Advertentie
sociaal / Nieuws

‘Net alsof externen allemaal schurken zijn’

Er ontstond deze week ophef over de hoogte van de uitgaven van de gemeente Utrecht aan een extern adviseur. Gemeentelijk coördinator luchtkwaliteit Hans Haarsma declareerde vanaf medio 2005 gemiddeld zo’n 315.000 euro per jaar; in enkele jaren in totaal ruim 1,3 miljoen. Meerdere partijen uit de Utrechtse gemeenteraad waren woedend. Volkomen onterecht, meent Haarsma. ‘Het is net alsof “externen” schurken zijn die zakken vullen.’

03 september 2009

Marktconform
Hans Haarsma wil niet persoonlijk reageren, hij heeft daarvoor woordvoerder Harry Michels in de arm genomen. Ook staat er een persbericht  op de website van Arena Consulting Group BV, het bedrijf waar Haarsma partner van is. Kern van het persbericht:: Haarsma bracht de gemeente Utrecht een ‘marktconform concurrerend tarief in rekening van maximaal 170 Euro (excl. BTW) per uur.’ Verder stelt het bureau dat Utrecht niet Haarsma betaalt maar zijn adviesbureau. ‘De vergoeding die de gemeente betaalt is bruto omzet voor Arena Consulting Group BV en daarmee geen inkomen voor de heer Haarsma.’

 

Schaal 15
Haarsma ontvangt volgens het bureau een ‘bruto salaris dat vergelijkbaar is aan het salaris van een
gemeentelijke medewerker in schaal 15’.  De ondernemer draait zelf op voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering en een pensioenvoorziening. Wel krijgt Haarsma mogelijk winstuitkering of dividend van het bureau waar hij als partner mede-eigenaar van is.

 

Jarenlang interim advies
De vraag of je jarenlang een extern adviseur moet inhuren, is een politieke vraag, zegt de woordvoerder van Haarsma. ‘Dat debat hoort in de gemeenteraad thuis. Dat is een politiek debat. Haarsma is integer. De gemeente Utrecht heeft hem voor zes verschillende klussen gevraagd, na elkaar. Uiteindelijk krijg je dan als je dat optelt zo’n declaratie.’

 

Beroepsgroep
Het bureau van Haarsma heeft volgens zijn woordvoerder nog geen directe schade ondervonden door het rumoer. Mogelijk volgt dat later, zelfs voor de hele beroepsgroep. ‘De indruk wordt toch gewekt dat er iets mis is met de beroepsgroep; alsof het allemaal schurken zijn die hun zakken zitten te vullen.’

 

Utrecht
De Utrechtse wethouder Van der Sluijs heeft inmiddels de gemeenteraad toegezegd te onderzoeken of er er minder externen ingehuurd kunnen worden. Ook wil hij de kosten voor inhuur van externen ‘transparanter’ presenteren. Michels kan zich dat wel voorstellen. ‘Als je per project een budget hebt voor externen kun je daar ook verslag van doen en uiteindelijk verantwoordelijkheid over afleggen. Als je maar niet een individuele adviseur gaat beoordelen in de raad.’ Volgens  Michels heeft Haarsma wel een les geleerd van de ophef. ‘Misschien moet hij zelf wat eerder aan de bel trekken bij zo’n opdrachtgever.

 

Reacties: 10

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hans / Adviseur Publieke sector
De "hetze" tegen duur betaalde adviseurs is een verkeerde discussie. Omdat ambtelijke organisaties in het algemeen als inefficent en onbekwaam zijn te kwalificeren, worden te vaak externen ingehuurd. In dit specifieke geval lijkt ook de adviseur niet vrijuit te gaan, als je zelf al concludeert dat je mogelijk "eerder aan de bel had kunnen trekken". Een adviseur moet kritisch zijn naar (de noodzaak van) zijn eigen inzet en handelen alsof hij de portemonnee van zijn opdrachtgever beheert.
Jeroen / beleidsadviseur RO
Het is een keuze van een gemeentelijke organisatie om tijdelijke krachten in te huren. De vraag is groot, omdat de vaste formaties bij gemeentelijke organisaties niet voldoende capaciteit of de juiste kennis hebben voor het uitvoeren van de taken.

Het aantrekken van gekwalificeerd personeel is niet altijd gemakkelijk en bovendien kiest de politiek voor het niet beschikbaar stellen voor gelden om personeel aan te trekken.

Zolang gemeentelijke organisaties niet voldoende investeren in opleiding van eigen mensen, zal de vraag naar tijdelijke krachten altijd blijven bestaan.

De markt speelt daar op in, en voor kennis moet dan betaald worden. Als je zelf geen automonteur bent, ga je toch ook naar de garage bij panne aan je auto?
f.nieman / directeur adviesbureau
Als er al iets mis zou zijn met deze externe (en dat is nog maar de vraag) dan zegt dat meer over de kwaliteit van de opdrachtgevers en is het zinvoller daar eens onderzoek naar te doen. Levert dan per saldo veel meer op. M.a.w. kijk meer in de spiegel dan op zoek te gaan naar een vermeende zondebok.
W.Wilkens
Dat krijg je dus, als je jarenlang ondernemertje in overheidsland speelt. Dan moet je achteraf niet piepen, als hetzelfde bedrijfsleven je nog een lesje leert.
Marcel
Het is natuurlijk goed dat men kritisch is op het uitgeven van publiek geld. Het roepen dat externen zo duur zijn is echter een politieke hobby, die om de zoveel tijd weer terugkomt. Net als het roepen dat er teveel ambtenaren zijn trouwens.
De politiek moet duidelijk zijn in de keuzes die ze maakt om iets wel of niet te doen. En daar dan ook de financiële consequenties aan verbinden.
Meneer Haarsma doet blijkbaar goed werk als hij telkens weer wordt ingehuurd. (Of er zit een gemeentelijke opdrachtgever te slapen.)
Ruud / beleidsadviseur
"Never look by appearances" Maar als ik iemand zou moeten casten voor de rol van con man / zakkenvuller, dan zou deze meneer een goede kans maken.
Gert-Jan Tolberg / extern adviseur
@ruud: Ik kan natuurlijk niet puur afgaan op wat ik lees, maar als ik iemand zou casten als ongenuanceerde borreltafelfiguur zou je een goede kans maken.

Voor wat betreft de rest: het honorarium van een externe moet je niet zien als een netto onbelast bedrag (tenzij de gemeente Utrecht hem zwart betaalt). Het is een bruto vergoeding. Deze meneer is partner/ ondernemer. Het grootste deel van zijn gage steekt hij in zijn bedrijf. Waarschijnlijk worden daar ook werknemers mee betaald. Dat scheelt weer een uitkering. Als deze meneer geen opdrachten meer heeft of een ongeluk krijgt, is er geen werkgever die voor hem zorgt. Mag hij daar wat extra geld voor reserveren?
Kees Cornelder / strateeg
Dat overheden om de haverklap externe deskundigen inhuren wijst erop -wouw, wat een inzicht toch!- dat ze dat dus niet in eigen huis hebben.
Dát is pas verontrustend en reden om al die ministers, staatssecretarissen, CdK's, gedeputeerden , burgemeesters en wethouders een enorme draai om hun oren te geven.
De boodschap die hier vanuit gaat is namelijk (minstens) dit, dat er onvoldoende competentie in al die ministeries, provincie- en gemeentehuizen aanwezig is.
Dát tast de maatschappelijke kredietwaardigheid van de overheid aan.
Zo'n akkefiet met een op zichzelf integere milieudeskundige - ik kan vanaf deze plek de kwaliteit van zijn concrete geleverde werk niet beoordelen - leidt de aandacht maar af van wat het werkelijke probleem is.
Zie boven.

R. Roeske / Adviseur sociale zaken
Hans Haarsma is volgens mij niet de degene die zoveel kritiek zou moeten krijgen. De opdrachtgevers in de gemeente Utrecht zullen zich hierover moeten verantwoorden. Dit lijkt echt niet meer normaal. Het gaat immers om gemeeschapsgeld. Als men mij zoveel zou aanbieden zou ik het waarschijnlijk ook accepteren. Ik zou me echter wel afvragen of zoveel gemeenschapsgeld wel terecht zou zijn voor de geleverde prestaties.

Ik heb inhoudelijk onvoldoende kennis om daar in di geval een oordeel over te hebben. Maar een schaal 15 salaris + veel extra's? Moah... lijkt wel heeel erg veel.
Ruud / beleidsadviseur
Coördinator luchtkwaliteit?
Hij zal wel denken "geld stinkt niet".
Advertentie