Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Rotterdam gaat strijd aan met ongewenst reclamedrukwerk

In de strijd tegen ongewenst reclamedrukwerk voert Rotterdam de ja-ja-sticker in, waarmee alleen mensen die expliciet toestemming geven nog ongeadresseerde reclame ontvangen.

17 januari 2019

Rotterdam wil dat bewoners vanaf 1 juli 2019 niet meer worden lastiggevallen met ongewenst reclamedrukwerk. De stad voert daarom de ja-ja-sticker in, waarmee alleen mensen die expliciet toestemming geven nog ongeadresseerde reclame ontvangen. Amsterdam heeft zo'n sticker ook al.

Besparen

Volgens de Rotterdamse wethouder Duurzaamheid, Arno Bonte, scheelt de maatregel veel afval. 'Ongevraagd reclamedrukwerk is niet alleen een grote ergernis voor veel mensen, maar is ook een ongelofelijke verspilling van ongelezen papier. Met deze maatregel kunnen we meer dan 3 miljoen kilo papierafval per jaar besparen.'

1,8 miljoen kilo

In Amsterdam geldt de maatregel al sinds 2018. Mensen kunnen in de hoofdstad de ja-ja-sticker op hun brievenbus plakken als ze reclamepost willen ontvangen, doen ze dat niet dan krijgen ze ook geen reclame. Amsterdam verwacht dat hierdoor jaarlijks 1,8 miljoen kilo papier wordt bespaard.

Rechtbank

In de hoofdstad loopt nog een procedure van drie verspreiders van reclamedrukwerk tegen de ja-ja-sticker bij het gerechtshof. Rotterdam verwacht echter dat deze uitspraak, die op 29 maart wordt gedaan positief uitvalt voor de gemeente Amsterdam. 'Het moet wel heel gek lopen wil de gemeente geen gelijk krijgen', zegt Bonte.

Handhaving

Als het verbod er komt in Rotterdam, wordt er vanaf 1 januari 2020 gehandhaafd. Met het nieuwe systeem blijven mensen die geen sticker hebben geplakt wel huis-aan-huisbladen ontvangen, mede omdat daar berichten van lokale instanties in staan. Wie ook deze bladen niet wil ontvangen, kan net als nu de brievenbus voorzien van een nee-nee-sticker. (ANP)

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie