of 61869 LinkedIn

Nog miljarden extra nodig voor bereikbaarheid

De komende jaren wordt er fors geïnvesteerd in het opknappen en uitbreiden van treinstations, de aanleg van meer fietsenstallingen en het onderhoud en verbreding van snelwegen. Dat staat in het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport dat minister Cora van Nieuwenhuizen (I&W) vandaag naar de Tweede Kamer stuurde. Volgens de minister moeten ook de volgende kabinetten nog miljarden vrijmaken om Nederland bereikbaar te houden.
Reageer

De komende jaren wordt er fors geïnvesteerd in het opknappen en uitbreiden van treinstations, de aanleg van meer fietsenstallingen en het onderhoud en verbreding van snelwegen. Dat staat in het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport dat minister Cora van Nieuwenhuizen (I&W) vandaag naar de Tweede Kamer stuurde. Volgens de minister moeten ook de volgende kabinetten nog miljarden vrijmaken om Nederland bereikbaar te houden.

Fietsen

De komende vijf jaar komen er 100.000 fietsenstallingen op 46 treinstations bij. De stallingen komen op stations die als belangrijk knooppunt in het ov-netwerk dienen, of waar veel nieuwe huizen moeten komen. Voor de extra stallingen wordt zo'n 200 miljoen euro uitgetrokken. Ook worden een aantal stations en de gebieden eromheen onder handen genomen. In en rond station Nijmegen wordt de komende jaren voor bijna 120 miljoen euro verbouwd, onder meer voor aparte fietsverbindingen.

 

Stations

Station Zoetermeer krijgt een nieuwe stationshal en rondom wordt er extra plek gecreëerd voor fietsen en nieuwe woningen. Prijskaartje: 21,5 miljoen euro. Station Lelylaan, in Amsterdam Nieuw-West, wordt ook opgeknapt. Veel reizigers klaagden over de veiligheid, met onder meer een vernieuwd stationsgebouw moet daar verandering in komen. Het kabinet wil ook meer doen om onveilige spoorovergangen aan te pakken. Met een investering van ruim 37 miljoen euro worden de komende drie jaar 180 gevaarlijke overwegen aangepakt.

 

Wegen

De A2 tussen Vught en Deil wordt definitief verbreed. Daarvoor werkt het rijk samen met Noord-Brabant, Gelderland en de gemeente Den Bosch. Met het project is 830 miljoen euro gemoeid. Over de Maas en Waal komen nieuwe bruggen. De N35 in Overijssel wordt tussen Wijthmen en Raalte veiliger gemaakt met nieuwe, ongelijkvloerse kruispunten en een rondweg bij Mariënheem. Met de gemeente Rijswijk zijn afspraken gemaakt over een fiets- en ecoduct over de snelweg A4.

 

Utrecht

In de regio Utrecht hebben het rijk, de provincie Utrecht, Utrechtse gemeenten, NS en ProRail afgesproken vooral binnenstedelijk bijgebouwd en in de buurt van nieuwe en bestaande ov-knooppunten.. In de regio zijn naar verwachting tot 2040 104.000 tot 125.000 nieuwe woningen nodig en locaties voor ruim 80.000 banen. De kwaliteit van de Utrechtse landschappen moet echter wel behouden blijven, hebben de partijen bedacht. Daarbij willen ze dat woningen, werklocaties en voorzieningen in 2040 dicht bij elkaar liggen en goed bereikbaar zijn. Daarom hebben ze besloten nieuwbouw in Utrecht te concentreren rondom ov-knooppunten in een U-vormig gebied van Zuilen en Leidsche Rijn Centrum via Westraven, Lunetten-Koningsweg en Utrecht Science Park naar Overvecht. Buiten de stad wordt vooral gebouwd rondom ov-knooppunten in Breukelen, De Bilt, Bunnik, Houten, Vianen, Woerden en Zeist. Verder krijgen het ov- en fietsnetwerk een upgrade om een aantrekkelijk alternatief te bieden voor autoritten en er komen locaties rondom Utrecht waar mensen vanuit de auto overstappen op openbaar vervoer of fiets om verder richting de stad te reizen.

 

Bereikbaarheid

De komende kabinetten moeten miljarden extra vrijmaken voor infrastructuur om Nederland bereikbaar te houden. ‘Zonder extra geld zijn we straks alleen nog maar bezig met beheer en onderhoud. Dat kan wat mij betreft echt niet’, zegt minister Van Nieuwenhuizen in een interview met De Telegraaf.

 

Tegenvallers

Dit jaar blijft er al minder geld over voor nieuwe asfaltprojecten door fikse financiële tegenvallers. Een groot deel van het geld dat de minister ieder najaar uit het Infrastructuurfonds kan uitgeven aan vaarwegen en asfaltprojecten, gaat op aan tekorten bij de aanpak van de A2 Deil-Vught, die 400 miljoen euro duurder is dan gedacht. Verder is voor de aanpassing van bruggen op het traject Papendrecht-Gorinchem (A15) 375 miljoen euro extra nodig. Van Nieuwenhuizen had dit geld liever besteed aan een nieuw project, ‘maar we vinden het ook belangrijk dat deze fileknelpunten snel worden opgelost’.

Ondertussen zijn nu of in de komende periode tal van bruggen, sluizen en tunnels toe aan renovatie of vernieuwing. Het tekort op beheer en onderhoud zit rond de 1,5 miljard, aldus de minister. Dat bedrag moet er per jaar bij. ‘Dat lijkt me een minimumscenario om echt goed door te kunnen gaan. Alleen dan houden we de normale budgetten voor nieuwe aanleg.’ Extra geld dat er deze kabinetsperiode bij is gekomen, zou niet genoeg zijn. Van Nieuwenhuizen wil daar opnieuw over onderhandelen. Ze ziet ook kansen in nieuwe miljardenfondsen. ‘Het hangt natuurlijk nog een beetje af hoeveel van het Nationaal Groeifonds bij infrastructuur terechtkomt. Daar zitten we natuurlijk als een bok op de haverkist om te zorgen dat een groot deel bij ons komt. Daarnaast kijken we naar het Europees coronaherstelfonds.’ (ANP/Redactie)

 

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Vacatures

De nieuwste whitepapers

Van onze partners