Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Randstad ontzien bij bezuinigingen wegennet

De verbeteringen aan het spoor tussen Schiphol en Lelystad zullen minder duur moeten gaan uitpakken, aldus Schultz.

13 februari 2013

De verdere ontwikkeling van de N23 in Noord-Holland, het vernieuwen van het aquaduct in de A6 ter hoogte van Scharsterburg in Friesland en de verbreding van de A67 tussen Leenderheide en Geldrop worden wegens bezuinigingen geschrapt.

Spoor minder duur
Ook de verbeteringen aan de A67 in het zuidoosten van het land, de N35 tussen Wijthmen en Nijverdal en de N50 bij Kampen gaan niet door. Dat maakte minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) woensdag bekend. Schultz gaf aan de Randstad grotendeels te ontzien bij deza bezuinigingsronde, omdat dat gebied van te grote economische waarde is. Verder zullen de verbeteringen aan het spoor tussen Schiphol en Lelystad minder duur moeten gaan uitpakken. Daarnaast komt er minder ruimte voor goederenvervoer over het spoor naar Oost-Nederland en wordt een programma voor zwaardere goederentreinen geschrapt.

670 miljoen euro

Al met al levert dat een bedrag van 670 miljoen euro op, aldus Schultz. Verder zal een aantal projecten worden vertraagd of uitgesteld, zoals de tram naar de Uithof in Utrecht, een deel van de A6/A9 en aanpassingen bij het knooppunt Hoevelaken. Dat levert 500 miljoen euro per jaar zal op. ,,Het overgrote deel van de projecten gaat dus gewoon door, alleen later'', benadrukte Schultz.

Overleg met provincies

Ze stelde niet met de botte bijl te hebben gehakt, maar duidelijke keuzes te hebben gemaakt na overleg met de regio's en provincies. Projecten die een groot economisch rendement hebben, krijgen voorrang. Ook wordt er niet bezuinigd op onderhoud en beheer van het spoor en de wegen.

Spoorbeveiliging

Door de manier waarop is geschrapt en wordt vertraagd, komt er volgens Schultz ruimte vrij om in de toekomst nog te kunnen investeren. Mocht in de komende jaren blijken dat er noodzaak is om toch iets aan een weg te doen, dan is daar op termijn 1,9 miljard euro voor beschikbaar. Ook heeft staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) 2 miljard euro vrijgehouden om te investeren in een Europees spoorbeveiligingssysteem. Verder gaat er 200 miljoen naar het verbeteren van spoorwegovergangen.

Evenredig verdelen

In totaal moet Schultz tot 2028 6,4 miljard euro inleveren als gevolg van het aanpassen van het regeerakkoord na de ophef over de inkomensafhankelijke zorgpremie. De minister zei eerder ernaar te streven de bezuinigingen evenredig te verdelen over de weg, het spoor en vaarwegen.

Reacties: 10

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

JHAGM Sneuf vanm Toetellaere / Herder BD
Dat ontzien kennen we ook op OV gebied. Waar het platteland van een uursdienst naar 4 maal daags zakt, heeft Zoetermeer de keuze uit NS, Randstadrail, Lightrail, Metro, sneltram, bus en taxi (...)Alles binnen loopafstand. Voor ons geldt some eerst een half uur ander vervoer voordat je de halte bereikt.En dan is het logisch dus dat je het geld besteed in......O ja, voor 07.00 geen rit, na 18.00 u nog één...
m.weeber / commissielid gem medemblik
N23 schappen: goede zaak. Er is 420 miljoen conservatief begroot bij de Provincie NH (om provinciale statenleden te pleasen ermee in te stemmen) In realiteit zal dit bedrag boven de 500 miljoen gaan stijgen. Het wegontwerp is slecht ontworpen (tien rotonden en acht verhogingen op deze snelweg) Het Rijk doet hiermee een duidelijke uitspraak dat het anders moet met deze weg
Hans / Meedenkend burger
1. Het lijkt verstandig goed na te denken over de noodzaak van aanleg van nieuwe infrastructuur.

2. Kom je al tot de conclusie, dat die noodzaak er is, kies dan de route/verbinding die duurzaam en betaalbaar is en het meeste draagvlak kent.

Deze uitgangspunten neemt de provincie Zuid-Holland niet ter harte bij haar keuze voor de Rijnlandroute, waarbij zij kiest voor een verbinding tussen de A(N)-44 en de A-4 over het zgn. "Zoeken naar Balans Optimaal"-tracé. De noodzaak voor aanleg van die verbinding staat nog steeds niet vast. Met het nemen van een aantal maatregelen op knelpunten, die maar een fractie kosten van het nu uitgetrokken bedrag van bijna 1 miljard Euro, kan hetzelfde effect bereikt worden. Bovendien wordt niet gekeken naar veel kortere geboorde en daarmee duurzame en naar verwachting goedkopere varianten, die beter aansluiten op het bestaande wegenpatroon. De provincie schiet daarmee niet alleen in haar eigen voet, maar ook in die van de burgermaatschappij, die die kosten uiteraard moet ophoesten.

Moraal van dit verhaal: de provincie en in samenhang daarmee het Rijk, hebben nog niet goed leren luisteren naar haar deskundige burgers. Het interactief komen tot goede werkbare en betaalbare oplossingen is daar kennelijk nog steeds in het stadium van kretologie. Heel jammer!
Paul H M Scheffer
Beste redactie."het VERNIEUWEN van het aquaduct in de A6 ter hoogte van Scharsterburg in Friesland" ???? Het is dus niet alleen het kabinet als het gaat om ontberen van kennis en interesse in actuele nood en noodzaak in Fryslân. Ik vaar regelmatig onder en rijd over (dan wel sta stil voor) een kunstwerk dat wij hier "brug" noemen.

Grt uit het Verre(?) Noorden
Ad
Terwijl je met investeren buiten de randstad juist daar de werkgelegenheid op peil houdt...

We willen wel graag uw aardgas, maar we geven het in de Randstad uit. Bijt u maar lekker op een houtje in de regio.
dick buursink / Statenlid
Als Overijssel zo'n 300 miljoen steekt in onzin om secundaire provinciale wegen van een 80 naar een 100 km regiem te brengen moet je niet verwachten dat het Rijk dat beloont met investeren in de echt belangrijke wegen als de N35. Den Haag is slimmer.
Harm
Het wordt tijd dat de provincie Brabant in opstand komt tegen het kabinet met voornamelijk randstedelingen die regeren in het belang van de randstad en voor de financiering de provincie(s) uitmelken. Dus tijd voor ongehoorzaamheid en geen geld meer naar Den Haag. Over de A67: deze weg richting Venlo v.v. wordt voornamelijk gebruik door vrachtwagens vanuit het havengebied Rotterdam. Vanaf Eindhoven wordt er op de rechter rijstrook door vrachtwagens in colonne gereden en op de linker rijstrook het overige verkeer. Bijna iedere in- of uitvoegactie levert gevaar op. Het is een weg met veel ernstige ongelukken. Volgens dit kabinet behoeft deze levensader geen geld voor aanpassingen. Rust zacht Den Haag, geniet van het gestolen provinciale belastinggeld, maar wees gerust, de afrekening zal zeker komen!
Han van der Voet / belangenbehartiger Wandelnet
Er is veel efficiënter met het wegenbudget om te gaan wanneer we minder wegen opwaarderen naar kruisingsvrije 100km wegen maar binnen het 80km regime verder aanpassen. De gang van zaken mbt de weg Raalte - Ommen laat behartigingswaardige lessen zien. Mer hierover is te vinden op de website van Wandelnet. Groot voordeel is bovendien dat wegen minder barrièrevorming vertonen en ook anderszins minder maatregelen vergen om een ook wb fijnstof en lawaai leefbaar milieu te houden. Het op regide wijze invoeren van duurzaam veilig is niet alleen kostbaar maar heeft schaduwkanten die niet of onvoldoende in de discussies worden meegenomen. Laat het uit- en afstel (?) tgv bezuinigingen aanzet zijn tot een bredere bezinning.
henk
uiteraard wordt de randstad ontzien. in het noorden, oosten, zuiden wonen de boeren.
N. van Koll / ambtenaar
De mensen die reageren hebben allemaal gelijk. Zoals ze zelf al aangeven haalt hun reageren niet uit.



En dan te bedenken dat die miljarden en miljoenen die uitgegeven worden aan dat wegennet, voornamelijk opgaan aan het "praten" daarover en niet aan de aanleg van de wegen zelf.
Advertentie