Advertentie
ruimte en milieu / Column

Meteen een mooie start van 2022

Vlak voor de jaarwisseling heeft minister Slob de Tweede Kamer over de oorzaak van de problemen met schoolgebouwen geïnformeerd. Wat kan ik voor mijn vertrek nog doen, moet hij hebben gedacht. En dat is fijn, want nu kan Den Haag ermee aan de slag

30 december 2021

Hiephoi! Het belooft een mooi jaar te worden! In ieder geval voor kinderen in het basis en voortgezet onderwijs. Ook in Haagse kringen is nu bekend en erkend dat voor beter onderwijs, kansengelijkheid, gezondheid, klimaat, toegankelijkheid en meer werkplezier goede gebouwen nodig zijn.

Die goede schoolgebouwen zijn er onvoldoende. Daardoor kunnen veel kinderen niet meekomen en wil geen hond in het onderwijs werken, behalve mensen die super, super gemotiveerd zijn.

 

Vlak voor de jaarwisseling heeft minister Slob de Tweede Kamer over de oorzaak van de problemen met schoolgebouwen geïnformeerd. Wat kan ik voor mijn vertrek nog doen, moet hij hebben gedacht. En dat is fijn, want nu kan Den Haag ermee aan de slag. De brief aan de Tweede Kamer met de uitkomsten van een interdepartementaal onderzoek naar onderwijshuisvesting (IBO) komt ook precies op het goede moment, namelijk vlak nadat VVD, D66, CDA en CU hun coalitieakkoord bekend maakten en het Bouwstenen-netwerk had aangegeven hoe zij dit kunnen uitvoeren. Al die stukken wijzen dezelfde kant op.

 

Kortom; we zijn er klaar voor! Met de overal in het land gedragen probleemanalyse, de voorstellen uit het IBO-onderzoek, het coalitieakkoord en het Bouwstenen-initiatief met een aanzet voor een Deltaplan scholen, kunnen we niet alleen het achterstallig onderhoud van de schoolgebouwen aanpakken, maar ook ruimte bieden aan nieuw beleid. Zowel in Den Haag als in het werkveld weten we nu wat ons te doen staat. Nog wel even goed naar elkaar luisteren en dan lekker doorpakken met zijn allen.

 

Ik kan het jaar dan ook niet anders dan positief en hoopvol beginnen. Veel gezondheid en geluk gewenst allemaal en dat we maar lekker mogen samenwerken. We hebben er zin in!

Ingrid de Moel

Lees hier meer columns van Ingrid de Moel 

 

 

 

 

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

K.M. Schaap / afdelingshoofd burger- en bestuurlijke zaken
@ Door is wel zo: Het probleem ligt helemaal niet bij de kinderen maar bij de ouders die niet op hun eigen kinderen willen passen.
Uw emailadres wordt enkel gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is enkel zichtbaar voor de redactie.
Zo is het het wel
Onzin. Ook voor een kind geldt dat het niet de hele tijd opgescheept wil zijn bij de ouders. Die willen de wereld ontdekken met hun klasgenootjes en ik constateer dat zelfs al wordt er onderwijs gegeven, dan nog wordt door vrijwel alles dat het leven voor een kind leuk maakt simpelweg een streep gezet. Want oh oh er gaan bejaarden dood.
Uw emailadres wordt enkel gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is enkel zichtbaar voor de redactie.
Is wel zo
Belooft het een mooi jaar te worden?

Geen idee. Voorlopig zijn de scholen gesloten. De sportclubs zijn gesloten. Zwemles mag alleen tot 17:00 uur maar aangezien verreweg de meeste kinderen 's avonds zwemles hebben, betekent dit voor de verreweg de meeste kinderen dat ze ook geen zwemles hebben. Schoolreisje? Verboden. Avondvierdaagse? Verboden. Eindmusical? Verboden. Op kamp: Verboden. Schooldisco? Verboden. Kerstdiner? Verboden.

We zijn al twee jaar bezig kinderen hun jeugd af te pakken omwille van hoogbejaarden en vetzakken. Ik zie dat zo gauw niet veranderen.
Uw emailadres wordt enkel gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is enkel zichtbaar voor de redactie.
Hans / afdelingsmanager
Nou, gelukkig Nieuwjaar, wil ik graag zeggen. Alleen lees ik zo veel jargon en afkortingen dat ik geen idee heb waar het nu echt over gaat....
Uw emailadres wordt enkel gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is enkel zichtbaar voor de redactie.
Advertentie