Fietspadennet
Bij de groeispurt halverwege de jaren tachtig - van 9000 naar 33.000 inwoners - nam Houten een uniek besluit: bij de inrichting van de nieuwe wijken zou de fiets centraal staan en de auto op het tweede plan komen. Houten kent daardoor een uitgebreid fietspadennet. De auto is verwezen naar een rondweg met slechts beperkte toegangswegen naar het centrum en tussen wijken.
Houten is Fietsstad 2008
De gemeente Houten heeft de strijd om de titel Fietsstad 2008 van de Fietsersbond gewonnen. De jury onder voorzitterschap van Jeltje van…
Fietskarren
Het concept werkt, constateert de jury verheugd, en heeft de belangstelling van gemeenten in binnen- en buitenland. ‘In Houten kiezen de bewoners voor de meeste ritten de fiets, omdat dat sneller en plezieriger is. Het aantal bezitters van fietskarren is hier het grootst van Nederland’, aldus de Fietsersbond.
Mekka
Houten is volgens verkeerswethouder Marianne Kallen het Mekka voor de fietser. De gemeente is daarom trots op deze erkenning van de Fietsersbond, zegt gemeentewoordvoerster Marloes van Kessel. ‘De jury prijst vooral dat we dit concept nog steeds voortzetten: de fiets blijft in Houten het belangrijkste vervoermiddel.’
Fietstransferium
Met het actieplan Houten Demarreert investeert de gemeente de komende tijd in verbeteren van fietspaden, fietsroutes, bewegwijzering en fietsenstalling. Bijzonder onderdeel in de plannen is de bouw van een fietstransferium bij het nieuwe station. Er kunnen 2200 fietsen gratis, maar onder toezicht, worden gestald.
Buitengebied
Houten ontvangt binnenkort de andere genomineerden, Groningen, Nijmegen, Veenendaal en Goes, om te laten zien hoe zij het nog beter kunnen doen. Zelf is Houten echter ook nog niet klaar. Van Kessel: ‘In de bebouwde kom is het inmiddels aardig op orde voor de fietsers. Nu willen we ook in het buitengebied zorgen voor betere en veiliger fietsroutes.’
Lees ook:
Nijmegen leent buggy's uit aan fietsers (27/10/2008)
Groningen legt rode loper uit voor fietsers (04/04/2007)
Zeven vette fietsjaren (16/06/2006)