Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Burgemeester Meerssen: de schrik zit er goed in

'De mensen in Meerssen zijn enorm geschrokken.' Dat zei burgemeester Mirjam Clermonts van Meerssen zaterdagavond nadat een vrachtvliegtuig eerder die dag na een explosie onderdelen van een motor verloor. Onderdelen die als een regen boven Meerssen naar beneden vielen. 'Op een dag als vandaag waren er heel veel mensen buiten met dit mooie weer. Ze hebben dit heel intens beleefd. De schrik zit er goed in!'

20 februari 2021
vliegtuig-boven-huizen.jpg

'De mensen in Meerssen zijn enorm geschrokken.' Dat zei burgemeester Mirjam Clermonts van Meerssen zaterdagavond nadat een vrachtvliegtuig eerder die dag na een explosie onderdelen van een motor verloor. Onderdelen die als een regen boven Meerssen naar beneden vielen. 'Op een dag als vandaag waren er heel veel mensen buiten met dit mooie weer. Ze hebben dit heel intens beleefd. De schrik zit er goed in!'

Schrik en onrust

Clermonts liet zich zaterdag na het incident op de getroffen plekken in Meerssen zien om er met mensen te praten en vooral naar hen te luisteren, zei ze. 'In Meerssen zijn er nogal wat zorgen over de luchthaven. Ten principale is luchtvaart een veilige manier van vervoer, maar dat doet niks af aan de schrik en onrust die dit bij de mensen oproept.'


'Een regen van brokstukken'
Mensen in Meerssen hoorden twee knallen, gevolgd door steekvlammen uit de linkermotor, gevolgd door gekletter van vallend metaal. 'Een regen van brokstukken', zei een bewoner. Iedereen rende naar beschutte plekken om zich tegen de omlaag keilende metalen brokstukken te beschermen. De stukken die omlaag kwamen en op de grond, auto's, mensen en daken vielen waren gloeiend heet.

Twee lichtgewonden
Diverse auto’s en woningen zijn beschadigd. Volgens een brandweerwoordvoerder is een brokstuk neergekomen op een oudere vrouw, die daardoor licht letsel opliep. Zij is naar het ziekenhuis vervoerd. Volgens de brandweer is ook een kind lichtgewond geraakt. Het kind kreeg brandwonden aan de handen toen het een brokstuk wilde oppakken en is ter plaatse behandeld.

Verkennend onderzoek OVV

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) start een verkennend onderzoek naar de motorbrand van het vrachtvliegtuig van maatschappij Longtail Aviation die direct na het opstijgen ontstond. Het betrof een Boeing 747-400 die onderweg was van Maastricht Aachen Airport naar New York. Na het opstijgen zijn in de omgeving metaaldelen naar beneden gevallen. Het toestel is op drie motoren verder gevlogen en in het Belgische Luik geland. 

Een verkennend onderzoek door de OVV houdt in dat onderzoekers feiten verzamelen om te bepalen of er een uitgebreid onderzoek nodig is. Daarvoor gaat de OVV gesprekken aan met de plaatselijke autoriteiten, hulpdiensten en de luchthaven. Ook het Team Luchtvaarttoezicht van de nationale politie doet onderzoek naar het incident met het vrachtvliegtuig. De afdeling bekijkt of er sprake is van verwijtbare schuld, meldt de politie. Dit politieonderzoek staat los van de verkenning van de Onderzoeksraad voor Veiligheid. 

Brokstukken laten liggen
Een woordvoerder van Longtail Aviation zegt dat de luchtvaartmaatschappij haar volledige medewerking verleent aan de onderzoeken. De oorzaak van het uitvallen van de motor is nog niet bekend, zegt deze. Mogelijk hebben de motorbladen tijdens de start iets aangezogen, oppert hij. Intussen zijn hulpdiensten in Meerssen in de omgeving van de Sint Josephstraat begonnen met het inventariseren van de locaties waar de metaalonderdelen naar beneden zijn gevallen. De politie vraagt nadrukkelijk de brokstukken te laten liggen en eventuele schade te melden bij de verzekeringsmaatschappij.

Chemelot

Als het vrachtvliegtuig niet naar het zuiden, maar naar het noorden was gevlogen en de brokstukken van de motor op industrieterrein Chemelot terecht waren gekomen, was de ramp niet te overzien geweest. 'Dan hadden we een inferno gehad.' Dat zegt Lou Wanten, voorzitter van het burgerinitiatief Omwonenden Maastricht Aachen Airport (MAA).


'Dit hadden we niet eerder'
Het burgerinitiatief heeft grote bezwaren tegen de aanwezigheid van het vliegveld pal aan de bebouwde kom van Meerssen en vlakbij Beek en industrieterrein Chemelot. 'We zijn hier intussen gewend dat pannen van de daken waaien door laag overvliegende toestellen. Maar dit hadden we niet eerder', zei hij zaterdag.


'Zo dicht op de bebouwde kom'

'Ons wordt gezegd dat er niets veiliger is als vliegen. Maar dit zijn toestellen uit Arabische landen. Ik weet niet zeker of de 'APK' daar wel zo optimaal is. Dit had heel vervelend kunnen aflopen. In heel Europa zijn er maar twee vliegvelden die zo dicht op de bebouwde kom liggen, en MAA is er daar één van. Dan kom je toch niet met de grootste jumbojet, een 747-400, die laat je hier toch niet opstijgen en landen? Met alle kerosine- en fijnstofuitstoot van dien! Dit kost ons 14 tot 16 maanden van ons leven.' (ANP)

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie