Overslaan en naar de inhoud gaan

Wazige transparantie

Besluiten die de transparantie in de zorg moeten verhogen leveren niet altijd het gewenste resultaat op. Zo worden ziekenhuizen vanaf…

Je hoeft geen waarzegger te zijn om te voorspellen dat ziekenhuizen hierop gaan reageren. Geen enkel ziekenhuis wil natuurlijk te boek staan als ziekenhuis met een hoog sterftecijfer. De kans is dus levensgroot dat bepaalde typen patiënten geweerd zullen worden of dat deze patiënten zullen worden doorgeschoven naar een andere plek, zoals een hospice of verzorgingstehuis, om daar te overlijden. Alles om te voorkomen dat het ziekenhuis weer een streepje moet gaan zetten bij deze prestatie-indicator. Patiënten worden hierdoor ongewild de speelbal van beleid en van de beoogde transparantie komt helemaal niets terecht.

 

Het Slotervaartziekenhuis heeft altijd al een van de grootste geriatrische klinieken van Nederland gehad. Grote kans dus dat wij hoog zullen gaan scoren op prestatie-indicator Sterftecijfer. In ieder geval veel hoger dan een ziekenhuis dat een veel jongere patiëntenpopulatie heeft. Wij denken er echter niet aan om in ons opnamebeleid speciale afspraken te gaan maken over de behandeling van risicopatiënten. We realiseren ons goed dat we hiermee de kans lopen het ‘afvalputje’ van Amsterdam te worden. Dat moet dan maar!

 

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Deze prestatie-indicator is een goed voorbeeld van de kloof die er nog altijd zit tussen beleidsmakers en de dagelijkse praktijk. Het is zeer verleidelijk om cijfers van verschillende ziekenhuizen met elkaar te vergelijken. Cijfers liegen immers niet? Liegen misschien niet, maar er zit wel altijd een verhaal achter de cijfers en dat verhaal is essentieel bij het interpreteren. Als dat verhaal niet verteld kan worden, dan is er van transparantie geen sprake. Dan vergelijk je appels met peren.

 

Ik heb al eerder gezegd dat het vergelijken van ziekenhuizen gekkenwerk is. Het zijn geen statische, technologische eenheden die allemaal onder dezelfde omstandigheden werken. Er zijn teveel verschillen waardoor een vergelijking mank kan gaan. Hoe graag de patiënt ook wil dat er een ranglijst is van ziekenhuizen,  de samenstelling van een dergelijke lijst is altijd arbitrair. Een ziekenhuis dat op het ene gebied slecht presteert, kan top zijn op een ander gebied.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

 

Ziekenhuizen moeten zich niet gek laten maken door ranglijsten en vergelijkingen van prestatie-indicatoren. Zij moeten ernaar streven in hún situatie, voor hún eigen patiëntenpopulatie een optimale score te bereiken zonder over de schouder te hoeven kijken naar andere ziekenhuizen.

 

Aysel Erbudak
Voorzitter van de Raad van Bestuur van het Slotervaartziekenhuis

 

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Willem Hustinx

Ik deel de mening van collega Erbudak dat ziekenhuizen en hun bestuurders zich niet door prestatieindicatoren gek moeten laten maken. Alle prestatieindicatoren waarover ziekenhuizen tot nu toe beschikten om de kwaliteit van hun zorg inzichtelijk, meetbaar en vergelijkbaar te maken zijn, bij gebrek aan beter, eigenlijk indirecte of zo je wil surrogaatparameters. Met het beschikbaar komen van de ziekenhuissterfteparameter HSMR hebben de ziekenhuizen wel een directe uitkomstparameter in handen. Collega Erbudak stelt dat het Slotervaart Ziekenhuis door zijn (door geriatrie gedomineerde) casemix wel op een hoge HSMR uit zal komen. Daarmee gaat zij er alleen aan voorbij dat de HSMR nu juist corrigeert voor verschillen tussen ziekenhuizen die op casemix-verschillen te herleiden zijn. Op die manier valt een eventueel hoger dan gemiddelde uitvallende HSMR in het Slotervaart dus niet zonder meer te verklaren.
Willem Hustinx

Op 17 juni 2009, 09:21
Bas Kroes

Ik deel de mening van mevrouw Erbudak. Cijfers zijn altijd te beinvloeden. Uiteindelijk gaat het om de toegevoegde waarde die je als zorginstelling voor de patient en directe omgeving kunt betekenen.

Op 17 juni 2009, 17:30
H.H.D. Delftland

Cijfers zijn er om te manipuleren , daar weet u zelf ook alles van. het zijn maar cijfertjes. Uiteindelijk komt de ware aard van een bestuurder boven drijven .

Op 18 juni 2009, 23:01
Yislanne

De waarheid achterhaalt de leugen .

Op 11 januari 2011, 18:39

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in