Overslaan en naar de inhoud gaan

Snelle trein naar Noorden komt later

De NS heeft de snellere treinverbinding vanuit Breda en Rotterdam via Amsterdam naar Noord- en Oost-Nederland uitgesteld, omdat de levering…

De NS heeft de snellere treinverbinding vanuit Breda en Rotterdam via Amsterdam naar Noord- en Oost-Nederland uitgesteld, omdat de levering van de nieuwe intercitytreinen (ICNG) deels is vertraagd. De nieuwe verbinding moest in 2023 in gebruik worden genomen, maar dat wordt door de coronacrisis nu niet eerder dan 2024.

Corona

De ICNG wordt gebouwd door de Franse fabrikant Alstom. Dit bedrijf heeft als gevolg van de COVID-19-uitbraak vertraging opgelopen in het bouwen en testen van de intercity's. Dit komt onder meer doordat medewerkers in quarantaine hebben gezeten, door internationale en binnenlandse reisrestricties, en door de vertraagde levering van onderdelen.

 

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Aanspreken

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur betreurt de vertraging, schrijft ze in een brief aan de Tweede Kamer. Ze gaat de NS aanspreken om de verbinding zo snel mogelijk alsnog in te voeren.

Vanaf 2022 wil de NS de nieuwe ICNG (Intercity Nieuwe Generatie) geleidelijk in gebruik nemen. Deze moet eerst tussen Amsterdam, Rotterdam en Breda gaan rijden en daarna tussen Den Haag en Eindhoven. Zodra er genoeg toestellen van de ICNG in Nederland kunnen rijden, moet de trein vanaf de Hogesnelheidslijn tussen Rotterdam, Breda en Schiphol naar Groningen en Enschede gaan rijden. In eerste instantie rijdt de trein met 160 kilometer per uur, maar zodra deze op alle trajecten is doorgevoerd en goed functioneert, kan dat opgevoerd worden naar 200 kilometer per uur.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

 

Sprinter

Met de nieuwe dienstregeling van 2022 wil de NS ook zes treinen per dag laten rijden tussen Schiphol en Rotterdam, tussen Nijmegen en Schiphol en tussen Dordrecht en Rotterdam. Na de introductie van de ICNG moet er ook een nieuwe sprinter gaan rijden tussen Hoofddorp, Schiphol en Amsterdam Centraal. (ANP)

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hans

Goed zo! Wij hebben in het Noorden geen enkele behoefte aan snellere treinen van en naar de Randstad. Ons prachtige eiland zit al tjokvol met trendsettende, snoevende patjepeëers uit Amsterdam, die alleen met osm (afkorting voor ons soort mensen) omgaan. Maar we draaien ze met plezier nog een poot uit!

Op 17 februari 2021, 22:00
H. Wiersma

Zo te lezen kan het geld inderdaad beter worden gebruikt voor de verdere ontwikkeling van de Randstad.

Op 18 februari 2021, 10:19
pieter

het noorden is zeer geschikt voor de bouw van zonneparken en de plaatsing van windmolens, hoewel windmolens nu ook in Amsterdam worden geplaatst en daar tot negatieve reacties leiden (voor windmolens maar niet hier, nimby dus)

Op 18 februari 2021, 11:19
Zandkruuer

Laatste alinea: '... wil de NS ook zes treinen per dag laten rijden tussen ...' Dat lijkt mij erg weinig.

Op 18 februari 2021, 19:08

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in