Randstad ontzien bij bezuinigingen wegennet
De verbeteringen aan het spoor tussen Schiphol en Lelystad zullen minder duur moeten gaan uitpakken, aldus Schultz.
De verdere ontwikkeling van de N23 in Noord-Holland, het vernieuwen van het aquaduct in de A6 ter hoogte van Scharsterburg in Friesland en de verbreding van de A67 tussen Leenderheide en Geldrop worden wegens bezuinigingen geschrapt.
Spoor minder duur
Ook de verbeteringen aan de A67 in het zuidoosten van het land, de N35 tussen Wijthmen en Nijverdal en de N50 bij Kampen gaan niet door. Dat maakte minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) woensdag bekend. Schultz gaf aan de Randstad grotendeels te ontzien bij deza bezuinigingsronde, omdat dat gebied van te grote economische waarde is. Verder zullen de verbeteringen aan het spoor tussen Schiphol en Lelystad minder duur moeten gaan uitpakken. Daarnaast komt er minder ruimte voor goederenvervoer over het spoor naar Oost-Nederland en wordt een programma voor zwaardere goederentreinen geschrapt.
670 miljoen euro
Al met al levert dat een bedrag van 670 miljoen euro op, aldus Schultz. Verder zal een aantal projecten worden vertraagd of uitgesteld, zoals de tram naar de Uithof in Utrecht, een deel van de A6/A9 en aanpassingen bij het knooppunt Hoevelaken. Dat levert 500 miljoen euro per jaar zal op. ,,Het overgrote deel van de projecten gaat dus gewoon door, alleen later'', benadrukte Schultz.
Overleg met provincies
Ze stelde niet met de botte bijl te hebben gehakt, maar duidelijke keuzes te hebben gemaakt na overleg met de regio's en provincies. Projecten die een groot economisch rendement hebben, krijgen voorrang. Ook wordt er niet bezuinigd op onderhoud en beheer van het spoor en de wegen.
Spoorbeveiliging
Door de manier waarop is geschrapt en wordt vertraagd, komt er volgens Schultz ruimte vrij om in de toekomst nog te kunnen investeren. Mocht in de komende jaren blijken dat er noodzaak is om toch iets aan een weg te doen, dan is daar op termijn 1,9 miljard euro voor beschikbaar. Ook heeft staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) 2 miljard euro vrijgehouden om te investeren in een Europees spoorbeveiligingssysteem. Verder gaat er 200 miljoen naar het verbeteren van spoorwegovergangen.
Evenredig verdelen
In totaal moet Schultz tot 2028 6,4 miljard euro inleveren als gevolg van het aanpassen van het regeerakkoord na de ophef over de inkomensafhankelijke zorgpremie. De minister zei eerder ernaar te streven de bezuinigingen evenredig te verdelen over de weg, het spoor en vaarwegen.
Reacties: 10
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
2. Kom je al tot de conclusie, dat die noodzaak er is, kies dan de route/verbinding die duurzaam en betaalbaar is en het meeste draagvlak kent.
Deze uitgangspunten neemt de provincie Zuid-Holland niet ter harte bij haar keuze voor de Rijnlandroute, waarbij zij kiest voor een verbinding tussen de A(N)-44 en de A-4 over het zgn. "Zoeken naar Balans Optimaal"-tracé. De noodzaak voor aanleg van die verbinding staat nog steeds niet vast. Met het nemen van een aantal maatregelen op knelpunten, die maar een fractie kosten van het nu uitgetrokken bedrag van bijna 1 miljard Euro, kan hetzelfde effect bereikt worden. Bovendien wordt niet gekeken naar veel kortere geboorde en daarmee duurzame en naar verwachting goedkopere varianten, die beter aansluiten op het bestaande wegenpatroon. De provincie schiet daarmee niet alleen in haar eigen voet, maar ook in die van de burgermaatschappij, die die kosten uiteraard moet ophoesten.
Moraal van dit verhaal: de provincie en in samenhang daarmee het Rijk, hebben nog niet goed leren luisteren naar haar deskundige burgers. Het interactief komen tot goede werkbare en betaalbare oplossingen is daar kennelijk nog steeds in het stadium van kretologie. Heel jammer!
Grt uit het Verre(?) Noorden
We willen wel graag uw aardgas, maar we geven het in de Randstad uit. Bijt u maar lekker op een houtje in de regio.
En dan te bedenken dat die miljarden en miljoenen die uitgegeven worden aan dat wegennet, voornamelijk opgaan aan het "praten" daarover en niet aan de aanleg van de wegen zelf.