Energieleveranciers en schuldhulpverlening hebben afspraken gemaakt om te voorkomen dat mensen met schulden worden afgesloten van gas en stroom. Gemeenten worden sneller ingeschakeld om schuldhulpverlening te bieden.
Mensen met schulden niet afgesloten van energie
Energieleveranciers en schuldhulpverlening hebben afspraken gemaakt om te voorkomen dat mensen met schulden in de kou komen te zitten.
Het hele jaar
Energie-Nederland, de organisatie van de leveranciers, en de NVVK (schuldhulpverlening en sociale kredietverlening) geven met de woensdag ondertekende afspraken uitwerking aan een regeling van de overheid. Eerder was al geregeld dat energiebedrijven schuldenaren niet mogen afsluiten in de periode tussen oktober en april. Nu geldt dat voor het hele jaar.
Ook drinkwater
Vergelijkbare afspraken met de koepel van drinkwaterbedrijven zijn in de maak, meldt de voorzitter van de NVVK, Joke de Kock. ‘Bed, bad en brood zijn basisbehoeften. Die moet je veiligstellen.’
Brief
De Kock is erg blij met de afspraken. Energiebedrijven zullen voortaan bij een betaalachterstand van twee maanden een brief aan hun klant sturen om ze te wijzen op de schuldhulpverlening. Indien gewenst stuurt het energiebedrijf zelf de contactgegevens door naar de lokale hulpverleners. De gemeentelijke schuldhulp wordt op die manier beter gevonden, verwacht de Kock.
Te laat
‘Je ziet dat mensen vaak te laat bij ons binnen komen. En de energierekening loopt vrij snel op, want dat is een van de eerste rekeningen die mensen voor zich uit schuiven, omdat ze denken: Het energiebedrijf sluit me niet zo snel af.’
Meewerken aan oplossing
Volgens afspraak worden de klanten niet afgesloten wanneer ze meewerken aan een oplossing voor hun betaalproblemen. ‘We zorgen er met de cliënt voor dat het maandelijkse voorschot wordt betaald, zodat de schuld in elk geval niet verder oploopt.’ Soms is er meer tijd nodig om het inkomen te ‘repareren’, zegt de Kock. ‘Wij informeren daarover de energieleverancier, zodat die weet dat er geen sprake is van niet-willen, maar van niet-kunnen.’
Verkeerde keuzes
De vraag naar schuldhulpverlening neemt toe door de economische crisis. De Kock: ‘De financiële problemen van mensen groeien met de dag. En onder druk van schuldeisers maken mensen soms de verkeerde keuzes. Met deze afspraken kunnen we hen daartegen beschermen.’
Reacties: 4
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Het zou wettelijk geregeld moeten zijn dat energieleveranciers (elektriciteit en gas) en waterleveranciers (minimaal twee weken) voordat men daadwerkelijk over gaat tot afsluiting hulpinstanties (lees o.a. gemeente) hiervan in kennis te stellen zodat deze tijdig kunnen ingrijpen. Hierdoor kan o.a. onnodig dierenleed voorkomen worden.
De kosten berekenen ze wel weer door op de andere klanten. 8 van de 10 mensen die schulden hebben, hebben dit aan zichzelf te danken. Te lang feest gevierd. De belastingbetaler moet hier maar weer voor boeten. Triest hoor.
In dit artikel staat veel belangrijke informatie die je meot weten als je word afgesloten van energie. https://www.onlineenergievergelijker.nl/afsluiti …
Ik mag toch wel hopen dat betalingsachterstanden bij mensen met criminele activiteiten (drugskwekerijen e.d.) zijn uitgezonderd en NOOIT meer worden aangesloten?