Overslaan en naar de inhoud gaan

Ombudsman: Amsterdam stopt bijstand te snel

De gemeente Amsterdam stopt de bijstand van mensen met een uitkering te snel. Dat concludeert de Gemeentelijke Ombudsman dinsdag in een…

 De hoofdstad zet een uitkering vaak stil als een klant niet verschijnt op een afspraak, zijn inkomstenverklaring niet opstuurt of andere informatie niet op tijd levert. Dat gebeurt zonder te controleren of iemand nog wel recht heeft op bijstand of wel in staat was de gevraagde gegevens te leveren. 
 
Maatwerk

In sommige gevallen blokkeert het computersysteem van de dienst Werk en Inkomen een uitkering automatisch, zonder dat een medewerker naar de zaak kijkt. 'Het ontbreekt aan maatwerk en een klantgerichte aanpak', concludeert de Ombudsman dan ook. 
 
Achterstand
Als een inwoner van de hoofdstad van wie de uitkering is stopgezet uiteindelijk wel weer geld krijgt, zit hij vaak al in de financiële problemen. Hij heeft dan een huurachterstand of zijn energie is afgesloten. De dienst Werk en Inkomen heeft aangegeven de door de Ombudsman aangegeven problemen te gaan oplossen. 

 

Verder lezen:
Na participatieplaats vaak geen baan (22/08/2008) 
Hulp aan uitkeringsontvanger niet toereikend (15/07/2008)

 

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in