ProRail gaat goedkope spoortunnels aanbieden
De Spoorbeheerder wil het aantrekkelijker maken om spoorwegen te ondertunnelen. Met standaardtunnels kan het dertig procent goedkoper.
Spoorbeheerder ProRail wil met een serie goedkope, eenvoudige spoortunnels gemeenten en provincies aansporen om zoveel mogelijk overwegen te ondertunnelen. Het aanleggen van een ongelijkvloerse kruising kan op die manier dertig procent goedkoper, verwacht ProRail.
Standaardtunnel
De standaardtunnels worden ontworpen door drie partijen die Prorail binnenkort selecteert voor de Tunnelalliantie. Zij gaan de komende jaren alle spoortunnels bouwen en kunnen daardoor goedkoper werken, zegt strategisch adviseur Ger van der Wal van ProRail. ‘Nu is iedere tunnel een uniek project met een eigen projectorganisatie en –partners. Straks is dat proces sterk vereenvoudigd.’
Risico
Een ander groot voordeel is dat aan de tunnelaanleg geen financieel risico kleeft voor de gemeente of provincie. Ze kiezen een tunnel uit de catalogus waarvoor ze een vaste prijs betalen. ‘In eerste instantie is er een maximale prijs, waarmee de wethouder naar de gemeenteraad kan. Daarna volgt een inventarisatie van wat allemaal nodig is en krijgt de gemeente drie offertes. Daaruit kiezen ze de beste.’
Geen behoefte
Uit eerste gesprekken met gemeenten blijkt dat zij ‘heel gelukkig zijn’ dat het risicoloos kan, zegt Van der Wal. Aanvankelijk bood ProRail ook een leaseconstructie aan, waarbij de gemeenten in twintig jaar hun tunnel afbetalen. Maar aan financiële oplossingen blijkt geen behoefte. De prijs voor een tunnel bedraagt gemiddeld vijf miljoen euro. ‘Gemeenten gaan liever zelf naar de Bank Nederlandse Gemeenten om dat te lenen.’
Hoofdspoornet
Nederland telt nog 2600 gelijkvloerse overwegen, waar trein en auto elkaar kruisen. Daarvan zijn er duizend op het hoofdspoornet. Die hebben voor ProRail prioriteit, omdat tunnels op die plekken de doorstroming van weg- en spoorverkeer sterk verbeteren en de veiligheid vergroten.
Reacties: 5
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Ik pleit voor meer standaardisatie van overheidsprojecten in het algemeen.
Het gaat om de functie en niet omdat er iemand vindt dat het een paarse krokodil moet worden
Sinds ProRail de beheerder van het spoorwegnet is, zijn onze hoofdspoorlijnen sterk gaan lijken op de voormalige Berlijnse Muur. Torenhoge hekken, foeilijke geluidsschermen en spuuglelijke, betonnen viaducten en tunnels markeren ons spoorwegnet.
Helaas bestaat er geen Welstandcommissie voor de spoorwegen, want als treinreiziger in Nederland worden je ogen gekweld door de lelijkheid. Jammer, want qua materieel besteedt NS wel aandacht aan de vormgeving. In Duitsland en België kun je zien hoe het ook kan. Het in ontwikkeling zijnde ringspoornet van Brussel wordt gekenmerkt door architectonisch mooie bruggen en stations.
ondertekende de gemeente Hoorn een overeenkomst met ProRail om een dergelijke tunnel aan te leggen nabij
het station(de" Poort van Hoorn"
Onze "kritische en humoristische overheidsduienaar"
Haganum, raad ik aan om, als het in België en Duitsland werkelijk zo veel beter/mooier is, daar te gaan werken, dan hoeft hij zich niet aan muurtjes en schermen te eergeren. In Hoorn komt er een scherm bij, gedekt uit de
begrotingsreserve. Daar is ProRail vergeten een werekspoortje weg te halen dat nu door NS-Reizigers gebruikt wordt om de lijn naar Schiphol/Hoofddorp kop
te laten maken. Dat geeft nogal wat lichthinder vanuit de treinen die voor het oprijden naar het vertrekspoor vaak
nog wel 20 minuten staan te wachten, want eerst moet de IC naar Amersfoort er langs. Dit scherm zal bestaan uit gaas met hegedaplanten.
Info over de tunnel in Hoorn(met commentaren inwoners)
te vinden op www.hoorngids.nl
over het scherm(raadsvoorstel dinsdag a.s. in de Commissie!) op www.hoorn.nl