Overslaan en naar de inhoud gaan

Schuldhulp is te complex

Kenniscentrum in het sociaal domein Stimulansz en hulpverlenersorganisatie MEE NL hebben daarom met behulp van het ministerie van Sociale…

Schuldhulpverlening is te ingewikkeld voor mensen met een licht verstandelijke beperking (LVB). Als LVB’ers in de schulden zitten, begrijpen ze de informatie die ze van bijvoorbeeld gemeenten of schuldhulpverleners krijgen vaak niet. De aanvraag van schuldhulpverlening is bijvoorbeeld te ingewikkeld. 

En het lukt niet om zonder hulp de juiste documenten aan te leveren. Hierdoor stoppen mensen met een verstandelijke beperking vaak voortijdig met een schuldhulptraject of komen ze zelfs helemaal niet in aanmerking voor hulp. Professionals moeten dus extra alert zijn om die problemen te kunnen herkennen en ondervangen.

Signalen
Kenniscentrum in het sociaal domein Stimulansz en hulpverlenersorganisatie MEE NL hebben daarom met behulp van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid een trainingspakket gemaakt om professionals in de schuldhulpverlening te leren omgaan met deze problematiek. De training, die deels bestaat uit e-learning en deels uit trainingen, is getest bij vijf gemeenten. Schuldhulpverleners leren de signalen te herkennen wanneer ze met een licht verstandelijk beperkt iemand te maken hebben en wat een LVB’er is. Ook leren ze hoe ze met deze mensen kunnen communiceren en wordt ingegaan op de vaardigheden die mensen met een LVB nodig hebben om hun financiën zelf te regelen.

Er zijn trainingen voor medewerkers van sociale wijkteams, klantmanagers en schuldhulpverleners, maar ook voor beleidsmedewerkers. De bedoeling is dat op die manier beleid en praktijk beter op elkaar afgestemd worden afgestemd. 

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Martin Duif

@ Karel (Ambtenaar)
Leren omgaan met geld.
Zullen we samen iedereen leren omgaan met geld? Ook overheden: sbs6.nl/programmas/van-onze-centen/

Op 31 mei 2017, 07:45
meervrijheid

De markt voor welzijn en geluk kent geen grenzen...

Op 31 mei 2017, 10:55
Kawan

@Karel, was het maar zo simpel. De meeste problemen ontstaan dat bijv. UWV een afwijkende betaaldatum heeft dan de incassodatums van de vaste lasten. De klant moet machteloos toezien dat de aanmaningen maandelijks binnenstromen. Buiten hun schuld om krijgen ze in no-time te maken met deurwaarders LAVG (zorg) en/of rente/extra kosten op de facturen. Gevolg: ondanks goede wil van de klanten, komen ze niet rond. Probleem vooral ervaren bij parttimers (goed betaalde baan) die opeens in de WW of Bijstand terecht komen.. Dus het is niet alleen een kwestie van budgetteren, instanties mogen ook beter op elkaar afstemmen; bijv. UWV niet zo arrogante houding en laat ze ook gewoon maandelijks betalen ipv 4 wekelijks.. Dat scheelt een hoop frustratie(-agressie).

Op 1 juni 2017, 21:13

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in