Overslaan en naar de inhoud gaan

Geen problemen bij invoering 130 kilometer

De eerste dag van de invoering van extra snelwegen waar 130 kilometer gereden mag worden heeft voor weinig problemen en ongelukken gezorgd.

De hogere maximumsnelheid die sinds zaterdag geldt op een groot deel van de Nederlandse wegen, heeft niet geleid tot extra ongelukken. Dat is de eerste indruk van het Korps landelijke politiediensten (KLPD).

Normale controle
,,De ongevallen die er zijn geweest, hadden niet te maken met de hogere maximumsnelheid'', meldde een woordvoerster zondag. Volgens haar is het wel zo dat in weekeinden altijd vrij weinig ongelukken gebeuren. Of de hogere snelheid tot meer, of misschien wel minder, overtredingen heeft geleid is nog niet bekend. Die cijfers komen pas later voorhanden. Het KLPD heeft dit weekeinde niet meer dan normaal gecontroleerd op snelheid.


190 kilometer

Een 21-jarige automobilist op de '130-weg' A31 mocht desondanks zijn rijbewijs inleveren. Hij reed, onder meer over de vluchtstrook, 190 kilometer per uur in de richting van Franeker. Agenten zagen hem gaan en hielden hem aan.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Noorden en oosten

De maximumsnelheid ging zaterdag op een groot deel van de Nederlandse wegen omhoog van 120 naar 130 kilometer per uur. Vooral in het noorden en oosten van het land kunnen automobilisten het gaspedaal voortaan wat verder indrukken.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 10

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

henk

Zaterdag op de a12 genoten van de 130 km. Ik denk dat ik ongeveer 15 km 130 heb gehad. Hiervan kon ik zeker 10 km 130 rijden. Geweldige tijdwinst gehad. Wel was het af en toe wennen, soms 100, soms 80, soms 130 en niet altijd even duidelijk hoe snel je mocht. Ik was ongeveer 3 minuten sneller dan anders. En heel blij met deze verbetering door de VVD.

Op 2 september 2012, 20:11
Willem Kamps

Eindelijk, we kunnen met 130 km/u op weg naar een duurzaam en CO2-neutraal Nederland. Prima actie, VVD.

Op 3 september 2012, 07:56
Meppie

Nogal een kul-bericht. Op basis van één weekend kun je geen gefundeerde uitspraak doen over het aantal ongelukken. Over 6 maanden misschien.
Kortom: een slecht stuk.

Op 3 september 2012, 08:24
Peter

Eens met @Meppie en @Henk. Zaterdag over de A15 naar het oosten gereden. Dan weer 120, dan weer een klein stukje 130 en weer 130 maar alleen tussen 1900 en 0600 uur. Vanochtend op de A16. Een deel waar je vorige week 130 mocht is nu 120. Later wel weer 130 omdat er na invoegstrook geen 120 meer stond. Slecht aangegeven. Eerst stond 130 links en rechts, nu 120 alleen rechts. Als er een "treintje" vrachtwagens met containers rijdt mis je zo maar het bord. M.i. ook deze borden links plaatsen. Daarnaast niet duidelijk welke criteria zijn gehanteerd. Ogenschijnlijk soortgelijke situatie zijn de ene keer 120 en de andere keer wel 130. Kortom (vooralsnog) heel verwarrend.

Op 3 september 2012, 08:56
Hannes Haganum

Het probleem van verkeersveiligheid zit niet in het snelwegnet. Het probleem is dat er steeds vaker fatale ongevallen gebeuren in de stad en op provinciale wegen door onverantwoord rijgedrag. Controles vinden daar niet of nauwelijks plaats. De overheid is totaal niet meer geïnteresseerd in veiligheid op de weg en het gaat alleen nog harde pecunia bij trajectcontroles. Waarom geen intensieve snelheidscontroles in woonstraten en hoge boetes bij rijden door rood licht ? Nu vallen er wekelijks slachtoffers onder jongeren en ouderen !

Op 3 september 2012, 09:25
Heleen

Afgelopen zaterdag op de A9 van de hogere maximum snelheid mogen genieten... Alleen de manier waarop dat stond aangegeven. Het leek wel een kermisattractie met al die verschillende borden. En dat terwijl er boven elke rijstrook zo'n lichtbord hangt waarop staat aangegeven welke rijstroken bereden mogen worden. Waarom dan niet op die borden aangeven hoe hard je mag.
Overigens vind ik het niet meer van deze tijd om de maximum snelheid te verhogen. Slecht voor het klimaat, slecht voor de veiligheid.

Op 3 september 2012, 09:33
spiedend oogje

Voor de invoering van de nieuwe maximumsnelheid reed iedereen al tegen de 130 km....

Op 3 september 2012, 12:24
Flip Zolderman

Juichend berichten na 1 weekend lijkt me wat voorbarig. Veiligheid en vuiligheid blijven het probleem, hoe dan ook, en als ik dan ook nog eens de kosten van het vervangen van al die borden erbij optel...
Geen beste beurt van de VVD, die keer op keer bewijst de PVV als meest populistische partij voorbij te willen streven (met Ruttes kadootje van duizend euro voor de hardwerkende nederlander als laatste dieptepunt). En als bericht ook een dieptepuntje, want veel te voorbarig.

Op 3 september 2012, 12:58
Rogier

Uiteraard zijn er geen problemen geweest bij de overgang van 120 naar 130, omdat 130 in de praktijk al de norm is, zoals Kleibeuker terecht opmerkt. De milieubezwaren zijn dus fictief, het is immers al zo. En dat is ook geen enkel probleem op de hoogwaardige autosnelwegen van NL.

Op 5 september 2012, 00:01
henk

130 was al lang de norm. De nieuwe norm is nu 140. Rutte maakt de borden al voor de volgende verkiezingen over 2 jaar. Het gaat goed met Nederland.

Op 5 september 2012, 09:30

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

ad comes here

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in