Overslaan en naar de inhoud gaan

Dordrecht ziet in treinramp angst bevestigd

De Drechtsteden en West-Brabantse steden lobbyen al jaren vor een alternatieve route op nieuw spoor voor het vervoer van gevaarlijke…

Al jaren pleiten de Drechtsteden en gemeenten in West-Brabant bij het ministerie voor een omleiding van gevaarlijke transporten op apart spoor om de gemeenten heen. Ze krijgen nul op het rekest. Wellicht dat het treinongeluk in Wetteren de Haagse raders in beweging zet.

Kans op ramp Dordrecht “onacceptabel”
In het Belgische dorp Wetteren viel 1 dode en verscheidene gewonden, nadat een goederentrein met giftige stoffen ontspoorde en giftige dampen via geloosd bluswater en het riool in omliggende huizen terechtkwam. Bewoners mogen nog steeds hun huizen niet in en er wordt gevreesd voor een milieuramp. In de gemeente Dordrecht zouden met een treinramp met giftige stoffen tienduizenden mensen kunnen worden getroffen, rekent wethouder Piet Sleeking voor. ‘Ik moet de analyse, de gevolgen en de bestrijding na het ongeluk in België nog bestuderen,  maar het is schrikken. Jerealiseert je opnieuw dat het hier ook kan gebeuren en dat is onacceptabel.’

Verspreiding giftige stoffen via riool nieuw aspect
Met name de verspreiding van giftige stoffen via het riool is voor Sleeking een nieuw aspect. ‘Nu zeggen we ramen en deuren sluiten, maar dat zou hier juist niet moeten. We hebben hier een riolering met deels afgesloten compartimenten. Dat zouden we ook langs de spoorzone moeten doen. Maar dat betekent forse investeringen. We zullen eerst preventief moeten handelen en alle aanpassingen in de calamiteitenplannen optimaal maken.’

Al tien jaar lobbyen voor alternatieve route
Dordrecht en Zwijndrecht zijn al tien jaar aan het lobbyen voor een alternatieve route voor het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor om de steden heen. ‘De afgelopen vijf jaar hebben we dat geïntensiveerd. Voor een structurele oplossing krijgen we tot nu toe nul op het rekest. De gewenste ROBEL-lijn tussen Rotterdam en Antwerpen is vooral een tekentafelmodel. Er zijn geen middelen voor en er is ook geen planning. Het is een project voor de langere termijn, maar afgewogen tegen het risico, zal deze er toch op enig moment moeten komen.’

IJzer smeden als het heet is
Wellicht wrang, maar het treinongeluk in België laat de noodzaak weer zien. ‘Of dat in Den Haag tot nieuwe inzichten leidt, moeten we afwachten. Je moet het ijzer wel smeden als het heet is. We zullen onze wens opnieuw onder de aandacht brengen. Het is niet het eerste incident. Ik vind dat de Veiligheidsregio Zuid-Holland-Zuid hier een stevig standpunt over in moet nemen. We krijgen ook bijval van Brabantse gemeenten die in hetzelfde schuitje zitten. De Betuweroute zou in de tussentijd tot een ROBEL-lijn er is ook intensiever kunnen worden gebruikt. Dat is wel een omleiding die wellicht economische belangen kan schaden, maar die vind ik ondergeschikt aan de veiligheidsrisico’s.’

Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant
De wens van de Veiligheidsregio Zuid-Holland-Zuid is volgens een woordvoerder wel duidelijk. Ook daar heeft men liever het spoor rondom de steden. Peter van der Velden, burgemeester van Breda en plaatsvervangend voorzitter van de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant is zelf voorstander van de ROBEL-lijn om de steden heen en als voorzitter van de samenwerkende gemeenten in West-Brabant heeft hij dit al eerder bepleit. ‘Maar het is niet gemakkelijk. Er is weinig ruimte en de kosten zijn hoog. Het is niet geëffectueerd, dus moeten we als Veiligheidsregio goed voorbereid zijn. Straks is het basisnet een feit en zijn er onder meer risicoplafonds voor de spoorwegen.’

We kunnen ongelukken niet uitsluiten
En er wordt al veel gedaan om calamiteiten te voorkomen. ‘De kans op calamiteiten is al kleiner op het spoor dan op de weg, maar uitsluiten kunnen we het niet. Het is hier een dichtbevolkt gebied, dus willen we de kans zo klein mogelijk houden. Met alle betrokken partijen zijn we daarmee bezig. We brengen risico’s in beeld, weten wat er rijdt en wordt vervoerd, de wissels zijn verbeterd, er zijn minder overwegen en de afstand van bouwwerken tot het spoor is groter. Belangrijk zijn ook goede calamiteitenplannen en informatie-uitwisseling met Prorail.’

Stinkende best blijven doen
Van der Velden is voorstander van meer vervoer over water en spoor en dat komt er ook. ‘Een lijn om Roosendaal en Bergen op Zoom heen zou een belangrijke ontwikkeling zijn om het vervoer door bebouwde kommen te ontlasten.’ Hij is ervan overtuigd dat de problematiek door het ongeluk in Wetteren weer prominenter op de politieke agenda komt te staan. ‘Intussen moeten we ons stinkende best doen om onze maatregelen te verbeteren.’
 
CDA Tiel
Het CDA in Tiel is niet gerust op dat een treinongeluk zoals in België ook niet rond Tiel zou kunnen gebeuren. Ten noorden van Tiel liggen de A15 en de Betuwelijn en ten zuiden van de gemeente varen tankers met gevaarlijke stoffen. De partij wil onder meer weten of en hoe de gemeente is voorbereid op een calamiteit met gevaarlijke stoffen en in hoeverre omliggende gemeenten en inwoners van tevoren over de reactie op een dergelijke calamiteit worden geïnformeerd.  

SP en GroenLinks in Zeeland
Ook de Zeeuwse Statenfracties van de SP en GroenLinks zijn bezorgd en stellen vragen aan het Zeeuwse provinciebestuur. Een deel van de lading van de ontspoorde trein was bestemd voor Dow Chemicals in Terneuzen. De SP wil vooral weten hoe het is gesteld met de veiligheid op het Nederlands spoor in het algemeen en het Zeeuwse spoor in het bijzonder. GroenLinks sloeg aan op een opmerking van burgemeester Lonink van Terneuzen die gezegd zou hebben dat een ongeluk, zoals in België, in Nederland niet kan gebeuren, omdat treinen hier langzamer rijden. Fractievoorzitter Leen Harpe wil weten of GS dit oordeel onderschrijven en of de regelgeving in de Veiligheidsregio voldoende is toegerust op het hanteren van dit soort calamiteiten.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

criticus

En daar is de incident-politiek weer...

Op 11 mei 2013, 19:30
Rogier

Treurig zoniet beschamend om zo'n ongeluk voor je eigen stokpaardjes te gebruiken. De drechtsteden zeggen er niet bij dat Belgie geen ATB kent zoals wij. De machinist reed met 80 door rood sein. In NL was dit ongeluk dus niet gebeurd. Hoe durf je dan om een omleiding van miljarden te vragen, die idd ook anderen weer benadeelt. Doorgeschoten externe veiligheidswensen moeten direct worden gepareerd.

Op 13 mei 2013, 00:40

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in