Overslaan en naar de inhoud gaan

Out-of-office reply moet klantvriendelijker

Burgerlink, de organisatie die de link vormt tussen overheid en burger in de digitale samenleving, wil een richtlijn voor out-of-office…

Klantonvriendelijk
‘Zeer klantonvriendelijk’, oordeelt Poelmans. Dat beseft de gemeente zelf ook. De spelregels voor afwezigheidsmelding zijn naar aanleiding van het akkefietje nog eens onder de aandacht gebracht van alle gemeente-ambtenaren, meldt het Eindhovens Dagblad. In een fatsoenlijk out-of-office staat niet alleen de duur van de afwezigheid vermeld, maar ook de naam van de vervangende collega.

‘Zeer klantonvriendelijk’, oordeelt Poelmans. Dat beseft de gemeente zelf ook. De spelregels voor afwezigheidsmelding zijn naar aanleiding van het akkefietje nog eens onder de aandacht gebracht van alle gemeente-ambtenaren, meldt het Eindhovens Dagblad. In een fatsoenlijk out-of-office staat niet alleen de duur van de afwezigheid vermeld, maar ook de naam van de vervangende collega.

Gedragslijn
Het kan geen kwaad om dat van hoger hand nog eens onder de aandacht van ambtenaren te brengen, vindt Poelmans. Eerder stelde Burgerlink algemene emailgedragslijnen op om de communicatie tussen burger en overheid te vergemakkelijken. Ook pakte zij de ‘disclaimer’ onder aan elektronische boodschappen aan, die dreigde te verworden tot een bureaucratisch abracadabra. Die is nu vervangen door een zogenaamde ‘proclaimer’. Veel gemeenten maken daar gebruik van.

 

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Standaard tekst
Gemeenten zijn niet verplicht om de richtlijnen van Burgerlink te volgen. ‘Dat is de verantwoordelijkheid van organisaties zelf en zal van stedelijke tot plattelandsgemeente verschillen’, aldus Poelmans. ‘Maar als ik dit zo hoor, denk ik dat het goed is om aandacht te vragen voor een goede out-of-office reply. Wellicht ontwikkelen we een standaard tekst.’ Houd dus deze website in de gaten voor een vervolg. Als u dan niet op vakantie bent, tenminste.

 

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 8

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Els

De genoemde out-of-office reply staat letterlijk als tip in het blad C, het magazine van de vereniging voor communicatie Logeion (editie: 6 juli)

Op 31 juli 2009, 09:45
Matt Poelmans

Wat is de "genoemde" tekst? Jammer dat alleen leden daarvan kunnen profiteren.

Op 31 juli 2009, 13:28
Els

Met 'genoemde tekst' bedoel ik de klantonvriendelijke versie van een out -of-office reply. Die staat in dat blad, als suggestie voor een 'rigoureuse' afwezigheidsmelding. Ik denk dat het magazine wel op te vragen is bij Logeoin.

Op 31 juli 2009, 13:35
Theo

De link in de tekst die een koppeling moet leggen naar de emailgedragslijnen brengt je bij burgerlink op de site, maar er ontgaat mij iets maar dat waar naar verwezen wordt zie ik niet en met zoeken kom ik alleen in abstracties iets tegen, niets concreets. Als ik iets over het hoofd zie, heb ik een leermoment anders is er een leermoment met hand in eigen boezem voor de organisatie.

Op 31 juli 2009, 14:02
Paul Jansen

Mijn verwachting van 'de overheid' is toch vooral NOOIT een 'out-of-office' bericht te ontvangen! In verreweg de meeste gevallen sturen burgers een bericht aan, inderdaad, 'een overheid' en niet aan een persoon (specifieke ambtenaar). Maar zelfs als, om welke reden dan ook, een specifieke ambtenaar wordt aangeschreven, en die is op vakantie, dan is het enige 'klantvriendelijke' wat die overheid kan )nee: moet) doen het bericht volledig automatisch doorsturen naar de 'vervangende collega'. En die beantwoord dan de betreffende Burger op zijn/haar vraag, zonder dat de burger met vakanties en snipperdagen van individuele ambtenaren wordt lastig gevallen. Kijk, dat is 'klantvriendelijk'.

Op 31 juli 2009, 16:28
Matt Poelmans

@Paul Jansen. Het gemak van doorkiesnummers of e-mailadressen op naam is dat je de persoon in kwestie direct bereikt. Die moet dus een handeling (laten) verrichten waarmee doorschakelen wordt ingesteld.
@Els. Inderdaad vreemd dat voorlichters zo'n slecht voorbeeld geven. Correcte bejegening schrijft voor dat je een alternatief biedt indien je niet bereikbaar bent. Trek een parallel met de telefoon, waar bij afwezigheid een beller wordt doorgeschakeld of kan vragen om te worden teruggebeld. Kan op vergelijkbare wijze bij e-mail en dat gebeurt ook meestal.
@Theo. De verwijzing die de redactie heeft ingevoegd is inderdaad te algemeen, beter is:
http://burger.overheid.nl/e-mailgedragslijn

Op 3 augustus 2009, 09:00
Webredactie

De e-mailgedragslijn is nu rechtstreeks gelinkt in het artikel

Op 3 augustus 2009, 10:03
Paul Jansen

Dank Matt: je bent het blijkbaar helemaal met me eens en hebt dus ook meteen de Burgerlink-instructie geschreven die " van hoger hand nog eens onder de aandacht van ambtenaren" gebracht zou moeten worden, althans zo lees ik het:: "Soms is een abmtenaar afwezig. Klantvriendelijk is de Burger daarmee niet lastig te vallen, maar de boodschap van de Burger automatisch naar de wel aanwezige / vervangende collega door te zetten. Die [afwezige ambtenaar] moet dus een handeling (laten) verrichten waarmee doorschakelen wordt ingesteld."
Wanneer wordt dit aan http://burger.overheid.nl/e-mailgedragslijn toegevoegd?

Op 13 augustus 2009, 16:24

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

ad comes here

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in