Definitie
Dat blijkt uit onderzoek van het SCO Kohnstamm Instituut onder 35 gemeenten, in opdracht van multicultureel instituut Forum. Onderwijsspecialist Zeki Arslan van Forum is vooral verbaasd over het feit dat er nog geen overeenstemming is over de definitie van etnische segregatie. ‘Zowel landelijk als lokaal moet gekozen worden voor een heldere definitie met draagvlak. Ook opvallend is de beperkte aandacht voor het voortgezet onderwijs en dat de marginale rol van de ouders. Er heerst veel vrijblijvendheid en er gebeurt weinig concreets.’
Gemeenten pakken segregatie niet aan
Lokale overheden doen te weinig aan segregatie tussen witte en zwarte scholen. Bijna de helft van de gemeenten maakt geen afspraken met…
Pilots
Ten opzichte van eenzelfde onderzoek in 2007 is niet veel veranderd in de aanpak van gemeenten. Arslan noemt de initiatieven van staatsecretaris Dijksma wel gedurfd en sympathiek. ‘Zij heeft veranderingen doorgevoerd door in zeven gemeenten pilots op te zetten met experimenten, ze heeft structuren aangebracht en er is meer politieke aandacht voor segregatie tussen scholen. Steden als Nijmegen, Deventer en Eindhoven gaan er serieuzer mee om en hebben nu ook de middelen.’
Uitvoering
Problemen liggen vooral in de uitvoering. ‘Er zijn convenanten, maar het blijft bij succes boeken op papier. Concreet gebeurt weinig in de richting van draagvlak. De omslag moet nog gemaakt worden.’ Opmerkelijk is dat gemeenten aangeven segregatie geen belangrijk probleem te vinden, omdat zij zich bijvoorbeeld meer richten op onderwijskansen in het algemeen. ‘De landelijke overheid moet hen overtuigen dat zij een plicht hebben segregatie aan te pakken’, aldus Arslan. ‘Gemeenten zouden helder en duidelijk moeten formuleren waarom gemengd onderwijs noodzakelijk is.’
Draagvlak
Er zijn vele mogelijkheden om segregatie op scholen aan te pakken. ‘Je kunt voorscholen koppelen aan gewone scholen, ouderinitiatieven stimuleren, dubbele wachtlijsten of een acceptatieplicht instellen of ouders beter informeren.’ Elke aanpak die niet afgestemd is met ouders kan echter vastlopen. ‘Daarom moeten schoolbesturen en gemeenten met hen in gesprek. Er is behoorlijk draagvlak en sympathie bij ouders voor gemengd onderwijs. Het is goed voor de ontwikkeling en prestaties van kinderen en voor de onderlinge verhoudingen. Maar ouders willen wel ondersteuning en serieus genomen worden.’