Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Oorlog Oekraïne vertraagt elektrificatie Maaslijn

Ook ProRail vindt het 'vervelend', temeer omdat dit project 'de nodige hobbels en vertragingen heeft moeten doorstaan'.

ANP
20 april 2022
rails
Shutterstock

De elektrificatie van de Maaslijn loopt vertraging op, onder meer door de oorlog in Oekraïne. Vervoerder ProRail heeft de stekker uit de aanbestedingsprocedure getrokken. Dat maakten ProRail en de provincie Limburg woensdagavond bekend. Het spoorwegtraject tussen Roermond en Nijmegen zou volgens de planning voor eind december 2024 geëlektrificeerd worden. Dat gaat niet lukken, laat ProRail weten.

Gevolgen onduidelijk

Koper en staal worden steeds duurder, en ook de levering van materiaal komt mede door de oorlog in het gedrang. Daardoor is vertraging van het project onvermijdelijk, stelt ProRail. Zonder leveringszekerheid komt de voor zo’n groot project belangrijke planning in gevaar, aldus de spoorbeheerder.

Mede daarom trekt ProRail de aanbestedingsprocedure voor de elektrificatie in. Wat hiervan de gevolgen zijn is nog onduidelijk, en hangt mede af van de verdere ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne, aldus de provincie.

De nodige hobbels

De provincie Limburg betreurt het zeer dat de reizigers langer moeten wachten op een verbetering van de Maaslijn, maar wil naar eigen zeggen realistisch blijven over de verwachtingen ten aanzien van de huidige ontwikkelingen in de wereld. Ook ProRail vindt het 'vervelend' dat gebruikers van de Maaslijn langer moeten wachten op verbetering. Temeer omdat dit project 'de nodige hobbels en vertragingen heeft moeten doorstaan'. De Maaslijn is voor alle betrokken partijen (Arriva, ProRail en de provincies Limburg, Brabant en Gelderland) al langer een hoofdpijndossier.

Uitstel is geen afstel, aldus ProRail. 'Het project blijft voor alle partijen topprioriteit.' ProRail zegt dan ook te blijven werken om de Maaslijn mogelijk te maken, zoals door de aankoop van grond.

De provincie Limburg streeft elektrificatie van het traject na zodat de dieseltreinen van Arriva kunnen worden vervangen door schonere treinen. Tegelijk met de elektrificatie worden ook delen van de enkele spoorlijn verdubbeld. (ANP)

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie