Overslaan en naar de inhoud gaan

Veel bureaucratische rompslomp bij GGZ

Medewerkers binnen de geestelijke gezondheidszorg zijn veel tijd kwijt aan administratieve en bureaucratische rompslomp. Dat blijkt uit een…

Geen contact
Bijna een derde van de medewerkers (28 procent) heeft in het dagelijkse werk geen direct contact met patiënten. Van deze groep doen drie op de tien medewerkers administratief werk. De personeelsleden die wel zijn aangenomen voor behandeling dan wel verzorging van patiënten, besteden een derde van hun werk aan andere zaken dan die directe zorg aan de cliënt.

Nieuw personeel
Uit de inventarisatie blijkt, net als bij andere sectoren, dat de komende tien jaar veel nieuw personeel nodig zal zijn. Veel van de huidige medewerkers gaan dan met pensioen.

Vrouwen
Tegenwoordig worden steeds meer vrouwen aangenomen. Veel van die vrouwen werken in deeltijd en gaan over het algemeen eerder met pensioen dan hun mannelijke collega's. De onderzoekers verwachten dat er daarom extra personeel nodig zal zijn.

Tegenwoordig worden steeds meer vrouwen aangenomen. Veel van die vrouwen werken in deeltijd en gaan over het algemeen eerder met pensioen dan hun mannelijke collega's. De onderzoekers verwachten dat er daarom extra personeel nodig zal zijn.



Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

peter coopmans

GGZ-organisaties worden de afgelopen tien jaar geconfronteerd met een cultuuromslag, waarin zij meer dan vroeger bedrijfsmatiger en efficieinter moeten werken en verantwoording moeten afleggen door rapportages en data te registreren. ook is men overgegaan op zelforganisatie d.w.z. de hulpverlener moet zelf zijn eigen werk organiseren en veranwoorden. Het is dus logisch dat men dit niet leuk vindt en het ervaart als extra werkbelasting en het inhoudelijke werk verdringt. Mettertijd zal zich dit oplossen als er een generatie hulpverleners binnenstroomt, die gewend is dat combinatiewerk en eigen werk organiseren geleerd heeft. Deze generatie is zeer efficient en razendsnel in de automatisering. Dus nog even geduld en het probleem wordt vanzelf opgelost.

Op 5 augustus 2010, 11:45

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in