Overslaan en naar de inhoud gaan

Wethouder Van Hooijdonk na ophef tramlijn: het kon beter

De Utrechtse wethouder Lot van Hooijdonk (GroenLinks) erkent dat de communicatie over de grote problemen rond de aanleg van een nieuwe…

De Utrechtse wethouder Lot van Hooijdonk (GroenLinks) erkent dat de communicatie over de grote problemen rond de aanleg van een nieuwe tramlijn ‘beter had gekund’. Ze zei dat woensdag voor de camera van RTV Utrecht, na overleg met collega-wethouders uit de regio.

Kostenoverschrijding
De aanleg van de zogeheten Uithoflijn wordt 84 miljoen euro duurder dan begroot. Die kostenoverschrijding wekt grote politieke beroering in Utrecht. Provinciebestuurster Jacqueline Verbeek-Nijhof (VVD) stapte op nadat namens de regiogemeenten een zeer kritische brief over de Uithoflijn was verschenen. Over het schrijven ontstond ophef toen bleek dat de uiteindelijke tekst niet door alle betrokken wethouders was goedgekeurd. De oppositie in Provinciale Staten zag daar een poging in om de wethouders uit de stad Utrecht uit de wind te houden en de rol van de provincie groter te maken.

Leugens
Gedeputeerde Verbeek-Nijhof stelde vervolgens dat zij was ‘opgestapt op basis van leugens’. Wethouder Van Hooijdonk (Mobiliteit) erkent nu dat fouten zijn gemaakt. ‘We hadden graag met elkaar meer tijd gehad om goed af te stemmen, zodat alle colleges zich achter de brief hadden kunnen scharen. We betreuren dat dat niet is gebeurd.’ (ANP)

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 5

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Wim Vreeswijk

Dezelfde wethouder Verkeer oppert nu in haar verkiezingsprogramma voor 21 maart a.s. dat er maar liefst 600 straten autoluw gemaakt moeten worden met een maximum snelheid van 35 kilometer, waardoor er duizenden flitspalen en honderden ambtelijke handhavers fysiek in gemeentedienst moeten komen. Voorlopig kostenplaatje 200 miljoen euro, dus voorlopig volstrekt onuitvoerbaar omdat Utrecht, als voormalige artikel 12 gemeente al jaren aan het subsidieinfuus van Den Haag ligt.

Op 23 februari 2018, 09:14
Wim Vreeswijk

Ik heb nog eens even de begroting 2018 van de gemeente Utrecht erop nagelezen, maar op pagina 203 is de gemeente reeds voor 645,9 miljoen, dus voor 75,2% afhankelijk van de Haagse subsidiekraan. De eigen inkomsten van Utrecht bestaan dus slechts voor 24,8% uit eigen inkomsten uit lokale heffingen, dus dat soort uitglijders van wethouder van Hooijdonk kan onze stad echt niet meer trekken.

Op 23 februari 2018, 10:28
Peter

Is inmiddels al inzichtelijk gemaakt wat de gevolgen zijn voor de andere in de U10 deelnemende gemeenten?
Want het mismanagement binnen dit megalomane Utrechtse flutpretproject gaat per direct ten koste van vele noodzakelijke sociale ontwikkelingen in andere gemeenten.
'In een Uithoftram kun je niet wonen'.

Op 23 februari 2018, 11:02
Bernard Tomlow

Kunt u mij uitleggen,welke criteria u hanteert om in 2016 en 2017 de Utrechtse GroenLinks wethouder uit te roepen tot beste jonge bestuurder, terwijl zij gisteren van de gemeenteraad 2 onderzoeken aan haar broek kreeg,omdat ze 40 Miljoen schade veroorzaakte in de Uithofllijn?

Op 9 maart 2018, 22:22
Daan

Hoe komt het dat - zoals de NRC onlangs berichtte - op dit dossier namens de aanbestedende dienst een persoon aan de knoppen zat die aandelen in de aannemer had?

Op 10 maart 2018, 11:37

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in