Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

'Oost-Groningen uit slop door spoorlijn met Duitsland'

Staatssecretaris heeft 17 miljoen euro toegezegd voor de Wunderline, een verbeterde spoorroute tussen Groningen en het noorden van Duitsland.

08 juli 2014

Er gaat misschien niets bóven Groningen, maar ten oosten van de provincie is er wel degelijk iets. Namelijk noord-Duitsland, een bruisende regio vol economische voorspoed.  Een contrast met het arme Oost-Groningen dat daaraan grenst. Er valt voor Groningen daarom zeker wat te halen bij de buren, banen bijvoorbeeld. Gedeputeerde Marc Boumans is dan ook blij dat staatssecretaris Mansveld 17 miljoen heeft toegezegd voor een verbeterde spoorverbinding tussen Groningen en Bremen. Want daar heeft zelfs de Randstad wat aan.

Wunderline
Behalve de 17 miljoen van het rijk heeft de provincie zelf al 85 miljoen gereserveerd. Er is dus nogal wat hoop gevestigd op deze treinverbinding, genaamd ‘Wunderline.’ De bedoeling is om de reistijd tussen Groningen en Bremen van 2 uur en 43 minuten terug te brengen naar 1 uur en 55 minuten. Dat zou een enorme impuls voor Noord-Nederland en Noord-Duitsland betekenen. Een grote groep bestuurders, politici, ambtenaren en ondernemers zijn daar aan beide kanten van de grens hard mee bezig.
 
Cursus Duits 

En niet alleen vanuit de provincie, ook de aangrenzende, zogenoemde ‘spoorgemeenten’ zijn enthousiast. ‘De ambtenaren van Oldambt gaan zelfs op cursus om Duits te leren, ‘ vertelt Boumans. ‘Voor deze gemeente, maar ook voor Hoogezand en Winschoten, biedt de lijn veel kansen. Er is daar nogal wat werkloosheid en inwoners zouden zo over de grens aan de slag kunnen gaan. Er zijn daar banen op het maritieme vlak, in de landbouw en industrie. Een snelle spoorverbinding zal het forenzen zeker stimuleren.’


Metropolen
 ‘Uiteindelijk verbindt je namelijk niet  alleen Groningen met Bremen, maar ook de metropolen Amsterdam en Hamburg,’ vult de Groninger gedeputeerde Boumans aan. ‘Op dit moment staat Hamburg, de rijkste stad van Duitsland, nog een beetje met de rug naar ons toe. Ze richten zich meer op Scandinavië en de Baltische staten, maar daar komt langzaam verandering in. Zo’n spoorlijn helpt dan natuurlijk enorm mee.’

Dagje college
Ook op het gebied van kennis en recreatie valt er volgens de provinciebestuurder heel wat uit te wisselen. ‘Een dagje college volgen voor Duitse studenten in Groningen of vice versa is dan heel gemakkelijk, ‘aldus Boumans. En ook Duitse toeristen weten Groningen gemakkelijker te vinden. Dat bleek onlangs al door de provincie toe te voegen aan het zogenoemde ‘Niedersachsen-ticket’  een toeristische spoorkaart. ‘Er kwam meteen 10 tot 20 procent meer toeristen naar de provincie.’


Berlijn en Brussel
Maar de provincie is er nog niet. Er moet nog een kleine 50 miljoen op tafel komen, ook van Duitsland. Maar wat hebben de Oosterburen aan de lijn? ‘Ook voor hen is de lijn aantrekkelijk, met een betrekkelijk kleine investering krijgen ze veel terug,’ zegt Boumans. ‘Bovendien zoekt Noord-Duitsland zelf ook de verbinding.  De volgende stap is dus naar Berlijn en Brussel.’

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie