Gefeliciteerd. Hoe is dat zo gekomen, van zes Bredase basisscholen naar tienduizend instapcursussen?
‘We zijn begonnen op een basisschool in Breda Noord. Een docent zag dat veel allochtone vrouwen op het schoolplein staan die nauwelijks contact hadden met de school. Ze kwamen niet naar ouderavonden, ze spraken nauwelijks Nederlands. Met haar heb ik het project gestart, met subsidie van de gemeente. Dit was een groep die zij niet konden bereiken. Omdat de partner meestal werkt, zitten zij niet in het uitkeringsbestand. Ze reageren niet op brieven, want die kunnen ze niet lezen. En het begrip inburgeren is nauwelijks bekend onder deze vrouwen, die al lang in Nederland zijn en in een klein wereldje tussen de school en het winkelcentrum leven.’
Hoe gingen jullie te werk?
‘De docent sprak ze aan: heb je zin om mee te doen? We vormden twee groepen van tien vrouwen – mixen van mannen en vrouwen is in dit stadium echt niet haalbaar. Vervolgens boden we één ochtend taalles, en één ochtend participatie-activiteiten. De vrouwen konden bijvoorbeeld meehelpen in de bibliotheek of met het opvangen van kinderen in de pauze. De lessen waren ook vaak aangepast aan de activiteiten: als het kinderboekenweek was, of ouderavond, praatten we daarover. Een deel van de cursus is empowering. Dit zijn vrouwen die alleen naar de dokter durven met hun zoontje van tien, die beter Nederlands spreekt. In rollenspellen werd nu vanuit de groep gezegd: pak zelf de telefoon! En dan moesten ze het daarna echt doen.’
Kunnen basisschooldocenten zomaar lesgeven aan volwassenen?
‘Niet iedereen. Maar het mooie was dat de directeuren meteen wisten wie daarvoor in waren. Zij werden vrijgeroosterd voor dit project en kregen een training van vijf dagdelen in NT2. Het goeie was, dat het echte schoolmeesters zijn, die benadrukten: het is niet vrijblijvend. Als je niet kunt, moet je afbellen. En in de loop van het jaar gingen de vrouwen zich steeds vrijer bewegen, ze zeiden: we willen computerles, we willen sporten. De stap naar inburgering gaat dan op een heel natuurlijke manier. Als ze eenmaal aan de gang zijn, willen ze verder.’
Bredase aanpak inburgering gaat landelijk
Allochtone vrouwen aanspreken op het schoolplein voor een taalcursus: het lijkt zo’n simpel idee. Ruud Schalken van stichting Doespraak…
Kunnen basisschooldocenten zomaar lesgeven aan volwassenen?
‘Niet iedereen. Maar het mooie was dat de directeuren meteen wisten wie daarvoor in waren. Zij werden vrijgeroosterd voor dit project en kregen een training van vijf dagdelen in NT2. Het goeie was, dat het echte schoolmeesters zijn, die benadrukten: het is niet vrijblijvend. Als je niet kunt, moet je afbellen. En in de loop van het jaar gingen de vrouwen zich steeds vrijer bewegen, ze zeiden: we willen computerles, we willen sporten. De stap naar inburgering gaat dan op een heel natuurlijke manier. Als ze eenmaal aan de gang zijn, willen ze verder.’
‘Niet iedereen. Maar het mooie was dat de directeuren meteen wisten wie daarvoor in waren. Zij werden vrijgeroosterd voor dit project en kregen een training van vijf dagdelen in NT2. Het goeie was, dat het echte schoolmeesters zijn, die benadrukten: het is niet vrijblijvend. Als je niet kunt, moet je afbellen. En in de loop van het jaar gingen de vrouwen zich steeds vrijer bewegen, ze zeiden: we willen computerles, we willen sporten. De stap naar inburgering gaat dan op een heel natuurlijke manier. Als ze eenmaal aan de gang zijn, willen ze verder.’
Reacties: 1
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
10.000 instapcursussen zijn een felicitatie waard? Wat is het integratiebeleid waard geweest dan? Ik blijf er moeite mee houden dat dit zoveel geld moet kosten, terwijl een CD en extra belastingtoeslag (steeds hoger) als men na redelijke tijd het gewenste niveau niet bereikt, heel wat geld zou besparen, dat ten goede kan komen aan andere achterstallige zaken.
De Nederlandse taal beheersen als Nederlands staatsburger is een eigen verantwoordelijkheid. De overheid is er alleen voor om dit te toetsen en er een sanctie aan te plakken als motivatie ontbreekt.
Men heeft binnen eigen kring heus wel ondersteuning bij het leren van mensen die de Nederlandse taal wel beheersen in woord en geschrift.
Men zal toch met de schaarser wordende algemene middelen pragmatischer moeten omgaan t.b.v. het algemeen belang! Dat horen we in de bekende verkiezingsretoriek vast weer niet.
Als de heer Cohen in debatten niet verder komt dan wat we tot nu horen polariseert de politiek nog meer. Wat hij nu zegt kan iedereen zich wel in vinden. Maar dan de praktijk.....De P van de PvdA staat bepaald niet voor Pragmatiek. Een andere voorman verandert de cultuur van de partij niet.
Het is bizar dat dit bij nog neutrale bewoordingen zoveel verschil maakt in peilingen.
Paul Scheffer in Nova vrijdagavond is een aanrader om te beluisteren.