Nederlandse jongeren zouden tot hun 23ste jaar verplicht naar school moeten als zij nog geen zogeheten startkwalificatie hebben, vindt de Rotterdamse onderwijswethouder Hugo de Jonge (CDA). Hij zou daar graag mee willen experimenteren in Rotterdam-Zuid, zo schrijft hij in een brief aan minister Marja van Bijsterveldt van Onderwijs.
Wethouder wil verplicht onderwijs tot 23 jaar
De Rotterdamse onderwijswethouder Hugo de Jonge (CDA) wil dat jongeren verplicht tot hun 23ste naar school gaan als ze nog geen…
Schoolverlaters
Directe aanleiding voor deze maatregel is de aanpak van het aantal voortijdige schoolverlaters. In Rotterdam stagneerde de daling afgelopen schooljaar, terwijl De Jonge juist met maatregelen de aanval op het vroegtijdig schoolverlaten had geopend.
Kwalificatieplicht
In de brief pleit de wethouder voor andere maatregelen, omdat ,,als er geen mogelijkheid komt tot handhaving van de kwalificatieplicht boven de 18 jaar, de effecten op daling van de cijfers marginaal blijven’’. Jongeren mogen pas van school als zij een startkwalificatie van minimaal vwo, havo of mbo-niveau 2 hebben. Hij wil experimenteren in wijken in Rotterdam Zuid omdat die deel uitmaken van het nationale programma Kwaliteitssprong Zuid. Deze wijken moeten op verschillende terreinen weer beter leefbaar worden gemaakt. Ook relatief veel jongeren daar moeten weer terug naar school of gaan werken.
Extra maatregelen
,,Het probleem van voortijdig schoolverlaten is vooral een probleem van de leerlingen die 18 jaar en ouder zijn. Bijna 80 procent van de voortijdige schoolverlaters in onze stad was in het schooljaar 2010/2011 ouder dan 18 jaar. De huidige doelstelling is om landelijk het aantal voortijdige schoolverlaters terug te brengen tot 25.000. Om dat te halen, moeten we fors extra maatregelen nemen.’’
Geen dwangmiddelen
Om het verzuim van die groep aan te pakken, heeft de wethouder geen dwangmiddelen. ,,De afname van het voortijdig schoolverlaten in deze leeftijdsgroep is teleurstellend laag: bij de 18-jarigen was dat een schamele 1,1 procent, bij de 19-jarigen 4,2 procent. Terwijl we bij 16- en 17-jarigen het aantal uitvallers zagen verminderen met respectievelijk 37 procent en 47 procent.’’
Geen dwangmiddelen
Om het verzuim van die groep aan te pakken, heeft de wethouder geen dwangmiddelen. ,,De afname van het voortijdig schoolverlaten in deze leeftijdsgroep is teleurstellend laag: bij de 18-jarigen was dat een schamele 1,1 procent, bij de 19-jarigen 4,2 procent. Terwijl we bij 16- en 17-jarigen het aantal uitvallers zagen verminderen met respectievelijk 37 procent en 47 procent.’’
Om het verzuim van die groep aan te pakken, heeft de wethouder geen dwangmiddelen. ,,De afname van het voortijdig schoolverlaten in deze leeftijdsgroep is teleurstellend laag: bij de 18-jarigen was dat een schamele 1,1 procent, bij de 19-jarigen 4,2 procent. Terwijl we bij 16- en 17-jarigen het aantal uitvallers zagen verminderen met respectievelijk 37 procent en 47 procent.’’
Om het verzuim van die groep aan te pakken, heeft de wethouder geen dwangmiddelen. ,,De afname van het voortijdig schoolverlaten in deze leeftijdsgroep is teleurstellend laag: bij de 18-jarigen was dat een schamele 1,1 procent, bij de 19-jarigen 4,2 procent. Terwijl we bij 16- en 17-jarigen het aantal uitvallers zagen verminderen met respectievelijk 37 procent en 47 procent.’’
Reacties: 4
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Wat moeten ze daar dan? Op die school bedoel ik. Wat een nonsens. Weer een balletje opgooien, in het nieuws en dan weer wegwezen. Iedereen die na zijn/haar schooltijd niet is gekwalificeerd, verplicht aan het werk en geen uitkering.
Er wordt nog steeds in termen gesproken van opleidingen, als VMBO en MAVO of MBO niveau. MBO niveau? Wat is dat? Niks kennen en kunnen, dat is het. Niks nog langer scholen en eindeloos rekken op Staatskosten. Ruimschoots werk in allerhande branches waar ze aan de slag zouden moeten. Van kiezen is geen sprake als je niks kunt. Er is niets tegen een vervroegde schoolverlater, zoalng hij of zij maar zorgt voor een eigen inkomen. Ongeschoold werk is ook werk. Misschien zijn ze daarin beter en gelukkiger. Kwaliteitsprong Zuid? Alweer zo'n kreet. Er valt daar helemaal niets te kwaliteitenin Rotterdam -Zuid. De oorspronkelijke bewoners zijn al lang weg daar. Daar doen ze nu handeltjes en wandeltjes bij de vleet en dat allemaal zonder papieren of vergunning. Gaan we weer integreren? Participeren en anders niks. Dan ben je goed bezig. Maar deze wethouder? Een blaaskaak. Zeepbellen blazen doet hij en wil dan de levensduur van die bellen verlengen. Pffffff.
Eerst de Lpw aanpassen. Anders heb je geen poot om op te staan
Een erg slecht idee! Er is nu eenmaal een belangrijk deel van de jongeren die niet kan of wil leren. Ik heb daar nu vijf jaar les aan gegeven (niveau 1 en niveau 2) en ben tot de overtuiging gekomen dat het zinloos is. Ze kunnen niet, ze willen niet en ze raken ontzettend gefrustreerd door de dagelijkse confrontatie met iets waar ze zoveel weerzin tegen koesteren en vaak een steeds grotere hekel aan krijgen.
Niemand vindt het immers leuk om dingen te doen waar je niet goed in bent en om daar dan ook dagelijks mee geconfronteerd te worden. Je kunt jongeren op deze niveaus ook nauwelijks iets leren door dat gebrek aan motivatie. Bovendien houdt een startkwalificatie niks in, dat gaat letterlijk over hoe je vakken moet vullen bijvoorbeeld. Het is niveau is verschrikkelijk laag.
Dus laat die jongeren toch lekker werken. Dat is veel beter voor hun gevoel voor eigenwaarde en geluk. Dan zul je zien dat ze zich ook beter ontwikkelen en misschien later - als ze daar ooit aan toe zijn - wel avondopleidingen gaan doen. Als ze dan gemotiveerd zijn, dan kunnen ze het wel.
Maar nu is het echt zielig om een deel van deze vaak geweldige jongeren zo lang in het onderwijs te houden. Geef ze hun eigenwaarde terug, laat ze werken, geld verdienen ipv de laagste regionen van het onderwijs te bezetten waar ze alleen maar een minderwaardigheidscomplex van krijgen.
Net als vroeger, gewoon lekker aan het werk op hun zestiende. Dat geeft ze eigenwaarde en status.
Laat deze jongeren in een Leer Werk Trajekt onder vakkundige begeleiding 4 dagen werken in een vakrichting die ze leuk vinden! De combinatie 4 dagen werken en 1 of 2 dag(en) school met vakgerichte theoretische kennisinstructie doet wonderen! Zelf ben ik jaren docent/personal coach in deze doelgroep geweest en ik heb geconstateerd dat de combi jongere/bedrijfsleven en school ideaal is, omdat je deze niet uit het oog verliest en bij kunt sturen wanneer dat nodig is. Een goede relatie opbouwen hierin is wel een belangrijk uitgangspunt met de jongere. Wanneer deze (werk)student dan ouder is ziet men vaak wel nut/noodzaak van een diploma in. Men is dan beter gemotiveerd en werkt dan naar een einddoel toe vanuit eigen motivatie!!!
Dit werkt kostenbesparend op langere termijn. Dus meer maatwerk voor de (probleem)jongere aansluitend bij zijn/haar wensen! Dus samen met de jongere bottom up denken/handelen i.p.v. top down.