Een meerderheid in de Eerste Kamer heeft het signaal afgegeven weinig te zien in de manier waarop minister Melanie Schultz (Infrastructuur) het openbaar vervoer in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag wil aanbesteden. Ze stemde daarom tegen een aantal technische aanpassingen aan de wet die het personenvervoer regelt.
Senaat rijdt Schultz in de wielen om aanbesteding ov
De Senaat ligt dwars, maar de verplichte aanbesteding in de drie grote steden zoals Schultz die wil, kon de Senaat echter niet tegenhouden.
Politieke werkelijkheid
De verplichte aanbesteding in de drie grote steden zoals Schultz die wil, kon de Senaat dinsdag echter niet tegenhouden, omdat die niet aan de orde was. ,,Helaas kan Schultz vooralsnog door met haar plannen, maar ze weet nu dat de politieke werkelijkheid is dat een meerderheid de aanbesteding zo niet ziet zitten'', aldus GroenLinks-Senator Marijke Vos.
120 miljoen euro
Met de oppositie stemde ook de PVV, tot voor kort gedoogpartner van het minderheidskabinet, tegen de technische aanpassingen. Schultz kan door met haar plannen, die het vervoer per bus, tram en metro in de grote steden efficiënter moet maken. Bovendien wil ze met de aanbesteding 120 miljoen euro besparen.
Uitstel
In Rotterdam en Den Haag zijn de procedures voor een openbare aanbesteding van het busvervoer al gestart. Amsterdam kreeg onlangs enkele maanden uitstel.
Reacties: 2
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Het wordt tijd dat de Tweede Kamer eindelijk eens een inhoudelijke discussie gaat voeren over de kwaliteit van het openbaar vervoer. Het gaat nu alleen over plat bezuinigen. Van echte marktwerking in het OV is nauwelijks meer sprake, want van de grote concerns als Transdev en Arriva houden respectievelijk de Franse en de Duitse staat de meerderheid van de aandelen in handen !! In het geval van Transdev gaat het daarbij ook om aandelen in handen van Franse departmenten. Het begrip marktwerking is dus kletszoek. En van het kleinere en flexibel georganiseerde busbedrijf QBuzz zijn de Nederlandse Spoorwegen de grootste aandeelhouder. Zijn het eigenlijk niet de overheden die ondernemertje in het OV willen spelen ? Merkollande met een conducteurspetje op in de Hollandse polder ? Of zie ik dat verkeerd ? Wie reageert .... ?
Het gaat (wederom) vooral om kiezen en besluiten en juist dat is wat de bestuurders in NL niet kunnen.
Als dagelijks gebruiker van het OV en A'dammer moet ik wel zeggen dat het (bijna) niet slechter kan dan het GVB (ik snap niet dat enquêtes telkens tot goede scores komen). Een openbare aanbesteding kan dus ook nauwelijks tot verslechtering leiden voor de reizigers, sterker de kans is zeer groot dat het tot verbetering leidt. Maar welke kwaliteit hebben we het hier over: meer regelmaat, meer bus/tram, schoner van binnen, schoner van buiten, minder CO2, vriendelijk personeel, harder rijden want sneller (of is dat onvielig?), meer vrije banen, meer stops, snelverbindingen, alternatief bij calamiteit...enz...? En dan de prioriteit: wat is dan ECHT belangrijk en wat minder? Wat is er nou zo moeilijk aan kiezen, beprijzen en beslissen? Daar wordt bestuurlijk NL toch voor betaald?