schuldhulpverlener in uw gemeente hij ook terecht komt – dezelfde, het best bij hem passende diensten aangeboden. Daarmee kunnen cliënt en gemeente samen direct aan de slag.

Schulinck kennisbanken

Altijd actueel en onderhouden door onze juristen. Binnen 2 werkdagen antwoord op uw vraag van de juridische helpdesk.

Lees meer over de kennisbanken.

Voordelen

De voordelen voor uw gemeente zijn onder andere:

  • Het efficiënte werkproces levert tijdwinst op en daarmee meer tijd voor de cliënt
  • Altijd een brede intake
  • Snel inzicht in de mogelijkheden én beperkingen van de cliënt
  • Duidelijk maatwerkaanbod afgestemd op de beschikbare hulp binnen uw gemeente
  • U kunt direct aan de slag met passende dienstverlening

Meer informatie?


Op tijd klaar voor de toenemende vraag naar schuldhulpverlening? Met de gebruiksvriendelijk applicatie Schulinck In-Take Schuldhulp gaat het zeker lukken. Kijk voor meer informatie op onze website of neem vrijblijvend contact met ons op. We verzorgen graag een demo!

Nieuwsbrief Sociaal Domein

Blijf op de hoogte

Krijg net als ruim 30.000 andere professionals elke week het laatste nieuws. Meld u aan.

Schulinck Opleidingen Sociaal Domein

De opleider voor gemeenten in Nederland

Volg een open opleiding, of informeer naar een incompanyopleiding.

Schulinck kennisbanken

Altijd actueel en onderhouden door onze juristen. Binnen 2 werkdagen antwoord op uw vraag van de juridische helpdesk.

Lees meer over de kennisbanken.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in