In het sociaal domein proberen we oplossingen te vinden die passen bij wat mensen nodig hebben. Dit vraagt nabijheid: niet alleen achter een bureau zitten, maar tijd maken om te praten met inwoners. Om buurtverenigingen en sportclubs te bezoeken, een kop koffie te drinken en regelmatig de wijk in te gaan. Dichtbij zijn is geen luxe, maar een voorwaarde voor maatwerk en beleid dat wordt gedragen door de mensen voor wie het is bedoeld.
Dichtbij
In het sociaal domein draait het om een wisselwerking waarin praktijkervaring, kennis en data elkaar versterken.
Tegelijk is het werkveld complex: van een zeker en toereikend inkomen tot Wmo, jeugd en lokale zorg. Bestaanszekerheid is een dak boven je hoofd en toegang tot zorg. Samenwerking is dus cruciaal.
Niet alleen binnen de gemeente, bijvoorbeeld tussen de afdelingen Bouwen en Zorg en Welzijn, maar ook met externe partners. Alleen door dat samenspel te organiseren ontstaat een samenhangend geheel waarin inwoners daadwerkelijk worden gehoord en geholpen.
Fouten zie ik niet als falen, maar als een kans om beter samen te werken met de mensen voor wie we het doen
Het vraagt ook lef. ‘Het werkt niet om vooraf van iedere euro precies te willen weten wat de opbrengsten zijn’, zegt bijzonder hoogleraar Amaranta de Haan op pagina 10 over gemeentelijke investeringen in de pedagogische basis. Je hoeft inderdaad niet eerst zeker te weten dat een initiatief slaagt voordat je erin investeert. Om te ontdekken wat werkt en bijdraagt aan het welzijn van inwoners, moet je samen met hen nieuwe ideeën vormgeven en uitproberen. Wel is het belangrijk om te blijven monitoren. Met goede data krijgen we zicht op resultaten en mogelijke verbeterpunten. Dan wordt het ook makkelijker om van andere wijken en gemeenten te leren en succesvolle aanpakken breder te delen.
Ook fouten maken hoort erbij. Zelfs in zorgvuldig geregisseerde projecten en processen kan het misgaan. Het gaat erom die fouten te erkennen, ervan te leren en actief het contact met inwoners te herstellen. Zo kun je begrip en vertrouwen terugwinnen. Fouten zie ik niet als falen, maar als een kans om beter samen te werken met de mensen voor wie we het doen.
Divosa speelt bij dit alles een verbindende rol. Ik vind het belangrijk dat ons bureau en onze leden dicht bij elkaar staan. Met regionale bijeenkomsten en gesprekken maken we het mogelijk om inzichten uit te wisselen, trends op te pikken en gezamenlijke oplossingen te ontwikkelen. Het draait om een wisselwerking waarin praktijkervaring, kennis en data elkaar versterken.
Voor 2026 wens ik dat jouw gemeente of organisatie nog sterker het contact met inwoners blijft zoeken, dat leren, onderzoeken én actie ondernemen vanzelfsprekend worden en dat Divosa haar leden nog vaker weet te vinden.
Victor Everhardt, voorzitter van Divosa

Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.