Spraakverwarring levensgevaarlijk op Westerschelde
Binnenvaartschippers op de Westerschelde moeten verplicht worden Nederlands of Engels te spreken. Dat zijn ook nu de voertalen, maar met name Oost-Europese binnenschippers zijn die niet altijd meester. De spraakverwarring die dat tot gevolg heeft, kan tot gevaarlijke situaties leiden. Dat zegt Johnny van IJk, voorzitter van schippersvereniging Schuttevaer in Terneuzen.
De afgelopen jaren is het aantal schepen vanuit voormalige Oostbloklanden op de Westerschelde toegenomen. Het gaat vooral om luxe cruiseschepen die van de Donau komen, zegt van IJk, zelf binnenschipper. ‘En dan zegt de verkeerspost: even wachten, je kunt de haven niet verlaten. De mensen zeggen “ja”, want dat ene woordje spreken ze nog wel, en varen de haven uit. Als het mistig wordt en zoiets gebeurt, heb je echt een probleem.’
Verplichte loods
Nederlandse binnenschippers die richting Oost-Europa varen, zijn verplicht een loods aan boord te nemen: iemand die kan navigeren en communiceren met de plaatselijke vaar-autoriteiten. Zo’n verplichting zou van IJk toejuichen: ‘Ik hoop dat dit serieus wordt opgepakt.’
Langsvaren, waarschuwen, verbaliseren
Edwin de Feijter, woordvoerder van Rijkswaterstaat, reageert sussend op vragen. De spraakverwarring is volgens hem een bekend probleem. Rijkswaterstaat zal extra scherp toezien op de taalbeheersing. ‘Kwestie van in ultimo langsvaren en na de eerste waarschuwing verbaliseren.’ Het verplicht stellen van het meenemen van loodsen is volgens hem niet haalbaar
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.