Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Grote steden en NS bespreken bouwen boven stations

De NS is in gesprek met de vier grote steden om te verkennen of het mogelijk is om boven spoorstations te bouwen. De bedoeling is om het ruimtegebrek in de steden tegen te gaan en bereikbare leefgebieden te creëren.

04 april 2019
station-Utrecht-centraal.JPG

De NS is in gesprek met de vier grote steden om te verkennen of het mogelijk is om boven spoorstations te bouwen. De bedoeling is om het ruimtegebrek in de steden tegen te gaan en bereikbare leefgebieden te creëren.

Best bereikbaar
'We hebben het over de best bereikbare plekken van de stad, die onbebouwd zijn', zegt Sebastiaan de Wilde, directeur Vastgoed bij NS. 'Bij stations als Amsterdam Sloterdijk, Utrecht Centraal en Den Haag Centraal is boven de sporen veel ruimte, soms wel twintig voetbalvelden groot. We zien verregaande mogelijkheden om hier woningen, kantoren en publieke ruimte te laten ontstaan. Een belangrijke bijdrage aan de leefbaarheid en van de stad.'

Enorme verbetering

De Wilde promoveerde in 2016 op het onderwerp 'bouwen boven sporen'. Volgens de directeur zijn er de afgelopen jaren enorme verbeteringen gerealiseerd als het gaat over de ontwikkeling van de stationsgebieden. 'Het past ook bij de wens van werkgevers om weer naar de stad te trekken. Denk aan het nieuwe hoofdkantoor van VodafoneZiggo, dat net naast Utrecht Centraal opende. Hier is geen parkeerterrein, medewerkers hebben allemaal een NS Businesscard.'

Honderd jaar

Hij wijst erop dat in het buitenland vaak al boven sporen is gebouwd. 'In New York werd dit ruim honderd jaar geleden al gedaan, waardoor de sporen bij Grand Central Station niet eens meer zichtbaar zijn.' De Wilde gelooft dat als de grote steden nu beslissingen nemen, over vier of vijf jaar de schop al in de grond kan. 'We kunnen met kleine stappen beginnen. Het hele gebied hoeft niet in één keer vol.' (ANP)

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Paul / projectleider
Lijken me dure vierkante meters, niet alleen bouwtechnisch en ruimtelijk, maar ook wat fysieke veiligheid betreft (of vervoeren we geen gevaarlijke stoffen meer over het spoor)
doeterniettoe / -
Interessant, maar niet nieuw in Nederland, in Heerlen wordt op dit moment naast en boven het spoor gebouwd: http://www.maankwartier.nl/

Biedt wel kansen, zeker in de dichtbevolkte steden
Petra
Waarom willen we een stad helemaal volbouwen? Mensen hebben behoefte aan licht, lucht en ruimte. Ook in de stad.



Wanneer worden we nu eens verstandig en verdelen we de werkgelegenheid beter over Nederland? Je maakt mij niet wijs dat het voor heel veel bedrijven noodzakelijk is om 'in het centrum' te zitten.



Voordelen:

1. Fileprobleem gelijk opgelost. Hierdoor ben je vanuit de randen van Nederland in 2 uur ook op Schiphol i.p.v. 2 uur te doen over 50 km.

2. Beschikbare, betaalbare en prettige woonruimte voor iedereen.

3. Stopt leegloop buitengebieden.

En last but not least:

4. Veel minder gestresste mensen met alle voordelen van dien.
Advertentie