Overslaan en naar de inhoud gaan

'Huishoudtoets met terugwerkende kracht afschaffen'

De huishoudtoets, die door veel gemeenten is stilgelegd, moet met terugwerkende kracht worden teruggedraait, vindt de SP.

De gevolgen van de strengere inkomenstoets voor gezinnen in de bijstand moeten volgens de SP met terugwerkende kracht worden teruggedraaid.

Sinds 1 januari
VVD en CDA hebben met D66, GroenLinks en de ChristenUnie in het crisisakkoord afgesproken de zogeheten huishoudtoets volgend jaar af te schaffen. Maar dat is niet genoeg volgens de SP, omdat de strengere toets sinds 1 januari dit jaar geldt voor nieuwe instroom in de bijstand en de afgelopen maanden al voor veel problemen zou hebben gezorgd in gezinnen.

Meldpunt
Dat stelt Tweede Kamerlid Sadet Karabulut van de SP in een zondag gepubliceerd rapport op basis van meldingen die bij haar partij zijn binnengekomen. Uit protest tegen de strengere toegangstoets tot de bijstand had de SP op 1 maart een meldpunt 'Armoede werkt niet' geopend. Daar zijn via internet in ongeveer 2 maanden tijd 557 meldingen binnengekomen.

Strenger
De huishoudtoets maakte deel uit van plannen voor een strengere bijstand van staatssecretaris Paul de Krom (Sociale Zaken). Door deze bezuiniging was voortaan nog maar één uitkering per gezin mogelijk en werd bij het vaststellen van recht op bijstand voortaan ook gekeken naar het inkomen van meerderjarige inwonende kinderen.

Lege handen
Bij ruim een derde van de meldingen bij de SP hebben ouders hun recht op een uitkering verloren, omdat hun kind werkt. Bij 13 procent heeft het kind geen recht meer op een uitkering, omdat de ouder werkt. In 14 procent van de gevallen staat het kind met lege handen, omdat de ouder AOW ontvangt. Verder is bij ruim een kwart van de meldingen de bijstand ingetrokken, omdat een ander gezinslid ook een beroep op het sociale vangnet moest doen.

Opgeschort
De oppositie heeft zich altijd fel verzet tegen de plannen van De Krom, omdat het ouders en kinderen financieel van elkaar afhankelijk zou maken of gezinnen uit elkaar zou trekken. Volwassen kinderen die net hun eerste baan hebben of werken naast hun opleiding, zouden gedwongen worden om te verhuizen. Volgens Karabulut is het goed dat gemeenten nu de uitvoering van de huishoudtoets hebben opgeschort, omdat de toets straks wordt afgeschaft. Maar volgens haar moeten ook de dossiers worden herzien van mensen die al zijn gedupeerd door de toets.



Opgeschort
De oppositie heeft zich altijd fel verzet tegen de plannen van De Krom, omdat het ouders en kinderen financieel van elkaar afhankelijk zou maken of gezinnen uit elkaar zou trekken. Volwassen kinderen die net hun eerste baan hebben of werken naast hun opleiding, zouden gedwongen worden om te verhuizen. Volgens Karabulut is het goed dat gemeenten nu de uitvoering van de huishoudtoets hebben opgeschort, omdat de toets straks wordt afgeschaft. Maar volgens haar moeten ook de dossiers worden herzien van mensen die al zijn gedupeerd door de toets.

De oppositie heeft zich altijd fel verzet tegen de plannen van De Krom, omdat het ouders en kinderen financieel van elkaar afhankelijk zou maken of gezinnen uit elkaar zou trekken. Volwassen kinderen die net hun eerste baan hebben of werken naast hun opleiding, zouden gedwongen worden om te verhuizen. Volgens Karabulut is het goed dat gemeenten nu de uitvoering van de huishoudtoets hebben opgeschort, omdat de toets straks wordt afgeschaft. Maar volgens haar moeten ook de dossiers worden herzien van mensen die al zijn gedupeerd door de toets.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 9

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Wil Reuvers

Dat de inkomenstoets te streng is, dat is wel evident. Maar een huishoudtoets gericht tegen het stapelen van uitkeringen achter een voordeur, daar hoor ik Karabulut van de SP niet over. Het pamperen van uitkeringsgerechtigden gaat lekker door bij de SP. Kennelijk heeft de SP nog steeds geen oog voor de hardwerkende belastingbetalers die het wel moeten opbrengen. En zelf een goed plan ontwikkelen daar heb ik ze ook nog niet over gehoord. Het blijft een one-liners partij. En dat wil na 12 september a.s. mee gaan regeren?

Op 7 mei 2012, 09:01
Kitty

De oppositie heeft zich altijd fel verzet tegen de plannen van De Krom, omdat het ouders en kinderen financieel van elkaar afhankelijk zou maken of gezinnen uit elkaar zou trekken. Volwassen kinderen die net hun eerste baan hebben of werken naast hun opleiding, zouden gedwongen worden om te verhuizen.
Mensen schijnen te vergeten dat de bijstand bedoelt is als laatste vangnet. Als je helemaal nergens meer een inkomen uit kan krijgen, dan maar de bijstand. En terecht dat dan naar het inkomen van het hele huishouden gekeken wordt. Dat mensen daarom als alleenverdiener vertrekken uit het huishouden is hun keuze. Ze worden er niet toe gedwongen.
Mensen met een bijstandsuitkering moeten ook niet vergeten dat hun uitkering wordt opgebracht door mensen buiten hun huishouding.

Op 7 mei 2012, 09:01
Harry Jacobs

Ik ben het inhoudelijk eens met de SP........maar om als niet deelnemer aan de nieuwe coalitie weer de boventoon te willen voeren doet mij verdriet. Toen de SP nodig was, waren ze er niet en nu willen ze weer mooi weer spelen. jammer.

Op 7 mei 2012, 10:22
Ron

Het kan niet zo zijn dat de belastingbetaler op moet draaien voor het feit dat een kind financieel uit de wind gehouden zou moeten worden.

Op 7 mei 2012, 11:24
Anja

ik snap dat het een hard gelach is voor mensen die op bijstandsniveau een inkomen hebben en nu weer voor hun ouders of kinderen moeten zorgen. aan de andere kant, dat was vroeger toch heel normaal, voor elkaar zorgen. en wat dacht je van de gezinnen waar een inkomen is dat hoger is dan de bijstandsnorm en waar nu weer een extra uitkering binnen gaat komen voor de kinderen of ouders. die dan vervolgens dus niet meer te motiveren zijn om in hun eigen inkomen te gaan voorzien want waarom zouden ze.
doe wat aan de gevallen waarin het inkomen op bijstandsniveau is zoals bijzondere bijstand voor de ziektekostenverzekering, maar laat deze regeling verder wel in stand.

Op 7 mei 2012, 14:59
Motek from Space

Hoe het vroeger was of hoe het elders is heeft weinig te maken met de omstandigheden van nu. Wie langer in de bijstand zit of op bijstandsniveau inkomen heeft: gezien de regelgeving op andere gebieden is dat niet zónder reden. Alleenstaanden, volledige of onvolledige gezinnen hebben stuk voor stuk te maken met lagere huurtoeslagen, hogere eigen risico, stijgende lasten etc, rest dat er minder aan voeding overblijft. Nibud zou het kostenplaatje in horen te brengen. Ook hoort rekening gehouden te worden met dat deze inkomensnorm, zelfs het inkomen tot 120% van deze norm, eerder als risico tot Armoede te boek staat. En dat er weinig tot geen perspectief is om via een vaste baan hogerop te kunnen komen. De woningmarkt heeft al het prijzenkaartje ivm het gezamelijke inkomen waardoor minder of geen huurtoeslag wordt gegeven. Lijkt me ook wel voldoende. Daarnaast is ook bekend dat kinderen die zelfstandig willen gaan wonen amper een woning kunnen vinden. Dat kinderen dus thuis wonen is vaak een gedwongen keuze.

Op 8 mei 2012, 11:00
Jose

Ik hoop om diverse redenen dat het met terugwerkende kracht wordt ingetrokken en de wetswijziging van jl. 01 januari van bijstandswet (WWB) ook. Allereerst wil ik zeggen dat wij met z'n allen trots kunnen zijn dat wij (nog wel) een goed sociaal zekerheidsstelsel hebben. Elk persoon met een inkomen betaalt betalsting en met dat geld zal altijd iets gedaan worden waar je als burger het niet mee eens bent; Ik huur een huis > betaal wel mee aan de HYPOTHEEKRENTE AFTREK; ik heb geen auto > betaal wel mee aan bouw / onderhoud wegen en zo kan ik nog wel 'n tijdje door gaan doorgaan. Daarnaast iemand die een bijstandsuitkering ontvangt heeft daar niet om gevraagd; trouwens, vóór de wetswijziging werd al rekening gehouden met inkomsten vn andere gezinsleden > uitkering werd verlaagd; nu bestaat het dat een uitkering of niet wordt toegekend of wordt beëindigd !!! En het is o zo gemakkelijk om ze te veroordelen. Hopelijk komen Ron en Kitty niet in zulke omstandigheden dat zij een bijstandsuitkering moeten aanvragen. Trouwens, volledige werkgelegenheid bestaat niet; wees blij dat je een baan hebt; je hebt dan structuur in je leven, sociale contacten, personeelsuitje, spaarloon, opleiding op kosten van werkgever wordt bekostigd. Achter één voordeur kunnen meer mensen met een betaalde baan wonen > lijkt mij niet meer dan billijk om deze inkomsten dan zwaarder te belasten, want de kosten kunnen worden gedeeld; ook geen kinderopvangvergoeding > door variabele werktijden en het flexwerken kunnen alle gezinsleden hun werktijden zodanig aanpassen dat voorschoolse en naschoolse opvang niet nodig is; het persoonsgebondenbudget (PGB) kan worden afgeschaft, want het niet is niet meer dan normaal dat je voor je hulpbehoevende ouder zorgt; ook al woon je mijlen ver weg. Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Ik zit in de uitvoering: het is erg lastig om het uit te voeren, tijdrovend, kans op fouten maken is daardoor groter geworden; PC'- programma's moeten worden aangepast. Zij die nu zo negatief zijn, toon enige empathie en oordeel niet zo snel; wees niet zo egoistisch; wees blij dat met ons belastinggelden ook goede dingen worden gedaan. Verdiep je in de materie en kijk naar de gevolgen van die huishoudtoets; wie is er mee geholpen? Ik denk niemand!!! Ook niet de economie >> geld moet rollen (niet over de balk smijten) anders is er geen economische groei en als er minder te besteden, dan gaat het slecht.

Op 10 mei 2012, 09:54
Chr. H. Brand

Het uitvoeren van de wet zal in mijn geval impliceren dat ik als 51 jarig chronisch ziek arbeidsgehandicapte - maar nog wel binnen mijn vermogen werkend -met pensioen wordt gestuurd om te overleven van een AOW uitkering samen met mijn hoogbejaarde moeder.
In het verleden ben ik tijdens ziekte door het GAK verkeerd voorgelicht en beoordeeld om uiteindelijk als arbeidgehandicapt - met de op een na hoogste afkeuring percentage - in de bijstand terecht te komen.
Het arbeidsbureau en de toenmalige sociale dienst konden niets voor mij doen op gronden van het geldend beleid. Ik heb hemel en aarde bewogen om niet nutteloos thuis te zitten. Met 39 voelde ik mij nog te jong om bij de pakken neer te zitten. Fysiek kon ik bitter weinig maar mentaal was alles 100% in orde. Via door mij bij officiële instanties afgedwongen keuringen en beoordelingen - zoals zelfs de sociale werkplaats - is mijn arbeidshandicap officieel vast komen te staan. Helaas kon niemand - anno 1999 - iets voor mij doen op basis van de toenmalige wetgeving. Gelukkig werd ik nog wel door de fiscus erkend als arbeidsgehandicapt en chronisch ziek waardoor ik nog iets van erkenning terugkreeg zij het via een omweg. Inmiddels is dit echter door de heer Wouter Bos ook niet meer mogelijk. Op geheel eigen initiatief heb ik een werkplek gezocht en gevonden met toestemming van de Gemeentelijk Sociale Dienst om als vrijwilliger te werken bij een lokaal museum. Inmiddels werk ik hier al ruim 12 jaar in de collectiebeheer naar mijn vermogen- zoals dit door de nieuwe wet van de heren Kamp en de Korte is geformuleerd - en dit wordt door de huidige instanties ook als zodanig erkend. Dit is voor mij het hoogst haalbare en ik werk aldus met veel plezier met een sociale erkenning - naar mijn vermogen, zij het in een onbetaalde functie in de publieke sector. Door mijn beperkte inkomen op bijstandsniveau voer ik samen met mijn hoogbejaarde bijna 80-jarige moeder een gezamenlijke huishouding. Hierdoor is mijn uitkering al minimaal , terwijl mijn moeder uitsluitend een gekorte AOW uitkering ontvangt. Door een chronische ziekte heeft zij echter nog wel een fiscale aftrek mogelijkheid. Als enig kind ben ik tegelijkertijd haar mantelzorger. Na een werkzaam leven vanaf haar zevende - grotendeels als zelfstandige - is zij noodgedwongen gestopt op 69 jarige leeftijd toen zij een kunstheup kreeg. Zelf ben ik met 9 jaar begonnen in het familiebedrijf en heb tot mijn ziekte jarenlang in de horeca gewerkt waar werkweken van 60 uur het minimum was.
Door mijn aandoening ben ik voor de rest van mijn leven afhankelijk van anderen - althans wat betreft mijn inkomen tenzij we het levensonderhoud gratis gaan maken. De realiteit is nu eenmaal dat er voor mijn generatie en de daaropvolgende in de westerse economie geen vast werk voor het leven meer is.De illusie van werk voor iedereen is met het verdwijnen van de productie-economie geen haalbare kaart. Er zullen slechts deeltijdbanen en projecten zijn waar je als valide persoon al moeite genoeg zult moeten doen om een tijdelijke werkkring te vinden. Als mindervalide kan ik bij het museum tenminste nog iets teruggeven aan de maatschappij en blijf ik deel uitmaken van het sociale leven / arbeidproces.
Helaas wordt dit door het uitvoeren van de huishoud/gezinsbijstand toets voor mij niet meer mogelijk. Door de samenvoeging van mijn bijstandsuitkering met de AOW van mijn moeder wordt mijn eigen bijstandsinkomen gereduceerd tot een kleine 200 euro per maand . Hiervan dien ik dan mijn verplichte ziektekostenverzekering af te dragen ad 120 euro en mijn medicijnen c.q. eigen risico die niet gecompenseerd worden. Ieder redelijk denkend mens zal meteen begrijpen dat ik hiervan niet meer kan leven, laat staan mijn werkzaamheden verrichten die ik nog kan en waarvoor ik net in februari een nieuw contract met de gemeente heb getekend. Een schijnverhuizing naar een eigen woning zit er niet in en zou uiteindelijk de gemeenschap meer geld kosten Er wordt dan tweemaal huurtoeslag betaald en wij zullen beiden eerder in aanmerking komen voor verstrekkingen uit de wet bijzondere bijstand en kwijtschelding van lokale belastingen. De uitvoering van de huishoudtoets heeft de gemeenschap al ruim 2500 euro gekost doordat mijn moeder dusdanig gestrest en vernederd was door de maatregel dat haar chronische darmaandoening zich manifesteerde in een hevige aanval na een rustperiode van enkele jaren. Hiervoor heeft zij een kostbaar onderzoek moeten laten ondergaan met de nodige extra medicatie.
De wet is op zich niet verkeerd: er zijn nu eenmaal excessen waar meerdere uitkeringen verstrekt worden aan valide personen die gezamenlijk een huishouding voeren. De kosten voor het wonen zijn deelbaar en ik geef de beleidsmakers ook gelijk om deze gevallen aan te pakken - tenminste als het aantoonbaar bespaart op overheidsuitgaven. De kritiek die ik heb is dat de beleidsmakers niet bekend zijn met de realiteit van de samenstelling van de gezinnen die zij denken aan te moeten pakken. Er is namelijk in het geheel geen hardheidsclausule ingebouwd voor bijvoorbeeld chronisch zieken en inwonende mantelzorgers. Men gaat er lukraak vanuit dat alle samenwonenden met uitkeringen valide mensen zijn die - soms terecht - te ongemotiveerd zijn om te werken. Daar waar gepensioneerden worden getroffen is de maatregel zeer draconisch en uiterst dubieus. AOW is geen uitkering maar een sociaal recht waarvoor in het verleden is bijgedragen. Op slinkse wijze wordt er gekort op de AOW door de ontvangers hiervan te verplichten een deel af te staan aan hun medebewoners die door omstandigheden bij hen inwonen.
De wet heeft overduidelijk grote inschattings- en uitvoeringsfouten en veroordeelt een groep mensen waar het niet voor is bedoeld tot de bedelstaf zonder dat zij zij hiervoor kunnen verzetten. De beslissing van Lente/Kunduz coalitie is m.i. zeer terecht en een onmiddellijke herijking c.q. opschorten van de wet lijkt op zijn plaats.

Op 11 mei 2012, 01:39
Akkerman

Ik wil even terug komen over dat gepamper wat ik bij iemand hier lees.. Wel eens gehoord van mensen die alleen vanuit de bijstand een baan kunnen krijgen? Omdat je een arbeidshandicap hebt en dol graag wilt werken maar dit bij een gewone baas niet lukt..!! Ik heb hiervoor 8 jaar een aanvullende bijstand gehad dus werk wel voor mijn geld maar verdien niet genoeg om rond te komen.. En ben was dol blij dat ik 3 jaar terug in een subsidiebaan kon stappen wat ik met plezier gedaan heb 2 jaar lang.. En toen raakten de potten op naar een gevecht dat ze eigenlijks contractbreuk wilden doen.. Heb ik het kunnen redden dat het echt 2 volle jaren waren..En nu en jaar verder en 11 maanden WW zit ik thuis en moet ik maar een baan zoeken.. Omdat ik nog thuiswonend kind ben wordt je hier wel weer de dupe van en wat zegt sociale zaken van de gemeente zoek maar werk, en wetende dat je een indicatie hebt.. En als ik weer in de WWB zou kunnen komen graag dan ben ik er zoweer uit omdat ze me moeten helpen.. En als je nu komt niks aan mij willen doen als Niet uitkeringsgerechtige.. dat kan ook niet!! Dus niet iederen over 1 kam scheren er zijn ook veel die in de bijstand zitten die wel willen werken graag zelfs.. Maar dat wordt ons niet gegunt..

Op 14 mei 2012, 16:39

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in